• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem med dvd spelaren i datorn

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Min cd spelare i datorn har av någon underlig anledningen upphört att fungera. Jag har inte använt den så mycket men jag har ju spelat några cd skivor på den. Märkte det för några veckor sedan när vi skulle lyssna på en talbok och den då inte funkade. Trodde att det var något tillfälligt fel. När jag häromdagen skulle titta på en DVD film så funkade det inte. I dag så köpte Hasse en rengöringskiva och jag använde den. Det hjälpte inte. Har sedan gått igenom alla inställningar och inget hjälper. När jag sätter in en cd/dvd på avsedd plats så hör jag att den liksom kör runt men sedan händer det inget. När jag felsöker så kommer det upp att enheten fungerar som den ska. Vad jag bli irriterad. Kan det möjligen bero på att jag körde en cd som var piratkopierad? Det var efter det som problemen uppstod. Datorn köpte jag 2011 i juni så den är ju inte speciellt gammal. Det är en Sony Vaio med och jag använder Windows Media Player.

Varför kan jag inte använda min cd/dvd spelare. Tacksam för råd och hjälp.

Eva

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med dvd spelaren i datorn

Bländverk

Hurusom kan inte tekniken blända vanligt folk
aldrig tidigare har det givits så mycket ”smolk”
åt icketeknikerna, i synnerhet inte den delen
som inte har lärt sig att finna de dolda felen!

Jappe

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej!
Tack för senast!

Det kan vara så att den inte automatiskt öppnar CD/DVD skivan längre.
Prova att gå in via "Den har datorn" och öppna CD spelaren därifrån

Hoppas detta hjälper! :music-icon:

Ha det gott!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hej och tack själv.

Har provat detta och det fungerar inte. Kommer upp ett meddelande om att sätt in en skiva. När jag då gör det så händer detta. Skivan snurrar till lite och sen är spelaren är stendöd. Har ytterligare ett varv kollat diverse inställningar men det hjälper inte.

Eva

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Har nu försökt detta också med samma nedslående resultat. Spelaren läser inte in skivan utan den bara snurrar runt lite sedan så slutar den att snurra och liksom dör ut!

Eva :mad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Regnes med at det er kommet noe støv (damn?) på lesehodet, signalet blir da for svakt til at driveren oppdager skiven i spilleren. Noen renseskiver har en liten børste på overflaten, mulig det kan hjelpe. Selv har jeg flere ganger klart å plåse rent hodet - et sugerør eller en tynn slange og lungekraft. Har ikke testet luft på boks til denne jobben, men det burde fungere.

Problemt md renblåsing av hodet er at det befinner seg langt inne i driven - bak spindelen.

F

F.d. 12848

Guest

När ni kommer över till Spanien så finns det en Svensk firma som repar datorer m.m den finns i Funengirola hör av er om ni vill ha adress

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Om laserdioden i "läshuvudet" lägger av får du också detta fenomen. Det lär gå att byta "läshuvidet" men konsten är att hitta rätt reservdel!
// Göte J

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tack för hjälpen men än har inget hjälpt. Tror att det är fel på läshuvudet. Har försökt "allt" känns det som. Finns kanske något mer att prova och om det finns så ser jag fram emot att få reda på det.

Eva :yes:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej!

Ett alternativ kan ju vara att installera om drivrutinerna.

Kolla på Internet om ni kan hitta den, eller om ni har en istallationsskiva med er.

Det kan också funka att avinstallera läsaren.

Sedan starta om datorn, då brukar den hitta drivisarna själv.

Men det bästa kanske ändå är att se till att ni har nya drivisar ifall den inte hittar dom

Det brukar lösa många problem!

Lycka till!!

Hasse!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tack för alla förslag och hjälp. I kväll så fick jag den att fungera. Använde mig av ett sugrör och blåste lite hit och dit och helt plötsligt så fungerade den. Först endast med musik cd och efter några timmars pillande går det även att titta på film. Var tydligen en del damm som hade hamnat på fel ställe. (När gör inte damm det).

Eva :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bra det løste seg, det at det først fungerte med en cd og etter litt mer blåsing kommer av at dvd benytter 2 lesehoder mens cd bare det ene. Standard fel nr. 1!

F

F.d. 52943

Guest

Aha, kan kanske förklara varför min dvdbrännare kan läsa cd-skivor medan brännarprogrammet inte hittar någon enhet....
Ska prova med en rengöringsskiva som jag tror ligger i gömmorna.

F

F.d. 52943

Guest

Aha, kan kanske förklara varför min dvdbrännare kan läsa cd-skivor medan brännarprogrammet inte hittar någon enhet....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sugrøret og lungekraft er oftest det beste for å flytte vekk damn fra hodene. En cd renseskive med små børster på ene siden må benyttes både rett og oppner for å kunne fungere i en dvd spiller - har aldri fått dette til å fungere selv:confused: . Sugrøret fungerer om en klarer å sikte rett på hodene som befinner seg bak akslingen i driven.

Toppen