• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem m backkameran pioneer Avic hd3

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B654sl
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Ospecificerat
Har en Avic hd3 m inkopplad backkamera. Mitt problem är att backkameran fungerar ibland och ibland inte. Är det någon som haft liknande problem och har tips på var man ska börja felsökning? Backlampor fungerar.
Tacksam för råd/tips
 

ollem

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Har en Pioneer AVIC-HD1BT monterad i en Hymer 514SL 2007.

Backkameran har slutat att fungera en gång och då berodde det på korrosion på jordklämman för kameran. Denna är i mitt fall ansluten på bakljusets galvaniserade lamphållarplåt. Lamphållarplåten (och bakljusen) är ofattbart idiotiskt monterade så att sprut från bakhjulen träffar direkt på plåtens baksida (dvs den del av plåten som vetter framåt) genom ett antal stora, runda hål.

Efter rengöring och byte av jordklämman (flatstift) fungerade backkameran. Därefter tätade jag de stora hålen där sprut kommer in med universalmedlet som alltid ska medföras när man kör husbilar, dvs. silvertejp. Har hållit i tre år.

I ditt fall kan det naturligtvis vara en massa andra anledningar till att kameran inte fungerar. Det är dock enkelt att kontrollera jordklämman. (Om inte skruvarna till lyktglasen också korroderat. Men det är en annan historia.)

Hymer är en premiumbil, undrar hur det ser ut i sekundärbilar...
 
F

F.d. 53057

Guest
Jag har också haft det problemet, och det var kabeln till kameran som inte satt fast ordentligt i Pioneer enheten. Det gjorde att den fungerade i bara ibland.
 

tinne

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
13595
Medlemskap
2023
Är det trådlös överföring från kamera till skärm, störs signalen ut ibland. Brukar alltså alltid funka ute på landet, men många avbrott/flimmer inne i sta´n.
 
F

F.d. 52975

Guest
Hej
Har min back kamera via kenwood som fungerar både som radio, cd spelare och navigator men den har inte fungerat sedan jag bytte startbatteri. Är det någon som vet vad som kan vara fel? Måste man kanske göra om inställningen på enheten och i så fall hur, är tacksam om det är någon som varit ute för samma sak och kan hjälpa mig.
Bosse
 

crube

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
8731
Medlemskap
2022
På min gamla Hobby 2008 hände detta varje gång jag hade kopplat av batteriet. Om du har bruksanvisningen kvar så hittar du inställningarna där. jag fick ladda ner en från nätet. Därefter funkade det att ställa tillbaka funktionen för backkameran.
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
ollem skrev:
Har en Pioneer AVIC-HD1BT monterad i en Hymer 514SL 2007.

Backkameran har slutat att fungera en gång och då berodde det på korrosion på jordklämman för kameran. Denna är i mitt fall ansluten på bakljusets galvaniserade lamphållarplåt. Lamphållarplåten (och bakljusen) är ofattbart idiotiskt monterade så att sprut från bakhjulen träffar direkt på plåtens baksida (dvs den del av plåten som vetter framåt) genom ett antal stora, runda hål.

Efter rengöring och byte av jordklämman (flatstift) fungerade backkameran. Därefter tätade jag de stora hålen där sprut kommer in med universalmedlet som alltid ska medföras när man kör husbilar, dvs. silvertejp. Har hållit i tre år.

I ditt fall kan det naturligtvis vara en massa andra anledningar till att kameran inte fungerar. Det är dock enkelt att kontrollera jordklämman. (Om inte skruvarna till lyktglasen också korroderat. Men det är en annan historia.)

Hymer är en premiumbil, undrar hur det ser ut i sekundärbilar...
 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
Hej, tänkte jag skulle kolla lite på om mitt problem är likartat det du hade. Går din sladd in i det övre bromsljuset och ner i dosa i garaget som sedan har förgreningar till backlampa och fram till stereon?
 
Toppen