F
F.d. 22042
Guest
Hallå.
Har en Adria Matrix Supreme med ALDE 3010 panna.
Bilen är ny, inköpt 2014.
Skulle iväg med den efter nyår och åka skidor, så satte i elsladden hemma i jul och skulle börja värma upp bilen.
Startade ALDE pannan på läge 2 (2kWh) och termostaten på 20C.
Var -10 eller så ute.
Efter 2 dygn var det 5 grader varmt.
Efter 2 dygn till typ 12 grader.
Startade då gasolen, och på någon timme var det uppe i 20 grader.
Blev misstänktsam, Nog för att en husbil har sämre isolering än Husvagnar, men så här illa skall det väl inte vara.
Har haft en Kabe 720 Royal med samma panna.
Den har stått i Sälen vintertid, och med 10-15 grader kallt ute så har det inte behövts starta värmen mer än 48 timmar innan ankomst, och det har alltid varit varmt i vagnen.
Fick stödköra lite med gasol när det var neråt 20 grader och kallare ute.
Hus som helst, skulle inte använda elvärmen på skidresan, så åkte iväg och var borta 10 dagar på enbart gasol & 12v.
Gick åt lite mer än 3 P11
r med gasol.
Så Gasolvärmen fungerar precis som den skall.
Nu står bilen på verkstaden för felsökning, men de har inte lyckats fixa felet på 2 veckor.
Känns knappt som de förstått felet.....
Pannan skall värma upp cirkulationsvattnet till typ 80 grader, men så varmt blir vattnet aldrig när det är elpatronen.
När det som nu är några plusgrader ute, så blir vattnet aldrig riktigt varmt ändå.
Så, vi misstänker att elpatronerna inte fungerar som de skall.
Hör det till vanligheterna ?
Känns lite som samma fel som Käthe & Per hade här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t55255/
Men tyvärr har de inte skrivit ut om problemet är löst.
Tacksam för hjälp.
Har en Adria Matrix Supreme med ALDE 3010 panna.
Bilen är ny, inköpt 2014.
Skulle iväg med den efter nyår och åka skidor, så satte i elsladden hemma i jul och skulle börja värma upp bilen.
Startade ALDE pannan på läge 2 (2kWh) och termostaten på 20C.
Var -10 eller så ute.
Efter 2 dygn var det 5 grader varmt.
Efter 2 dygn till typ 12 grader.
Startade då gasolen, och på någon timme var det uppe i 20 grader.
Blev misstänktsam, Nog för att en husbil har sämre isolering än Husvagnar, men så här illa skall det väl inte vara.
Har haft en Kabe 720 Royal med samma panna.
Den har stått i Sälen vintertid, och med 10-15 grader kallt ute så har det inte behövts starta värmen mer än 48 timmar innan ankomst, och det har alltid varit varmt i vagnen.
Fick stödköra lite med gasol när det var neråt 20 grader och kallare ute.
Hus som helst, skulle inte använda elvärmen på skidresan, så åkte iväg och var borta 10 dagar på enbart gasol & 12v.
Gick åt lite mer än 3 P11
Så Gasolvärmen fungerar precis som den skall.
Nu står bilen på verkstaden för felsökning, men de har inte lyckats fixa felet på 2 veckor.
Känns knappt som de förstått felet.....
Pannan skall värma upp cirkulationsvattnet till typ 80 grader, men så varmt blir vattnet aldrig när det är elpatronen.
När det som nu är några plusgrader ute, så blir vattnet aldrig riktigt varmt ändå.
Så, vi misstänker att elpatronerna inte fungerar som de skall.
Hör det till vanligheterna ?
Känns lite som samma fel som Käthe & Per hade här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t55255/
Men tyvärr har de inte skrivit ut om problemet är löst.
Tacksam för hjälp.