• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med gasolbehållare i komposit

ullaojan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
2255
Medlemskap
2024
Vi har vid upprepade tillfällen haft problem att få igång värmepannan (Trumatic C 6002 EH) i vår Eura. Pannan uppträder som om det är problem med gasoltillförseln, trots att det är gott om gasol i flaskan och alla kranar är öppna. Efter ett antal servicebesök hävdar nu leverantören (Alde) att problemen med mycket stor sannolikhet beror på att vi använder (ibland) en gasolflaska i kompositmaterial. De menar att det blir problem med gasoltillförslen när temperaturen sjunker.
Är det någon som känner igen sig?
ullaojan
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Gasolflaska i kompositmaterial (två har vi i bilen) har vi använt sedan 2000. Nu även med Alde och i vinter har inte varit något problem med att få ut gas. Tidigare Truma och även vintertid
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Det finns tester gjorda som bl.a. har redovisats i Husbil & Husvagn nr 1.09.
Dessa tester visade att kompositflaskan är helt olämplig vintertid. Orsaken är att kompositmaterialet har mycket sämre värmeledningsförmåga än aluminium och stål. Detta medför att gasolen inte förångas vid låga utomhustemperaturer.
Det går alltså inte att få ut all gasol ur kompositflaskan.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Jag har oxå haft problem med kompositflaskan vintertid, så jag har bytt till vanlig!

//Pilot
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Det kan säkert vara olika hur kompositflaskorna fungerar i olika bilar, om gasolutrymmet är skapligt uppvärmt är det säkert inget problem, men om det är mycket öppet så att det närmar sig utetemperaturen i låga temperaturer, så kan det bli problem med lågt eller inget gasflöde. och då stänger ju pannan av, eftersom den är den största förbrukaren.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Det kan säkert vara olika hur kompositflaskorna fungerar i olika bilar, om gasolutrymmet är skapligt uppvärmt är det säkert inget problem, men om det är mycket öppet så att det närmar sig utetemperaturen i låga temperaturer, så kan det bli problem med lågt eller inget gasflöde. och då stänger ju pannan av, eftersom den är den största förbrukaren.

Problemet är att gasolutrymmet måste vara välventilerat, så per automatik blir det problem med uppvärmningen.
Själv har jag en el-uppvärmning av lågtrycksidan av regulatorn, men om det funkar vet jag ej. Har stålbehållare och använder bilen endast när det kommer "besök" under den kalla årstiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Jo det stämmer men det finns ju olika grader av ventilation, om du har tre varma väggar runt gasolutrymmet och en isolerad lucka blir det ju kanske inte särskilt kallt, så då klarar du dej längre ned i temperatur. Eis-Ex(regulatorvärmare) måste du nästan ha vid vinteranvändning annars riskerar du att gasolmatningen upphör när du minst önskar det, speciellt när du tar ut mycket gas. Men för att vara på den säkra sidan bör man nog ha metallbehållare på vintern, aluminium är kanske ett alternativ om vikten är ett problem?

Hälsningar

Montreal
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Det kan vara vär att pröva byta regulatorn som kostar någon hundralapp. Den kan strypa trycket/flödet för mycket.Har haft det problemet och det blev ok efter bytet.
Håkan
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Ack även jag min Brutus har bytt regulator då jag helt plötsligt inte kunde få pannan att gå rent. den tickade osv. Byte diverse och sist bytte jag, en ett år gamal, regulator. Nu funkar allt igen. Prova med detta. Kolla bara 30 eller 50 mbar på regulatorn.
 
K

k.skoog

Guest
Sv: Problem med gasolbehållare i komposit

Hej!
Har samma problem med denna pannan o komposit tub. Bytte till stål o då funkade det. Problem även att tömma tuben helt.
Krister:rolleyes:
 
Toppen