• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Problem med centrallås bodelsdörr Carthago

Chaparral91

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
39983
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Carthago E-line 2017 med Hartal bodelsdörr (3 låsbläck)
Nu har centrallåset gett upp till bodelsdörren, det går att låsa/låsa upp med nyckeln samt med vredet på insidan. Men trycker man på fjärrkontrollen på nyckeln så funkar ej bodelsdörren, övriga dörrar och luckor fungerar som de ska, någon annan som haft liknande problem och fått löst detta?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, jag har en Carthago E-line 2017 med Hartal bodelsdörr (3 låsbläck)
Nu har centrallåset gett upp till bodelsdörren, det går att låsa/låsa upp med nyckeln samt med vredet på insidan. Men trycker man på fjärrkontrollen på nyckeln så funkar ej bodelsdörren, övriga dörrar och luckor fungerar som de ska, någon annan som haft liknande problem och fått löst detta?
Kabeln i dörrkarmen kan vara skadad, lossa kontaktstiftet som sitter i karmen, dra ut och se hur kabeln ser ut, troligen brott på denna, jag skarvade i silconkabel som är mjukare och tål böjning bättre.

Chaparral91

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
39983
Medlemskap
2025
Hej,
Jag skruvade loss metallbläcket som sitter i karmen, men kablarna ser hela ut, det sitter ju metallstift mellan karmen och dörren, känns som kabeln inte borde skadas? Men hade du kabelbrott på din Carthago eline med eller liknande bil med samma dörr?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej,
Jag skruvade loss metallbläcket som sitter i karmen, men kablarna ser hela ut, det sitter ju metallstift mellan karmen och dörren, känns som kabeln inte borde skadas? Men hade du kabelbrott på din Carthago eline med eller liknande bil med samma dörr?
Hej
Prova att ta fram lite smärgelduk och slipa lite på toppen på metallstiften. Gör sedan samma på metallbläcket. Oftast är det bara dålig kontakt som gör det. Adria hade samma problem förr, när dem hade samma konstruktion.

Mvh Per

PS, återkoppla gärna om det fungerade.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej,
Det är i den fjädrande delen som det blir kabelbrott, ena sidan har fasta kontaktbleck den andra sidan har fjädrande stift, jag hade kabelbrott,lödde på ny kabel

Chaparral91

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
39983
Medlemskap
2025
Hej
Prova att ta fram lite smärgelduk och slipa lite på toppen på metallstiften. Gör sedan samma på metallbläcket. Oftast är det bara dålig kontakt som gör det. Adria hade samma problem förr, när dem hade samma konstruktion.

Mvh Per

PS, återkoppla gärna om det fungerade.
Det fungerade !! Tusen tack för hjälpen

Chaparral91

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
39983
Medlemskap
2025
Det är i den fjädrande delen som det blir kabelbrott, ena sidan har fasta kontaktbleck den andra sidan har fjädrande stift, jag hade kabelbrott,lödde på ny kabel
Det hjälpte som Per sa att slipa lite på bläckem, förmodligen dålig kontakt, vi får se hur länge det håller eller om kabeln också är skadad, men superstort tack för hjälpen

Toppen