• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Problem med koppling

Thombe

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
42373
Medlemskap
2025
Hej alla!
Jag har en FIAT Ducato med manuell växellåda där kopplingen "tappar trycket".
När pedalen nästan har gått i botten så går det att 'pumpa' upp tryck igen så att kopplingen fungerar.
Använder jag inte kopplingen så tappar den igen.
Inget läckage, men min misstanke är att slavcylindern håller på att ge upp.

Någon som har någon idé och felsökning?

/Thomas

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja, jag känner igen symptomen från tidigare gamla bilar, då räckte det med att renovera cylindrarna genom att byta packningar, men det görs väl inte idag.

Nej... om du är på resa utomlands t ex Frankrike och din bil är drygt 25 år gammal så kommer den att skrotas... så det är hårda tider.
Renovera en cylinder... sånt gjordes på slutet av 1800-talet... om jag minns rätt , med ålderns rätt sviktar mina barndomsminnen lite.

PS hur gammal är din bil o hur många mil har den rullat...

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
På vad grundar du detta påstående? (Gärna källhänvisning.)

Pålle
I o för sig har jag ju lite problem med minnet som jag skrev.... men vill minnas att det finns nån tråd på nåt forum där jag läst om detta....kan det ha varit runt 4 juni..om jag nu minns rätt?
Jo, hbk...

Att hitta pirat slavcylinder är säkert lätt... en sökning bort.... men man måste ju veta till vilken bil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, eftersom det inte läcker så borde det vara huvudcylindern som läcker så att vätskan passerar bakåt och går upp i behållaten igen som redan föreslagits.
Men ett liknande fel där det inte heller försvann vätska var ett elände att hitta, visserligen var det en Alfa med kopplingen bak men ändå...
Bilen började krypa iväg när kopplingen varit nertryckt ett tag, obehagligt, inget läckage, och redan renoverad huvudcylinder har jag för mig.
Jag kröp in under bilen och ägaren tryckte ner kopplingen, det fanns ju mera rör på konstruktionen, men inget läckage.
Så såg jag det oförklarliga.
Gummislangen mellan röret och slavcylindern, någon halvmeter lång, på den växte det ut en stor bula på ett ställe och när han släppte kopplingen och trycket försvann så försvann även bulan lite långsamt och levererade tillbaka all vätska till behållaren.
Det fanns alltså en spricka i den inre hårda slangen/höljet som skulle tåla trycket, så vätskan kom ut till det mjukare och skyddande yttre gummihöljet på slangen och bildade en bula som gjorde att bilen började krypa iväg, och som kröp tillbaka när trycket inne i slangen försvann och man släppte upp pedalen.
Lätt som en plätt, men troligen omöjligt att hitta om man är ensam och trycker och sedan kryper under och tittar... på ingenting.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Försöker bryta ner vad du skriver och förstå.
Men klarar inte av det.
Vad är det du vill ha sagt?
Jag förstår ..o Pålle har alldeles rätt... men man kan ju också se det mera som ett försök till ett skämt..så klart...o det var ju så det var menat..jag tyckte det passade in lite... Nej, vi får väl se hur det slutar...
För att travestera..det stärker ju inte förtroendet för Folksam... inte så här långt i varje fall.

Thombe

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
42373
Medlemskap
2025
Bilen är som sagt en FIAT Ducato 2012, 2,3L motor, så den är ju inte lastgammal precis.
Eftersom jag bor i Helsingborg så ska jag konsultera Ekeby Husbilsservice på måndag, det är midsommar just nu.
Jag har fått bra förtroende för den verksta´n....

Btw, är det någon som vet var huvud- och slavcylinder sitter?
Kan det vara så att slavcylindern sitter INNE i kopplingskåpan??
I så fall blir det väl ett litet hels*cke att byta.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja om du har den sexväxlade lådan, vilket du borde ha, så sitter slavcylindern som en ring runt ingående axeln i växellådan och det kan ju i så fall vara att ett ev. läckage på slavcylindern inte syns i början förrän det börjar sjunka i behållaren, om behållaren är stor och ev. gemensam med bromsarna ? så kan det ju ta lite tid innan broms"oljan" har sjunkit.
Om det är så och det är slavcylindern som bråkar så kan man ju beroende på milantal m.m. fundera på om man skall byta koppling och dubbelmassesvänghjulet samtidigt faktiskt, när ändå lådan är bortplockad.

M.v.h. JANKRO.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Hej, ja om du har den sexväxlade lådan, vilket du borde ha, så sitter slavcylindern som en ring runt ingående axeln i växellådan och det kan ju i så fall vara att ett ev. läckage på slavcylindern inte syns i början förrän det börjar sjunka i behållaren, om behållaren är stor och ev. gemensam med bromsarna ? så kan det ju ta lite tid innan broms"oljan" har sjunkit.
Om det är så och det är slavcylindern som bråkar så kan man ju beroende på milantal m.m. fundera på om man skall byta koppling och dubbelmassesvänghjulet samtidigt faktiskt, när ändå lådan är bortplockad.

M.v.h. JANKRO.
Hade samma symtom på 2008 årsmodell. Bytte slavcylindern på maskinskadeförsäkringen och betalade själv en rimlig summa för samtidigt kopplingsbyte. Innan ville kopplingen hugga men detta försvann. Kört bortåt 20000 mil därefter.

Toppen