• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med kylskåpet på 12v

  • Startad av Startad av F.d. 25463
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 25463

Guest
Hej!
Mitt kylskåp fungerar inte på 12 v men på 220 och gasol är det inga problem.
Någon som har tips i vilken ände jag ska börja söka?
Går kylskåpet att lossa o dra ut utan att skruva ner halva bilen i delar?
Bilen är en dethleffs a 5881 - 01a
Med vänlig hälsning, Pelle i Eskilstuna
 
Sv: Problem med kylskåpet på 12v

Starta bilen så att D+ drar reläet. Och testa om det fungerar.
De flesta kylskåp är byggda med 12v endast under körning.

/Freddy
 
Sv: Problem med kylskåpet på 12v

Jag har startat bilen men röda lampan på kylen är död. Ingen spänning där vid mätning.
Var ska reläet sitta?
Mvh Pelle
 
Sv: Problem med kylskåpet på 12v

Mitt sitter inbyggt i EBL:n.

Jag hade samma problem, men det var ingen signal till reläet från D+ i mitt fall. Så det drog aldrig som det skulle.

Jag fick ett kopplingsschema från Shaudt som tillverkat min EBL. Sen hittade jag en säkring på D+ signalen i motorrummet som var trasig..

//Freddy
 
Sv: Problem med kylskåpet på 12v

Tack för tipsen!
Nu har jag hittat felet.
Utgående kabel ur elektroblocket ,den lilla pinnen i sockeln hade brunnit av.
Provade koppla förbi blocket och testade med 12 v direkt till kylskåpet och då funka det.
Det får bli nytt relä vid sidan om elektroblocket istället för att försöka få tag på ny sockel och löda i blocket.
Lite fundersam bara varför den lilla pinnen brunnit av.?
Men med nytt relä och rätt avsäkrat. 40amp stod det i instruktionsboken att det var tidigare. Nu får jag hoppas att det funkar i fortsättningen.
Återigen tack för alla tips.
Mvh Pelle
 
Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Toppen