• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med EBL 20

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: T 5841
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Elsystem
Har provat att koppla in ett elverk inköpt på Jula, ej inverter. Efter ett par minuters körning började det lukta varm elektronik och lampan på kontrollpanelen i bilen som visar att 230 V är kopplat lyser inte längre. Ström finns i alla 230V uttag så det har tydligen hänt något i EBL. Kollat alla säkringar på framsidan, alla är hela. På framsidan av EBL finns en symbol för glasrörssäkring på 2A, men inga anvisningar var den kan finnas, inte heller något i instrbok. Något tips om var man kan leta eller är det bara att lämna in på verkstad?

Per-Åke

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Haft isär EBL och bytt säkring. det är tydligen ett annat fel för så fort jag kopplar på 230V så går säkringen igen, även bilens huvudsäkring slår ifrån.

Tillägg: Blev att byta EBL hos Codat: 6750 + 250 för jobbet. Man kan undra om komponenterna i EBL är av guld för när man tittar på komponenter och kretskort så går de inte på många hundralappar hos Elfa eller Clas. Men det är klart att det gäller att veta var de skall sitta också. Vågar nog inte ansluta ett elverk igen för det blev dyrt.

Toppen