• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Problem att tända kylskåpet med gasol

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
När jag ska tända mitt kylskåp med gasol-drift så får jag ibland hålla på väldigt länge och ibland tänder det direkt. När det är problem med att tända så hör man med ett tydligt ljud hur det snabbt flämtar till i kylskåpet men slocknar direkt. Ljudet är svårt att beskriva hittar inget annat ord än att det just flämtar till i kylskåpet. Finns gånger då jag säkert får hålla på upp till 20 - 25 ggr med att försöka tända och som sagt ibland tänder det på första försöket. Någon som har någon teori om vad det kan vara?
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Jag har likadant ibland går det håller inne knappen ca 3 min då går det
Antar att du menar att du håller inne knappen som tänder gasolen i 3 min. När mitt kylskåp har "flämtat till" så tror jag att gasoltillförseln är stoppad efter det. Får aldrig känslan av att det försöker tända igen om jag fortsätter att hålla inne knappen för tändning. Borde väl tyda på att det kan vara något med säkerheten för gasolen. Kan också tillägga att spis och värme tänder direkt på gasol och att det är ett Domestic kylskåp
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara känselspröt ( tändsäkringen) som är för långt från lågan.
Går att justera om man tar bort det nedre gallret.
Likadant som på spisen. Där sitter en pinne bredvid brännaren.
Om känselspröt är för långt från lågan stänger tändsäkringen av gasen.
När man trycker in vredet går man förbi tändsäkringen.
Så länge som vredet är intryckt.

Det kan även vara en massa rost på brännaren till kylskåpet.
Då kan det bli ungefär som en glappkontakt som kommer och går.
Brännaren i sig kan behöva en rengöring.
Jag har för mig att det även sitter en liten sil i kopplingen till brännaren.

Även tändstiftet till brännaren ( porslinet kan vara smutsigt)
kan behöva ses över. Kabeln till stiftet kan också vara dålig.
Då kan det bli överslag till jord. Det kan även bli överslag från tändstiftets elektrod till jord om den sitter fel.
Det går att jämföra med tändstiften på en bilmotor.
En massa smuts kan orsaka överslag till jord från tändkablarna.

Det går att justera både tändstiftets och känselspröts lägen i förhållande till brännaren resp. lågan.

Passa även på att rengöra bakom utrymmet bakom kylskåpet när du ändå ska inspektera allt.

Det finns många trådar i forum om man vill få mer information.
 

ronny6210

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2024
När vi skall köra vårat kyl på gasol så måste det vara avstängt helt , sen vrider jag till gasol & håller knappen intryckt då startar det på gasol, går inte att bara vrida från annan inställning till gasol
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en lite luddig förklaring som kan vara helt fel till din modell av kylskåp.
Jag har tyvärr inga bra uppgifter på när den funktionen monterades i kylskåp , men den är tänkt som en extra säkerhet när den tillkom.
När lågan har tänds så håller ju termosäkringen gasolflödet öppet och beroende på modell så får man själv hålla in en knapp tills funktionen hålls öppen eller om kylen sköter det själv.
Men i många nyare kylskåp så har de även som en säkerhetsfunktion tagit med avkänningen på "gnistpinnen" i lågan.
Gnistan hoppar ju när gasolen skall tändas. När lågan tänds och brinner på gnistpinnen så känner den/gnistboxen av lågan och gnistan upphör att hoppa. Om lågan slocknar/blåses ut så hoppar gnistan igång på direkten och försöker tända om lågan innan termosäkringen stänger av gasolflödet efter kanske 15 till 20 sekunder.
Säkerheten på nyare skåp är att elektroniken känner även av att gnistboxen är nöjd med lågan och har stängt av gnistan helt utan tvekan.
Om allt verkar funka men ändå släcker ner så kan det alltså bero på att gnistpinnen eller sladden mellan boxen och pinnen har dålig kontakt och inte förmedlar till boxen att lågan brinner som den skall.

Som sagt beroende av kylskåp och modell, och har kanske inte alls med ditt problem att göra, men kan vara bra att veta.

M.v.h. JANKRO.
 

Hobby65TL

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2024
Jag är givetvis kvar i den tråden och har läst alla förslag och svar. Med de enkla verktyg jag har med mig så har jag försökt göra rent så mycket som möjligt. Har hittills bara tänt med gasol en gång efter det och då hoppade det igång direkt. Håller tummarna att vi klarar resten av semestern så får jag ta en grundligare rengöring hemma. Tack vilket fantastiskt engagemang det finns i klubben och jag är mycket tacksam för alla bra råd och tips.
 
Toppen