• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med Jula-överdrag

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Nu är jag inne på sjätte säsongen med att använda mitt överdrag från Jula. Lite slitet är det och jag har lagat på några ställen (tejpat).
Men nu har det blivit problem. Skatorna har upptäckt att det går att hacka hål och äta (eller vad dom gör) av frigoliten som ligger ovanpå husbilen. Frigoliten är till för att höja upp överdraget så det blir fall åt sidorna.
Förra veckan fick jag tejpa igen tio hål som sågeldjxxxxna hade gjort och sedan har de kommit på att tejpen går att slita bort om dom tar tag i hörnet.
Nu har jag inhandlat en billig och lätt presenning och spänt fast den över taket. Tror inte dom ger sig på och försöker hacka hål på den.

Någon som upplevt liknande problem? Eller andra tips för att hålla fåglarna borta.

P1000344.JPG

/Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Problem med Jula-överdrag

Jag har ställt bilen med lite lutning, på så vis slipper jag att lägga något på taket.
Vid minsta vindpust blir det luftcirkulation mellan tak och överdrag.
Öglorna längst ned klarar inte av påfrestningen vid stark storm, det gör däremot spännband runt hela bilen.

F

F.d. 53012

Guest

7 års användande ingen frigolit bra ventilation fåglar har ej gjort sig besvär ännu, men vi har väl väldresserade små liv kan jag tänka. Tips skippa frigoliten överkurs ger bara fukt mellan frigolit och tak.

Uppsalaanders

FD HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Det där med frigolit är ju ett arv från min förra husbil. På den var det rails så utan att bygga upp med något kunde flera hundra liter vatten/is samlas i den balja på taket som överdraget bildade.
Utan att tänka så har jag fortsatt att "bygga upp" innan jag lagt på överdraget. Till nästa år ska jag tänka om, som jag kan se det behövs inte någon frigolit.

Gamla traditioner är inte alltid bra

/Anders

Toppen