• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem att starta en Eura.

F

F.d. 50297

Guest
Hoppas att någon kan hjälpa oss. Har haft 3 olika bilmekare här o dom hittar ingen orsak till varför bilen inte startar.Hedins bil var ute o kopplade på datan,frun får till svar jag är ledsen, det här är en dyr historia,ni måste byta styrboxen o den kostar 25000:-. jag plockade ur den för att få rätt nr till en ny eller beg.Monterade tillbaka den o vips så startade den. Men den startar bara när glödstiftlampan slocknar i kupen, får sitta o vrida på och av nyckeln tills lampan slocknar.det är en Mercedes 409 sprint motor i bilen.Hoppas någon kan ge mej förslag på fel. Mvh prästegårn.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Problem att starta en Eura.

Dum fråga.
Har du provat koppla ur batteriet ett dygn?
I bland kan elektronik haka upp sig och det kan gå att resetta med
att hålla strömlöst ett tag.
Hoppas det löser sig.

F

F.d. 50297

Guest

Jag plockade ur batteriet, styrboxen sitter under det. Det var frånkopplat mer än ett dygn...Men jag tackar för all info jag kan få.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Har du eftermonterat larm på bilen? I så fall kolla med någon som är bra på larm av den typen.
bosse b

F

F.d. 50297

Guest

Larmet var monterat då vi köpte den. Stänger av o på med en liten dosa, som även sköter centrallåset.Vet inte om det finns någon startspärr på bil.

F

F.d. 23327

Guest

Kan ju vara nått problem relaterat till för låg spänning pga glödningen går på och då sjunker spänningen till för låg nivå för elektroniken.
Ofta ballar elektroniken ut långt före spänningen blir så låg att starten börjar gå sakta.
Prova att koppla ur glödstiften så dom inte tar ström,,motorn ska starta helt ok utan inkopplade glödstift i en modern Common rail eller direktinsprutad diesel

F

F.d. 50297

Guest

Ok, vi ska pröva detta i morgon. Tackar för svaret

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Är det automat eller manuell?
Årsmodell?

Kan vara massa enkla fel, men då behövs mer fakta...
Jag har tex start blockering från växelföraren.
Samt från pumpen, är det en vp37 pump kan man kopplaförbi det hela, Men eftersom Hedin säger att det blir dyrt.. tyder det på att de inte riktigt vet vad det är.

Synd jag såg detta så sent, passerade Ulricehamn för några timmar sedan, ska förbi där i mitten slutet av veckan.. tar gärna en titt om du har tid att vänta..

//Freddy

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Är det ett DEFA eller liknande så är det troligtvis eftermonterat.Det är inte helt ovanligt att det är larmet som spökar vid liknande fel.
bosse b

F

F.d. 50297

Guest

Det är en automat årsm 98-99 Bosch pump. motorn en 5 cyl tror att motorn heter 602.

F

F.d. 50297

Guest

Får plocka bort larmet o se vad som händer.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Då har vi troligen samma maskin..
Och troligen en VP37 pump också..

Det är inte mycket till data box som styr dessa motorer. Således borde det vara enkelt att lösa. Man kan fulköra pumpen så att motorn startar.

Jag gissar att motorn snurrar när du vrider på nyckel, men att den inte startar. Troligen solenoidöppning i pumpen som strular, eller dålig kontakt i kablaget som skall prata med pump och solenoid. Därav får data boxen konstig information. Det är inte speciellt mycket information man får ur dessa då det är huvudsakligen mekaniskt styrt det mesta. Därav tycker jag det låter konstigt att Hedin vill byta box... Men vem vet... Enklare när man tittat på prylarna. och fått mäta lite signaler.

Var försiktig när du kopplar ur larmet... Det hjälper inte med att plugga ur larm boxen bara, om start spärr är kopplat över solenoiden måste denna koppling återställas. Därav räcker det med att koppla förbi den kopplingen, och låta larmet vara som tidigare efter det.

Från Automaten finns också en start blockering, kan ju också strula...
//Freddy

Senast ändrad:
F

F.d. 50297

Guest

En av killarna kopplade ström från batteriet direkt på soleoiden, då hör man att den fungerar. vet inte om det är rätt..man undrar varför den startar ibland, och går perfekt sedan.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Ja det är ett enkelt sätt att kolla att solenoiden fungerar.
Då är det troligen någon annan felkälla som inte ger klar signal till styrboxen (Datan) vid dessa tillfällen när den inte startar.. Låter som glappkontakt någonstans, Nötta kablar, oxid osv kan vara en orsak. eller startspärr i larmet. Om Lampan för glödningen slocknar, men tänds igen efter att motorn är startad så är det glödstiften som strular (kanske inte relevant i detta fallet).

Men det kan också vara ett enkelt fel som att du får luft i bränslet, Jag var tvungen att täta skruven för bränslefiltret med loctite då den nya o-ringen som följde med till skruven, med det nya filtret inte klarade av att täta. Då fick jag också start problem. Men jag misstänkte läckage där då jag fick skrapa bort gammalt tätmaterial när jag demonterade det gamla filtret.
Bilen startade ibland men inte alltid, när den väl gick var det inga problem. Bara vid start.

Jag har lite verkstadshandböcker som jag kan kolla i.. Digitala versionen är visserligen på ryska ;) du kan slå mig en signal om du vill så kan vi fundera ;) Nr hittar du här någonstans ;)

/Freddy

Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest

är det en vp37 så sköter elektroniken all reglering av bränslemängd mm och den går inte att starta bara genom att sätta spänning på solenioden då även servomotorn under locket måste arbeta och den styrs av boxen.
magnetsolenioden är mer en extra stoppfunktion på dom.
Motorn ska dock starta lätt utan fungerande glödstift så prova att koppla bort dom

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025

Kan det vara ett jordfel, hade ett liknade fel på vår första husbil.
När det var fint väder och torrt ute hände det att den inte startade men väntade jag till nästa dag på morgonen startade den alltid.
Jordflätan mellan motor och chassi var det dålig kontakt.

F

F.d. 50297

Guest

Kan det vara något fel på tändningslåset, det ska tydligen vara någon typ av spärr i det, som påverkas av nyckeln.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

är det en vp37 så sköter elektroniken all reglering av bränslemängd mm och den går inte att starta bara genom att sätta spänning på solenioden då även servomotorn under locket måste arbeta och den styrs av boxen.
magnetsolenioden är mer en extra stoppfunktion på dom.
Motorn ska dock starta lätt utan fungerande glödstift så prova att koppla bort dom

Det gör den inte på min. Jag har testat att köra den manuellt. samt att jag kopplat till en manuell vrid-potentiometer så att jag själv bestämmer bränslemängden.

//Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Det sitter ett chipp i nyckel. Enkelt att testa, ta reserv nyckel och pröva med den..

//Freddy

Toppen