• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med bränslemätaren!

F

F.d. 1883

Guest
Igår när jag startade upp min Fiat ducato -03 så tog bränsle mätaren ett glädje skutt
upp till full!, jag ville minnas att det inte borde finnas mer än knappt halv tank.
När tändningen fortsatte att vara på så sjönk mätaren sakta ner till trekvarts tank
och därefter tog den ett skutt till full och FÖRBI full och in på hastighetsmätarens
domäner!
Detta upprepades ett par gånger och under tiden så hade vi börjat rulla mot Karlskrona.
När vi kört ett tag så lade sig mätaren tillrätta på vad jag tror var den rätta nivån.
När vi körde igenom Fågelmara så var det "Rea" på Dieslen men jag tyckte att vi kan
nog ta det på hemvägen!
När vi kom till Karlskrona och fick se en Jet skylt med priset 8.59 så var jag glad att jag
inte tankade i Fågelmara!
Vi kom i samspråk med en annan husbilsåkare och efter ett tag så vred jag om start
nyckeln och mätaren lade sig nu ca. en halv centimeter från fullt!, jag hade naturligtvis
tankat så mycket det gick i.
Vad har hänt med min mätare?
Är det "manuell" flottör, eller sköts det hela med någon form av elekronik?
Omfattas detta av garantin (elektronik är ju sällan billigt!)
Min bil är en -03, MEN är uttagen -05 med full garanti.
Glappkontakt under instrumentpanelen?
Någon på detta eminenta Forum som vet råd!:yes:
Tack på förhand.....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Problem med bränslemätaren!

Har också en Fiat Ducato -03 där tankmätaren vid absolut full tank inte visar mer än 5mm från fulltanksmarkeringen.
Dock inga skutt (än så länge är väl bäst att tillägga).
 

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Problem med bränslemätaren!

Min är en -02 der fattas der också 5mm ved full tank

bjensen
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Problem med bränslemätaren!

Har bilen stått stilla under vintern kan det kanske vara oxid eller annan beläggning på vridmotståndet eller släpkontakten i tanken som manövreras av flottören.
Strömmen genom detta trådlindade motstånd är mycket liten för att den ska vara egensäker (ingen gnistbildning!) och det måste vara god kontakt mellan flottörens släpkontakt och motståndet.
Kör ett tag till för att nöta bort ev. oxid eller avlagring på vridmotståndet eller släpkontakten, hjälper inte detta kan man misstänka att den här bränslemängdsgivaren är defekt och bör bytas ut.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Problem med bränslemätaren!

hej kompis Crystal
har haft samma fel både på husbil och personbil med dieselmotor
på personbilen (en BMW 525TDs)bytte jag flottör med motståndsgivare på husbilen körde vidare och väntade in att felet försvann efter att bilen stått uppställd en längre tid, som Kjell skriver kan det handla om oxid på givardelen och får du inte funktionen åter efter en antal tankningar så återstår nog inte annat än att byta givardelen
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Problem med bränslemätaren!

Mig veterligen så har FIAT två års fabriksgaranti. Och detta skall gälla från den dag bilen levererades oberoende av årsmodell.

Bilar har från 2005.04.01 även den numera treåriga reklamationsrätten om man kan hävda att felet var av ursprunglig art. Och det kan man väl säga eftersom det är bristfälligt material eller slarvig montering som orsakar problemet, med största sannolikhet.
Om leverantören verkar i Sverige skall tilläggas. Annars kan man inte åberopa den Svenska Konsumentköplagen, tyvärr.

En bränslemätarfunktion skall ju för tusan hålla mer än två år.

Skröpligt FIAT

DS
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: Problem med bränslemätaren!

Eftersom jag är ganska förtjust i min husbil så står den inte still så ofta, dock är den ju under tak på vintern. Så om det vore så att den elektroniska givaren på något vis skulle kärva på grund av att den stått still en längre tid så borde problemet med mätaren visat sig tidigare i våras!
Dock vet ju både ni och jag att det finns inget som är givet när det gäller elektroniska prylar så.....
Idag gick jag ut till bilen och vred start nyckeln till till första hacket varpå bränsle mätaren visade trekvarts tank!
Det innebär att om mätaren inte ljuger så har bilen från Karlskrona till Kalmar pimplat i sig 20 liter! tror inte det!!!!
Alltså är mätaren fortfarande inte riktigt kry och inte att lita på!

