• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med kompressor kylskåp

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Hej
har en weinsberg cara tour husbil där jag har problem med kylningen på kylskåpet. Tänker ta ur det o göra rent men finner inte ut hur det är monterar och inte var luften kommer in för att kyla kompressorn.
mvh
mattis
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
har en weinsberg cara tour husbil där jag har problem med kylningen på kylskåpet. Tänker ta ur det o göra rent men finner inte ut hur det är monterar och inte var luften kommer in för att kyla kompressorn.
mvh
mattis
Brukar vara under kylen/kylskåpsdörren och den varma luften kommer ut ovanför kylen, iallafall i de plåtisar jag skruvat i.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det är precis som PeterK skriver, luften går runt enligt termodynamiken. Om vi har "samma" kompressorkyl då sitter värmeproducerande kompressorn ovanför kylskåpet, suger in luft underifrån och levererar ut genom galler ovanför kylskåpet. Plockade ut min häromdagen och dammade av allt på baksidan och under kylen, det var mycket damm. Min kyl är fäst i listen med 2 skruvar på var sida (man ser skyddspluggen tydligt).

Hur har du det med isen i isfacket? Har du avfrostat den någon gång?

PS. Vi har ingen gasol i husbilen, bara en liten "tank"på 6 kg endast avsedd för matlagning. Är mycket nöjda med kompressorkylen annars! DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 64253

Guest
Om nu många nyare bilar med kompressor kylskåp får problem så bevisar det att dom inte kommer att fungera bättre än gamla gasolkylskåp.
 
F

F.d. 64253

Guest
Dom mindre gasolskylskåpen i husvagnar måste vara överlägset allt, har en från 2004, drar knappt någon gasol o är riktigt kall hela tiden, har aldrig behövt göra något. Nu går ju snacket att kompressor kylskåp krånglar för lite damm, nä tacka vet jag det gamla.. har erfarenhet av nya bilar i stora företag, fy fan vilket skit med all elektronik, vi har allt mellan 10-20 bilar, varje vecka är det fel på någon av dom
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
har en weinsberg cara tour husbil där jag har problem med kylningen på kylskåpet. Tänker ta ur det o göra rent men finner inte ut hur det är monterar och inte var luften kommer in för att kyla kompressorn.
mvh
mattis
Öppna kyldörren, sitter troligtvis 4st skruvar mot inredningen på långsidorna, sen är det bara att dra ut kylen.
 
Toppen