F
F.d. 11029
Guest
Hej,
Skulle behöva lite hjälp med min Hymer /fiat -99
Från bodelen har jag en gul kabel som är påskarvad en tunn röd aktig kabel vid ett 2poligt kontaktstycke under batteriet. Jag antar att detta är d+ från generatorn efetrsom andra ändan av gulakabeln går till d+ ingången i ebl:en
problemet är att jag får ingen laddning till bodelen och har ingen spänning på den gula d+ kabeln.
har ohm mätt mellan gula kabeln och generatorn men där är helt avbrott
har ohm mätt mellan gula kabeln och kontaktstycket och då blir det full kortslutning dvs 0ohm
har kollat att säkring och laddlampan är ok.
har kollat att jag får laddning på batteriet när motor startar och det får jag, däremot inte när jag dragit ut kontaktstycket.
min fråga är nu:
1. kan det vara så att den gula kabeln inte går till d+ utan någon annanstans?
2. vad går den andra tråden i det 2 poliga kontakt stycket till
3 kan någon förklara hur det funkar på en fiat med d+?
jag har fått för mig att man får ständig 12v när tändningen är på via en säkring och laddlampan jordas i generatorn.
när motorn startar och generatorn börjar ladda skickar den ut + 12 volt? på d+ och då slocknar laddlampan. rätt eller fel?
och då borde jag få +12volt på min gula kabel till ebl: en
/Håkan
Skulle behöva lite hjälp med min Hymer /fiat -99
Från bodelen har jag en gul kabel som är påskarvad en tunn röd aktig kabel vid ett 2poligt kontaktstycke under batteriet. Jag antar att detta är d+ från generatorn efetrsom andra ändan av gulakabeln går till d+ ingången i ebl:en
problemet är att jag får ingen laddning till bodelen och har ingen spänning på den gula d+ kabeln.
har ohm mätt mellan gula kabeln och generatorn men där är helt avbrott
har ohm mätt mellan gula kabeln och kontaktstycket och då blir det full kortslutning dvs 0ohm
har kollat att säkring och laddlampan är ok.
har kollat att jag får laddning på batteriet när motor startar och det får jag, däremot inte när jag dragit ut kontaktstycket.
min fråga är nu:
1. kan det vara så att den gula kabeln inte går till d+ utan någon annanstans?
2. vad går den andra tråden i det 2 poliga kontakt stycket till
3 kan någon förklara hur det funkar på en fiat med d+?
jag har fått för mig att man får ständig 12v när tändningen är på via en säkring och laddlampan jordas i generatorn.
när motorn startar och generatorn börjar ladda skickar den ut + 12 volt? på d+ och då slocknar laddlampan. rätt eller fel?
och då borde jag få +12volt på min gula kabel till ebl: en
/Håkan