• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med släpvagnskontakten Adria Coral XL -22 (Fiat)

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har monterat på ett Velo III cykelhållare. När jag kopplade in kontakten i bilen så funkade ungefär hälften av belysningen. Testat på min vanliga bil och då var det inga problem, så felet är på själva husbilen. Här haft hjälp att mäta med multimeter och kommit fram att det inte borde vara ett jordfel. Något som är konstigt är att när jag trycker på bromsen så fungerar allt?
Det sitter ju en släpvagnsmodul vid startbatteriet, kan det vara den som gjort sitt? Bifogar en bild på den.
Tacksam för svar om någon upplevt liknande och eventuellt åtgärd.
/Claes

Bilagor

• IMG_1599.jpeg
    IMG_1599.jpeg
    3,4 MB · Visningar: 40

Pielstick

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2025
Hej Labbe!

Jag vet inte något om din kunskapsnivå så därför försöker jag vara så grundläggande jag kan.

Denna släpvagnsmodul är inte kopplad som en nod på canbus-systemet. Släpvagnsmodulen är en vidareutveckling av gamla tiders inkoppling av släpvagnskontakt där man tjuvade ström från bilens ledningar. Släpvagnsmodulen fungerar som flera relä. Den känner av spänningsnivån på bilens kablar och reläar ut spänning och ström från startbatteriet till släpvagnskontakten.

Först hade jag kontrollerat att halvljuset på bilen är tänt. Bakljuset på bilen och i släpvagnskontakten är inte i funktion när du använder DRL, daytime running light. Kontrollera sedan att du har full spänning >12V på släpvagnsmodulens ingång från startbatteriet. Det sitter troligen en säkring vid startbatteriet på matningskabeln till släpvagnsmodulen.

Släpvagnsmodulen har ett antal ingångar som känner av spänningen på bilens kablar ut till bromsljus, bakljus och blinkers o.s.v. Vilken ingång som är vilken kan jag inte se på bilden. Det måste du ha en beskrivning för. Mät med en multimeter att det finns spänning på släpvagnsmodulens respektive ingångar. Är det OK så mät på släpvagnsmodulens utgångar. Finns det ingen spänning där, så är troligtvis släpvagnsmodulen trasig.

Labbe

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
43177
Medlemskap
2025
Hej Labbe!

Jag vet inte något om din kunskapsnivå så därför försöker jag vara så grundläggande jag kan.

Denna släpvagnsmodul är inte kopplad som en nod på canbus-systemet. Släpvagnsmodulen är en vidareutveckling av gamla tiders inkoppling av släpvagnskontakt där man tjuvade ström från bilens ledningar. Släpvagnsmodulen fungerar som flera relä. Den känner av spänningsnivån på bilens kablar och reläar ut spänning och ström från startbatteriet till släpvagnskontakten.

Först hade jag kontrollerat att halvljuset på bilen är tänt. Bakljuset på bilen och i släpvagnskontakten är inte i funktion när du använder DRL, daytime running light. Kontrollera sedan att du har full spänning >12V på släpvagnsmodulens ingång från startbatteriet. Det sitter troligen en säkring vid startbatteriet på matningskabeln till släpvagnsmodulen.

Släpvagnsmodulen har ett antal ingångar som känner av spänningen på bilens kablar ut till bromsljus, bakljus och blinkers o.s.v. Vilken ingång som är vilken kan jag inte se på bilden. Det måste du ha en beskrivning för. Mät med en multimeter att det finns spänning på släpvagnsmodulens respektive ingångar. Är det OK så mät på släpvagnsmodulens utgångar. Finns det ingen spänning där, så är troligtvis släpvagnsmodulen trasig.
Stort tack för svaret!
Det blir nog att lämna in den:)

Toppen