Eller vad ska man tro?
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Problem med bränslemätaren!

Hej: Hade tidigare en Ducato 2,8 -00 med exakt samma problem vid köpet av bilen. Ringde försäljaren som sa att jag skickar en elektronikbox ca:5x10 cm som sitter till vänster om handskfacket monterat med en skruv och en kabelkontakt att koppla från. Monterade nya boxen och det funkade ett tag men felet återkom senare. Jag drog då ur kontakten ur boxen och sprayade kontakterna med biltemas oxid clean art nr:36-523. Efter det hade jag kvar bilen 1,5 år och problemet återkom inte. OBS jag provade även med den gamla boxen och den fungerade utmärkt även den. Du har nog dålig kontakt vid den boxen. Kontakten såg felfri ut så jag var skeptisk men det funkade och jag blev glad. När det gäller att man ej får full tank har jag samma problem(även förra fiaten) Om bilen lutar åt höger och helst uppför får jag i 7-8 liter mer (än när den står plant) och mätaren visar full tank.
icon14.gif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Problem med bränslemätaren!

Hej. jag har samma problem med min bil.och när jag var på Elmia så pratade jag med en som har med diesel tanken att göra....han sa att man skall försöka att få bilen att luta lite grann ner till höger....alltså dipp ner på höger sida efetersom det bildas en luftbubbla när bilen står plantoch då går inte mätaren upp som den skall....det fattas ca:10 liter vid en plan tankning.....jag testade det när jag for hem....jag tog ut ena trallen och körde upp med vänster hjulet, bilen lutar åt höger och vips så var det problemet löst.Mätaren hoppade upp till fullt och jag fick i nästan 15 liter till vilket jag var glad för..och detta kommer jag att fortsätta med även om det står folk och väntar på att få tanka,jag har lagt trallen så att jag kommer åt den snabbt och in igen i bilen........viken enkel lösning
och detta problen har man dragits med under en hel säsong,tankar fullt så det nästan rinner över och mätaren visar icke fullt fattas ca en halv cm.....men mitt problen är löst och jag är nöjd. kan detta var till hjälp för er som har samma problem som jag har haft
jag hoppas det kan var värt för er att testa för testet är ju gratis om man säger så.

HBK 891 :wink::wink::wink:
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Problem med bränslemätaren!

OFTA VID PROBLEM AV DEN HÄR TYPEN KAN DET HJÄLPA ATT LOSSA
KABELSKON FRÅN BATTERIET, DAGENS MÄTARE HAR OFTA EN EGEN SOFTA OCH BEHÖVER STARTAS UPP PÅ NYTT .TEMPMÄTAREN KAN GÖRA SAMMA SAK.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Problem med bränslemätaren!

Av skadan blir vis men inte rik, brukar man säga.Har kört torrt för många år sen och började då att nollställa trippmätaren när jag tankar. Vet av erfarenhet att husbilen går ca 60 mil på en tank när jag fyllt fullt. Lupon vi har går ca 40 mil på en tank, Carisman klarar sig ca 65 mil. En liten koll på trippmätaren så kan man strunta i vad tankmätaren visar.
Ove.G
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Problem med bränslemätaren!

Ett tips är att kolla jordflätan som oftast sitter mella chassi och motor antingen byta eller skrapa bort oxid eller bara kolla att bulten är åtdragen
anders
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Problem med bränslemätaren!

Ett vanligt fel på Fiat. Har haft 2 bilar med samma problem, hoppande mätare. Gjorde som Ove G. använde trippmätaren.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Problem med bränslemätaren!

Hej: Hade tidigare en Ducato 2,8 -00 med exakt samma problem vid köpet av bilen. Ringde försäljaren som sa att jag skickar en elektronikbox ca:5x10 cm som sitter till vänster om handskfacket monterat med en skruv och en kabelkontakt att koppla från. Monterade nya boxen och det funkade ett tag men felet återkom senare. Jag drog då ur kontakten ur boxen och sprayade kontakterna med biltemas oxid clean art nr:36-523. ......
icon14.gif

Tråden är gammal men eftersom jag har detta problem på HB'n så gör jag ett försök.

Hur kommer man lättast åt elektronikboxen? Behöver man demontera mycket?

Finns det ingen som vet?
 
Senast ändrad:
Toppen