• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Problem med kylskåp och trappsteg. D+ signal?!

Chrickan

HBK Intresserad
Kommun
Östersund
Hej.
Vi bytte husbil i våras.
En Ford transit Tec 574 -2008
Vi visste att trappsteget inte åkte in när man startade med glömde kolla kylskåpet under färd.

Efter lite efterforskningar verkar det va D+ signalen från generatorn som ev strular.

Den kommer ut bakom handskfacket och går över till en grövre (gula) kabel. Som i sin tur går till en d+ förstärkare.
Sen vidare till elektroblocket (99).

Nånstans verkar d+ signalen inte säga till att motorn går. Därav ingen ström till kylskåpet. Och ingen signal till trappsteget.

Någon som har nån fundering?
Eller hur jag ska mäta vart det felar?

/Christoffer

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
" Äkta" D+signal kommer från en anslutning på generatorn märkt D+. På sladden därifrån finns ofta en hängsäkring på 2 A.
Dock är ofta nyare bilar försedda med "syntetiskt" tillverkad D+. Dvs logik känner av att spänningen ut från generatorn stiger (generatorn laddar) och der en D+ signal ut (12v). Den logiken behöver inte sitta i själva generatorn, utan kan vara i t.ex. EBL:en.
Hur det ser ut i din bil vet jag inte tyvärr!

Chrickan

HBK Intresserad
Kommun
Östersund
Tack för svar.
Kollat alla säkringar.

Nu har jag testat att göra en egen d+.
Satte den gula kabeln (Med säkring, utan förstärkare) på startbatteriet.
Då åkte steget in, och kylen får 12v ut från blocket.

Så nånstans är bilens d+ ur funktion.
Får försöka fixa en egen.
Någon som har idé på hur?

Läste nånstans att man kan ta ström från nån av säkringarna i handskfacket som går i gång när bilen startas.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej.
Vi bytte husbil i våras.
En Ford transit Tec 574 -2008
Vi visste att trappsteget inte åkte in när man startade med glömde kolla kylskåpet under färd.

Efter lite efterforskningar verkar det va D+ signalen från generatorn som ev strular.

Den kommer ut bakom handskfacket och går över till en grövre (gula) kabel. Som i sin tur går till en d+ förstärkare.
Sen vidare till elektroblocket (99).

Nånstans verkar d+ signalen inte säga till att motorn går. Därav ingen ström till kylskåpet. Och ingen signal till trappsteget.

Någon som har nån fundering?
Eller hur jag ska mäta vart det felar?

/Christoffer
Hej
På hymer så sitter där en tilläggsmodul som bla styr D+ (Se bifogad bild)
Den har lite säkringar på sig.
Kolla om du inte har en sådan, på hymer sitter den under förarsätet. Kan även sitta under passagerarsätet beroende av plats.

Mvh Per

Bilagor

• IMG-20250525-WA0008.jpg
    IMG-20250525-WA0008.jpg
    404,8 KB · Visningar: 28

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Man kan ju frestas att använda 12v över tändningen (kl 15) som D+ signal men det kommer förr eller senare innebära att man knäcker den stora säkringen mellan startbatteri och bostadsbatteriet. Detta eftersom reläet i EBL kopplar ihop bägge batterierna direkt när man vrider om startnyckeln och bobatteriet hjälper till att ge ström till startmotorn! D+ signalen kommer ju först när motorn snurrar och ger spänning!

Chrickan

HBK Intresserad
Kommun
Östersund
Hej
På hymer så sitter där en tilläggsmodul som bla styr D+ (Se bifogad bild)
Den har lite säkringar på sig.
Kolla om du inte har en sådan, på hymer sitter den under förarsätet. Kan även sitta under passagerarsätet beroende av plats.

Mvh Per
Jag har nog inte en sån modul.
Men d+ kabeln går förbi startbatteriet under förarsätet där det sitter en säkring. Sen vidare bak till elektroblocket tillsammans med plus och minus från startbatteriet.

Toppen