• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med kylskåp på bodelsbatteriet

F

F.d. 17770

Guest
Jag har Hymer 544. Kylskåpet fungerar bra när jag kör på gasol och tillkopplad el. Men ingen kräm när jag ska köra det på bodelsbatteriet. Säkringen verkar vara hel. Någon som vet var jag kan felsöka mer? Tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH Torbjörn

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Problem med kylskåp på bodelsbatteriet

Hejsan, det finns även ett relä någonstans. Det drar av D+ ström (den lilla sladden från generatorn som släcker laddningslampan när bilen är igång). När det reläet drar så matas kylskåpet med 12V direkt från bildelen/generatorn, inte från bodelsbateriet, även om allt delvis är sammankopplat under färd.
Hur det är gjort beror mycket av årgång på bilen, och nyare bilar har mer elektronik och automatik......
HYMER 544 har funnits från -84 tror jag, och tillverkas än.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 17806

Guest
Sv: Problem med kylskåp på bodelsbatteriet

Hej
Hade samma problem i min Nordic med Elektroluxskåp, jag kopplade om skåpet efter kopplingsschema som jag hittade på Dometics hemsida samt drog ordentlig matning 4mm2 via relä och säkring 20A reläet manövereras från D+ generator(Obs både +och- måste dras från startbatteri)funkar bra för mig

Toppen