• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med startbatteriet

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Hej

Mitt startbatteri laddar inte under körning. Röd lampa börjar lysa efter ett tag. Den laddar dock upp igen när jag kopplar upp mig på 230v. Ska lämna in den om en vecka men vill klara mig till dess då jag är ute på vägarna för tillfället.

Nu till min fråga: Går det att programmera CBE displayen så att startbatteriet även laddar upp från bodelsbatteriet när jag står stilla?

Solen skiner och solpanelerna fyller bodelsbatteriet snabbt så det borde finnas kräm över.

Eller något annat tips....
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På displayen kan du inte göra något.

Däremot skulle man kunna, genom litet omkopplingar, ladda bilbatteriet med solpanelerna. Helt enkelt koppla loss regulatorns plusutgång från bobatteriet och ansluta till bilbatteriet. Man bör dock tillfälligt koppla bort panelerna från regulatorn (plus t.ex.) när man gör omkopplingen för att regulatorn skall få rätt förutsättningar.

Inte omöjligt att man också skulle kunna koppla ihop plus på bil och bobatterierna direkt (startkabel) också, dvs. parallellkoppla dom tillfälligt när du står stilla. Jag är litet osäker på vad som händer då om det är stor skillnad i laddning mellan dom.

Fast att göra detta när du är ute och åker är kanske inte något att ge sig på.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad händer med laddningslampan i instrumentpanelen.
Lyser den vid körning. Lyser när du vrider på tändningen och slocknar som den ska när motorn går igång. Lyser den när motorn går igång och slocknar när motorn kommer upp i varv. Då kan det vara D+ Kabeln som har lossnat från generatorn.
Mät spänningen på startbatteriet när motorn går. Den brukar vara 14,4V när generatorn laddar.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Tack för råden! Du har nog rätt Hans att jag inte vågar mig på för stora åtgärder när jag är ute på vägen.

När det gäller lampan så lyser den som den ska när jag startar motorn och slocknar sedan direkt. Efter några minuters körning börjar den sedan att lysa och förblir tänd tills jag stannat för att ladda med 230. Kan det då vara D+kabeln som lossnat?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Håller med Topaz att generatorn kan vara trasig. Men kolla att allt är helt vid batteripolen.
Säkringar, att kabelanslutningarna är hela vid startbatteriet.
Skick startbatteriet?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Som sagts redan, troligen slitna eller kärvande kol! En lagom hård smäll med en hammare på generatorn, så att kolen skakar loss, kan vara en tillfällig lösning!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
CBE har spenningsstyrt kobling mellom start og bobatteri. Om spenningen på kabelen fra det ene er så høy at det må finnes aktiv ladning og det andre så lav spenning at det trenger ladning så kobles batteriene sammen.
 

Novis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
30544
Medlemskap
2024
Allt som mitt otekniska öga kan se ser ok ut. Som Knut säger verkar startbatteriet laddas upp över kritisk nivå av bodelsbatteriet när jag står stilla. Jag tror att jag därför kör på och sedan lämnar in husbilen för att eventuellt fixa generatorn.
Men tack för alla råd!
 
Toppen