• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med D+ anslutning

F

F.d. 11029

Guest
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med min Hymer /fiat -99

Från bodelen har jag en gul kabel som är påskarvad en tunn röd aktig kabel vid ett 2poligt kontaktstycke under batteriet. Jag antar att detta är d+ från generatorn efetrsom andra ändan av gulakabeln går till d+ ingången i ebl:en

problemet är att jag får ingen laddning till bodelen och har ingen spänning på den gula d+ kabeln.

har ohm mätt mellan gula kabeln och generatorn men där är helt avbrott
har ohm mätt mellan gula kabeln och kontaktstycket och då blir det full kortslutning dvs 0ohm
har kollat att säkring och laddlampan är ok.
har kollat att jag får laddning på batteriet när motor startar och det får jag, däremot inte när jag dragit ut kontaktstycket.
min fråga är nu:
1. kan det vara så att den gula kabeln inte går till d+ utan någon annanstans?
2. vad går den andra tråden i det 2 poliga kontakt stycket till
3 kan någon förklara hur det funkar på en fiat med d+?

jag har fått för mig att man får ständig 12v när tändningen är på via en säkring och laddlampan jordas i generatorn.
när motorn startar och generatorn börjar ladda skickar den ut + 12 volt? på d+ och då slocknar laddlampan. rätt eller fel?
och då borde jag få +12volt på min gula kabel till ebl: en

/Håkan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Problem med D+ anslutning

jag har fått för mig att man får ständig 12v när tändningen är på via en säkring och laddlampan jordas i generatorn.
när motorn startar och generatorn börjar ladda skickar den ut + 12 volt? på d+ och då slocknar laddlampan. rätt eller fel?

/Håkan

RÄTT! Men......laddlampan jordas i generatorns magnetiseringslindning (rotorn) via laddningsrgulatorn.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Problem med D+ anslutning

Hei
Alt du beskriver er rett og du har nok brudd i leningen som går fra D+ på elblokken og ned til generatoren.

Ladelampen trenger spenning (Volt) for å lyse og generatoren trenger strøm (magnetiseringsstrøm) for å begynne og lade. Når generatoren lader vil den gi ut spenning og strøm som releet i elblokken trenger for å virke slik at bodelsbatteriet blir ladet. Det er jo motstanden i kretsen som bestemmer hvor mye strøm det skal gå i ledningen.

Vanskelig å si om ledningen går til noe annet enn generatoren uten å se et koplingsskjema. For det kan godt være et relee som gir strøm til elblokken. Selv ville jeg prøvet og lagt opp en ny ledning til eblokket fra generatoren.

Ta forresten først og skjekk om kjøleskapet ditt virker på 12V når motoren går, fordi endel biler har et eget rele til kjøleskapet og er det det som er defekt vil kansje ikke elblokken få D+ strøm? Skjekk alle sikringer i bildelen også for det kan jo være så enkelt?
 
Toppen