• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med luftdämpare..

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Jag monterade för ngt år sedan Karnags luftdämpare på ett -89 års 6 m. Fiatschassi. Körde med 3 - 4 kg lufttryck. Karnag rekommenderar högst 7 kg. Nuvarande ägare till bilen har nu upptäckt stort slitage på insidan på bakdäcken.. Kan detta ha samband med luftdämparna, att t.ex bilen blivit för styv/odämpad bak.
Kanske någon som har erfarenhet..
Tack på förhand...
Bo M
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Problem med luftdämpare..

Jag tror att du menar hjälpfjädrin inte dämpare, dom kan inte påverka slitaget baran hjulinställning kan göra det...
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Problem med luftdämpare..

Hej, jag tror inte heller att det är luftfjädringens fel att däcken slitits på insidan snarare att däcken rullat med för lågt lufttryck,beror lite på biltyp (vikt) men ca; 5 kilos tryck i däcken rekomenderas ,samma i fjädringen, beroende på orginalfjädrarnas beskaffenhet.
Vi har kört ca, 30-35 000 tusen mil med Karnag på Fiat orginalchassi och Mersedes-Benz utan några som helst problem,absolut suverän fjädring!!!
Mvh Bernt
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Problem med luftdämpare..

Hej, jag tror inte heller att det är luftfjädringens fel att däcken slitits på insidan snarare att däcken rullat med för lågt lufttryck,beror lite på biltyp (vikt) men ca; 5 kilos tryck i däcken rekomenderas ,samma i fjädringen, beroende på orginalfjädrarnas beskaffenhet.
Vi har kört ca, 30-35 000 tusen mil med Karnag på Fiat orginalchassi och Mersedes-Benz utan några som helst problem,absolut suverän fjädring!!!
Mvh Bernt
Tack för svar..

Jo det är ju klart att det är hjälpfjädring.. men min teori var, att då den styvar upp bakdelen..
tar inte fjädringen upp krafterna som då istället belastar bakaxeln och hjulen blir så att säga "kobenta".. genom att bakaxeln bågnar neråt..
Eller.. är det för långsökt..

Bo.m
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Problem med luftdämpare..

Bo.m ,jag är ytterst tveksam ,om axeln "bågnar"så har den varit orimligt överbelastad.
Du får nog söka en annan orsak,jag skulle satsa på däcken???!!
Mvh Bernt
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Problem med luftdämpare..

Nej, orimligt överbelastad har den inte varit, Det var oftast bara jag själv och frun.. bord och stolar, lite verktyg och en tid även ett litet 700W "Rusta El-verk".. För lågt luft-tryck ger väl slitage på båda ytterkanterna, här var det som jag fått berättat, bara på insidan jag har inte bilen själv längre.
Hjullager kanske, med de lär väl hålla längre än 10000 mil...

Bo.m
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Problem med luftdämpare..

Kan knappast vara att bakaxeln bågnar ( det är väl odelat bakaxel )utan antingen för lite luft eller så har du utmattade bladfjädrar. Kör du ofta med mycket last ( och vem gör inte det! ) så kanske det skulle löna sig att lägga in ett fjäderblad till!
Vet du om bilen har varit krockad nån gång? har den då kryssmätts?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen