• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

problem med box

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Har problem med min canal digitalbox med deponeringskort till min parabol. Den har fungerat utan problem tidigare men nu får jag ingen bild.
Displayen tänds med grön diod och med texten "init". Efter ca 10 sekunder blir dioden röd och displayen slocknar. Efter ca 10 sekunder börjar den om igen med grön diod och texten "init".
Så håller det på utan att jag får någon bild. Parabolens display visar att den hittat sateliten och att jag ska slå på mottagaren.
Har varit i kontakt med canal digital och får olika besked. Ett råd var att koppla scart istället för hdmi, men det hjälpte inte. Ett annat var att jag måste koppla den till 230v.
Någon som vet eller haft samma problem?

Göran

F

F.d. 53078

Guest
Sv: problem med box

Prova med att koppla loss kablen till antennen det ser ut som kortis till LNB

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Har kopplat bort antennkabeln och satt dit den igen utan resultat. Om det är kortis i som du säger lnb vad gör jag då?

F

F.d. 53078

Guest

prova den med anntennkabeln urdragen.
Fungerar den inte med antennkabeln ur, så är det inte kortis i LNB´n eller kabel´n, det låter som om det är problem med nätdelen Många gånger kommer det in vatten i F kontakten i LNB och gör kortslutning.
det räcker oftast att klippa bort några Cm och sätta fast kontakten igen.
Glöm inte att vulka kontakten ordentligt

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det kan være problem med CI eller CA delene - hadde trøbbel med dette i min boks og sendte den tilbake til service og de byttet CI delen. Boksen gikk inn i init av kortet og kom aldri ut av dette.

F

F.d. 53078

Guest

Common Interface en liten burk som kortet sitter i tror inte om du har en sådan i din aparat

Vad har du för modell ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Begge nivåer er integrert i den boksen. Prøv å få den testet på en annen antenne og gjerne med et annet kort. Det finnes muligheter for fel på flere steder, LNB (men neppe fordi den automatiske søkingen funker), gjennomkoblingen i søkeboksen, kabler (igjen neppe mellom søkeboks og LNB) mulig problem med kabel mellom boksene og sist men ikke minst Sagem boksen.

Om menyen fra sagem kommer opp på TVen så kan vi friskmelde TV og kabel mellom Sagem og TV.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Måste gå ut med hunden, sedan har jag tvätt i tvättmaskin och torktumlare.
Hörs imorgon.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Om jag tar ut kortet får jag meddelande på TV att sätta i kortet.
Problem med parabolen kan man väl utesluta då displayen till parabolen säger att den hittat sateliten och uppmanar mig att slå på mottagaren.
Förmodar att antennkabeln från digitalboxen går till en box för parabolen. Kan det vara fel på den?
Har inte möjlighet att prova på någon annan parabol eller med annan digitalbox, förutom att köpa ny digitalbox och det känns lite osäkert då jag inte vet om det är fel på kortet eller anslutningen till parabolboxen eller digitalboxen.
Göran

F

F.d. 53009

Guest

Har haft ett liknande fel med en viasatbox. Den gick bra på 230 V och adapter men på 12 V startade den om hela tiden. Med TV:n inkopplad så sjönk spänningen under 12 V. Med en kraftigare strömkabel så fungerade det.
Din anläggning har ju fungerat tidigare men det kanske har legat nära gränsen och det kan ha inträffat något som gör att spänningsfallet har blivit lite större.

Birger

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Lite nyfiken på var du har för antenn. Står i begrepp att köpa något liknande och har just en sådan box som du beskriver.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Heisan nå snakker vi noe jeg kjenner. I dag finnes SamY i to sammenheng:
SamY Vision og Samy Solar, Når du sier SamY Digital så tipper jeg en 2002 - 2006 modell. Er kontrollerboksen en av de som er på ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update eller er betjeningen et panel med mer enn 2 knapper? (Det siste er en Vision enhet)

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Knut, du knappade själv på den i Bolnuevo i vintras när vi försökte få in Astra.
Boxen var kass så jag har letat efter någon annan. Hittade inte någon som passade än den jag hade (Canal Digital). Kravet var HDMI, 12volt och max 26 cm bredd samt DiSEqC 1.1
Köpte en ny av CD.

Göran

Toppen