• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med nätverkskort

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har en laptop Lenovo G580 som envisas med att koppla bort Internet när den inte används. Det spelar ingen roll om den är avstängd eller står i strömsparläge.
Den "glömmer" uppkopplingen och hittar inte routern
Då måste jag gå in och återställa nätverkskortet. Väldigt irriterande då det kan hända flera gånger per dag.
Vi har fiber (250/100 mb/s) inkopplat med en ny leverantör och router. Samma sak hände även med den gamla leverantören/routern.
Jag har kollat nätverkskortet och det är senaste versionen och det visas inget fel vid felsökning.
Är det någon som har ett bra tips om åtgärd?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sjekk at det ikke er en powersave på nettverkskortet. Lenovo har muligheten rent teknisk til å skru av nettverkskortet når det ikke er i bruk på flere av sine Laptops. Dette er et arvegods fra IBM Thinkpad som hadde denne feature.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har en Lenovo G50-80, samma problem.
Rätt vad det är så tappar den kontakten och globen dyker upp istället för vanliga ikonen för kommunikation.
Händer allt från någon gång om dagen till någon gång per vecka.
Enda lösningen har varit att starta om datorn.
Någon bättre lösning?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Samma problem som Robert och jag har en ny Lenova 3 veckor gammal. Även den gamla som också var Lenova tappade internet kontakten. Jag kopplade bara ifrån på rautorn i datorn så funkar det igen. Alla annan internet funkar när Lenovan lägger av.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
1585995404314.png
Jeg har ikke kabel ethernet interface på min, men det ville og ha tilsvarende settinger som for trådløs nett. Low power saving er et steg snillere enn maks performance, og fungerer stort sett for meg så jeg har ikke hatt behov for å øke.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er en Lenovo Yoga 700 noen år gammel jeg har - problemet var kjent allerede mens jeg satt med intern hardware og system support før 2008. Sett nettverk til maks performance så får det være i fred for strømsparer.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Nu har jag satt nätverkskortet på låg energibesparing. Nu får vi se om det hjälper.
Tack Knut.

@Robert-110: Du behöver inte starta om datorn. Jag klickar på internetikonen nere i högra hörnet på skärmen. Väljer nätverk och internetinställningar och sedan felsök. Då återställer den nätverkskortet.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det går att stänga av funktionen att datorn stänger ner nätverkskortet . I enhetshanteraren kan man under egenskaper och i fliken Energisparfunktioner välja att Datorn inte får stänga av nätverkskortet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Låg energisparing gjør at når det ikke er aktiv trafikk så er kun mottaker påslått, sender delen slås på ved behov - dette fører til litt tregere nett. Forsinkelsen er normalt ikke merkbar da svarpakkene blir forsinket noen microsekunder i forhold til uten energisparing. Dette gjelder for både ethernet og wifi - forsinkelsen på wifi er endel større enn på ethernet da det tar litt mer tid å starte opp radio senderen.
 
Toppen