• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Problem med Bakljusen på vår Bürstner Viseo i726. De tänds bara ca 3 sek.

Klurgubben

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Motala
HBK-Nr
44825
Medlemskap
2025
Halloj!
Vi är ganska nya i husbilssvängen och köpte en 2013 Bürstner i våras. Jag besiktigade bilen i måndags och ve o fasa, inga bakljus.
På väg hem köpte jag nya lampor och monterade då båda var trasiga. Testade utan lyckat resultat. Det här är vad som händer.
1. Tändningen inte på:
- Vrider på kransen på blinkersspaken för att tända parkeringsljusen.
- Parkeringsljus, bakljus och sidomarkeingar tänds.
- Efter ca 3 sek släcks parkeingsljusen fram och bakljusen, bara sidomarkeingsljusen och de höga bakljusen lyser.
Vrider man på tändningen eller startar motorn händer inget. Stänger man av tändningen slocknar sidomarkeringarna. (Verkar sunt, i det här läget skulle det fungera som halvljusautomatik. Man har ringen på blinkersspaken i läget on så tänds halvljus, sidomarkeringar och bakljus när man startar bilen, Stänger man av blir det svart. Vrider man då ringen för att slå på ljuset av ochsen på tänds parkeringskretsen som den ska om man parkerar vid vägkanten. MEN, Parkeringsljusen fram och bakljusen slocknar efter några sekunder.

2. Man har tändningen på eller startar motorn och vrider på ringen på blinkersspaken för att tända ljuset. Parkeringsljus, sidomarkeringar och bakljus tänds. Bakljusen är tända ca 3 sek längre i det här läget efter första start. Stänger man av tändning och vrider på igen händer samma sak som under 1. Något i parkeringskretsens självhållning fungerar inte, men vad. Jag har kollat varenda säkring som jag kan hitta, Jag har ryckt ur varje relä som jag kan hitta ett och ett, gjort båda testerna, inget av de reläer jag hittat påverkar beteendet. Trots att jag har hittat ett relä bakom panelen på vänstra väggen bredvid ratten, man hör/känner att det reläet slår till och från då baklamporna tänds/släcks, men rycker jag ur det fungerar det precis på samma sätt ändå. Jag har ringt runt och försökt att få tag i någon person som kan tipsa vad som kan vara fel eller förse mig med ett komplett kopplingsschema så jag kan följa ledningarna och komponenterna och försöka lista ut hur det ska fungera. Därefter luska ut var det brister för att få den här knepiga funktionen.

Någon av er där ute som varit ute för något liknande eller känner någon riktigt klurig person som kan hjälpa oss så skulle vi bli riktigt glada och bjuda på ett par pilsner om vi får tillfälle att träffas.
Bifogar en otroligt dålig filmsnutt där man ser hur allt tänds, bakljusen reflekterar mot garageporten och sen ser man hur de slocknar och sidomarkeringarna fortfarande lyser. Blir ta mig tusan inte klok på det här.

Ha det gott och ta hand om er.
 

Bilagor

På en del tyska personbilar fungerar parkeringsljus genom att blinkersspaken skall stå i höger eller västerläge. Då lyser p ljus bara på en sida. Jag har en Dethleffs 2011 som också är konstig på p ljuset fram. Börjar lysa efter 30 sek!.
 
Hej. Du har förmodligen för starka glödlampor eller för många lampor inkopplade på kretsen. Bakljusen och parkeringsljusen slocknar efter några sekunder om belastningen på kretsen blir för hög. När belastningen försvinner återställs kretsen automatiskt till nästa gång du tänder och samma sak händer igen. Så var det på min 2011: när jag kopplade in extra breddmarkeringslysen på bakljusen. Jag fick mata dom från sidomarkeringarna istället.

Mvh / Roland
 
Jag hade ett baklyse där lampan gick sönder. Ersatte den med en ny och fick något liknande fenomen. Såg efter omfattande felsökning att jag satt. I en 10w lampa istället för 5 w. Det är ju något med Canbus systemet som spökar. Testa med led i bakljusen.
 
Jag hade ett baklyse där lampan gick sönder. Ersatte den med en ny och fick något liknande fenomen. Såg efter omfattande felsökning att jag satt. I en 10w lampa istället för 5 w. Det är ju något med Canbus systemet som spökar. Testa med led i bakljusen.
Ja, det gäller att rätt effekt på lamporna sitter i på modernare bilar och man får inte koppla på extra lampor hur som helst utan dessa måste ha egen strömförsörjning, annars kan ordinarie ljus krångla eller ge felkoder.
 
Hej. Du har förmodligen för starka glödlampor eller för många lampor inkopplade på kretsen. Bakljusen och parkeringsljusen slocknar efter några sekunder om belastningen på kretsen blir för hög. När belastningen försvinner återställs kretsen automatiskt till nästa gång du tänder och samma sak händer igen. Så var det på min 2011: när jag kopplade in extra breddmarkeringslysen på bakljusen. Jag fick mata dom från sidomarkeringarna istället.

Mvh / Roland
Stort tack Roland. Jag trodde jag satt i rätt lampor, men när jag kollade var det 2 st 15W i stället. Jag hade läst galet på lådan. Nu fungerar det. Yippi!!!. Bara att skruva dit allt vi pockade bort för att lokalisera reläer som klickade mm. Knepigt att det inte någonstans i manualerna påtalar vikten av rätt lampor och beskriver effekten om man gör fel. Men det är klart de auktoriserade verkstäderna kan ju debitera massa timmar o säga att man bytt en massa elektronik, men bara bytt lampor...... (Bara en tanke). Har man köpt husbil har man råd att punga ut för att den ska funka... Lite samma mentalitet som med båtar...
Stort tack för hjälpen, vart ska jag skicka bärsen?... :)
 
Stort tack Roland. Jag trodde jag satt i rätt lampor, men när jag kollade var det 2 st 15W i stället. Jag hade läst galet på lådan. Nu fungerar det. Yippi!!!. Bara att skruva dit allt vi pockade bort för att lokalisera reläer som klickade mm. Knepigt att det inte någonstans i manualerna påtalar vikten av rätt lampor och beskriver effekten om man gör fel. Men det är klart de auktoriserade verkstäderna kan ju debitera massa timmar o säga att man bytt en massa elektronik, men bara bytt lampor...... (Bara en tanke). Har man köpt husbil har man råd att punga ut för att den ska funka... Lite samma mentalitet som med båtar...
Stort tack för hjälpen, vart ska jag skicka bärsen?... :)
Spar dom, vi kanske ses någon gång.
Mvh / Roland
 
Tillbaka
Toppen