• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med 220 volt till vissa delar i bilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy54

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Härryda
HBK-Nr
18740
Medlemskap
2024
Hobby Optima 2015 T 65 HFL.

Någon som råkat ut för samma eller liknande problem som vi.

När jag kopplar in 220 v fungerar de vanliga vägguttagen, men strömmen kommer inte fram till laddaren och värmaren mm. och den visar inte heller att det finns ström på Trumans display, Men rätt som det är, så kommer allt igång, efter att jag kopplat till och från 220 v ett antal gånger, och då indikerar också på Truma CP plus displayen att det finns el.

Och när det börjat fungerar, är det inga problem, tills jag behöver koppa upp 220 v igen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan tyvärr inte säga vad det är som bråkar. Men om problemet beror på någon glappkontakt inne i kanske en kopplingsbox eller något liknande så bör du få det åtgärdat snarast. En glappkontakt som ibland har kontakt men ändå sitter så lös att inget går genom ibland kan frambringa värme, smält plast och kanske värre ändå, beroende av hur mycket ström som går genom glappet.
Det skulle ju ev. även kunna vara något relä som inte slår till eller så, men ändå, kolla upp snarast, för glappkontakter skapar nästan alltid värmeutveckling som absolut inte är bra.
Du har inte någon inverter inkopplad som ger 230V enbart till vägguttagen från 12V när du behöver, för då kan det finnas någon koppling som skiljer på vägguttag och övrig 230V försörjning med någon reläautomatik, som inte slår om på rätt sätt.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy54

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Härryda
HBK-Nr
18740
Medlemskap
2024
Hej
Ja det är ju inte bara det att det inte funkar, utan det kan också vara farligt. Det värsta är att jag inte kan fram felet utan måste tydligen kören bilen för att få fram felet. Det är lurigt med just el fel. Jag skall kolla jordfelsbrytare. Jag får börja med detta. Om jag inte hittar något så får jag kolla med Forsbergs nästa vecka.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det verkar som EBLs laddare inte startar, kan vara komponentfel. Annars kolla så elkontakten inte glappar i den. Mät batterispänningen med och utan elkabeln ansluten. Värmare och mycket annat drivs av 12V och batteriet eller dess kontakter kan vara felet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej
Ja det är ju inte bara det att det inte funkar, utan det kan också vara farligt. Det värsta är att jag inte kan fram felet utan måste tydligen kören bilen för att få fram felet. Det är lurigt med just el fel. Jag skall kolla jordfelsbrytare. Jag får börja med detta. Om jag inte hittar något så får jag kolla med Forsbergs nästa vecka.
Du kan ju försöka att hitta var kablarna till vägguttagen och resten av 230V försörjningen delar på sig, om det kan ge någon hint om var strömmen bara går en av vägarna.
För du har väl ingen 12/230V inverter som jag nämnde, och något omställningsrelä till den (även om invertern inte är påslagen). För då måste 230V delas upp när 230V går på inverter, för annars blir det ju så att säga batteriet som försörjer invertern som försörjer laddaren som laddar batteriet (evighetsmaskinen som aldrig funkat :p) samt andra 230 funktioner som inte skall gå på inverterrström, och att då den avstängda funktionen även hänger kvar när du stoppar sladden i stolpen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tommy54

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Härryda
HBK-Nr
18740
Medlemskap
2024
Nu har jag dels varit hos Dometic i Frölunda och dom bytte kontakten som styr vad kylskåpet skall gå på el,gas eller 220, jag kunde senare konstatera att detta inte hjälpte, båda 12v o 220 v värmepatronerna blir varma, och jag tog också ut dem, och mätt upp dem, dom är helt ok. I samband med detta vände jag upp och ner på kylskåpet ( har läst på flera ställen att detta skall lösa problemen) detta gjorde att kylen började fungerade perfekt efteråt.

Problemet är bara att nu har kylen lagt av igen Efter ca 12 timmar.

Så allt fungerar som det skall, trots det så blir det ingen kyla i kylskåpet.
Någon som varit med om liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen