• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med anslutning efter lan

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
När sonen skulle koppla in sin dator efter att de spelat lan så går det inte att få kontakt med internet.
Kopplade även in laptoppen i hans kabel likadant med den,har även kopplat in dessa både direkt o med min kabel som jag har till denna dator.
Kan dessa 2 datorer ha låst sig låsa sig.
Funkar varken med det trådlösa eller det fasta modemet.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Problem med anslutning efter lan

Starta om routern och nätverksmodemet!
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Problem med anslutning efter lan

Har gjort det ett flertal ggr efter alla konstens regler ska nu in till pc city med datorn sedan får vi se men tack ändå/susanne:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem med anslutning efter lan

Hvis alle pcer mister nettet samtidig så er det mest sansynlig routeren som har problemer. En sak som skjer når en benytter peer to peer baserte programme er at omverdene blir oppmerksom på yttersiden av routeren. Dette kan føre til heftig trafikk som slår pusten ut av routeren. Beste løsning da er å koble ned modem og router i en tid ( 1 time eller over natten ) og se om saken har løst seg.

Har selv hatt slike overbelastninger på mitt hjemmenett et par ganger, og en kan se det på trafikklampene på modemet og routeren - de lyser hele tiden.
Det spesielle er at forbindelser som var oppe på forhånd fortsetter nesten uten forstyrrelser, mens nye ikke kan startes.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Problem med anslutning efter lan

Inget fel på datorn pinsamt att komma till pc city med en "trasig dator".
Har nu haft det avstängt en halvtimme ska kolla sonens dator annars stänger vi ner det ngr timmar kan säga att de datorer som ej funkar är Vista datorer.
Och jag som är data ansvarig på företaget:twitcy::twitcy:/susanne:swoon:
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Problem med anslutning efter lan

Susanne,
det kan också vara så att nån klåfingrig datorkunnig bland din sons lankompisar har varit inne i routern och pillat.
Det finns en resettknapp nån stans på routern. Om du trycker in den några sekunder, så resettas routern till grundinställningerna. Kan vara så att nån har lagt in att bara vissa mac adresser skall gälla.
Du får gärna ringa mig om hjälp. Om jag inte kan fixa det så har jag min son här som är systemvetare.
0415-12028

Svend
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Problem med anslutning efter lan

Tack Svend med son för hjälpen fick igång en dator den andra strular fortfarande och all tid han la ner för att hjälpa mig.Ett STORT TACK:msn_flower::):):):):)
Vad glad jag blir när det finns så många hjälpsamma i klubben./susanne
 
Toppen