• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med gråvattentanken

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Min gråvattentank som enbart är för köksavloppet har en längre tid bubblat lite och runnit ner långsamt. Idag skruvade jag isär slangarna mellan diskhon och ner till tanken, inkl det lilla vattenlåset (en vit liten dosa). Jag hittade inga "proppar" och när jag väl fått ihop alla slanklämmor så rann det ner ÄNNU SÄMRE. Det blir helt stopp och sen kommer det "världens" övertryck så att vattnet sprutar upp ur diskhon och även spisplattorna, som är ihopkopplade. Jag har tittat ner i gråvattentanken men ser inget konstigt. Efter att ha läst en del trådar här så funderar jag på om det på något sätt är problem för att det inte kommer in någon luft, men är ändå konfunderad. Kan någon svara på om det finns någon liten luftningsslang eller liknande som jag inte hittat eller har förslag på vad jag annars ska göra för att bli av med problemet.
Jag har en Nordic 595 -06.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med gråvattentanken

Det er vanligvis en kombinert overløp og lufting på gråvatn tanken. Det hender at det blir tett i denne og ditt overtrykk tyder på dette. Enkleste løsning er å finne slangen under bilen og se om det er den enden som er tett, da må en pille ut skiten er det indre ende kan en bruke trykkluft og blåse proppen inn i tanken.

Toppen