• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med radiomottagning

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
Hej. Köpte en ny stereo i helgen (Alpine). Sedan dess har jag haft problem med mottagningen på radion. När jag startar motorn på husbilen så försvinner mottagningen helt ibland och ibland blir den bara allmänt dålig. Så fort jag håller med handen på nedre delen av antennen så blir mottagningen bra. Någon som har en aning om var felet kan ligga? Misstänker att antennen är dålig. Glasantenn är kanske något man borde satsa på? Mvh

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Problem med radiomottagning

Svara har du redan gjort själv-Antennen är ett bekymmer (den får ett bättre jordplan när du håller i den).
Sen att se över kabel och alla anslutningar är aldrig fel.

Påverkan från motorn (är det OK när motorn inte går?) kan endera vara "direkt" genom att du får in konstig spänning eller några magnetsfältsstörningar, apparaterna brukar vara robusta o tänkat för bilbruk, så störningar kontaktering/ kablaget mer sannolikt.

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025

Nej det är dålig mottagning när jag står stilla utan att motorn är igång. Och den har svårt att hålla stationerna.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Antennens jord mot karossen verkar dålig vid infästningen.
Kan du lossa på antennen och göra rent metallen/plåten?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Micke, vi har också haft problem med mottagningen.
Det började med en Blaupunkt radio och Blaupunkt fönsterantenn.
Bara hygglig mottagning i städerna och när vi stod stilla.
Provade då att koppla in radion på tv-antennen. Det fungerade bra till jag svängde med bilen. Den fungerade som riktantenn och bytte station.
Skaffade då en antenn med inbyggt jordplan, fungerade bra när vi stod stilla, men ljudet blev lägre och lägre ju mer ju mer farten ökade vid körning.
Provade också med flera förstärkare, ingen märkbar skillnad.
Bytte radio, ingen skillnad.

Då tog jag en antenn jag hade i förrådet, inköpt någon gång på Biltema och en bit fyrkants profil i aluminium.
Monterade på antennen på profilen, limmade på profilen med lite marintätning på husbilstaket.
Jordade sedan profilen med kabel till aluminiumramarna på solcellerna, så att dom fick fungera som jordplan.
Och det verkar som att det fungerar nu.
Troligtvis har jag inte lyckats få till jord innan

Antennen som fungerade som riktantenn.
DSCN1274.JPG

Svart kabel är kopplad mellan antennfoten och till en skruv som håller fast ventilkåpan i taket och alu.ramarna på solcellerna. Den beige eldosan hör inte till denna installationen.
DSCN1081.JPG
DSCN1084.JPG

Kanske kan jag hjälpa någon med detta.
Krister.

Toppen