• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Problem att rädda filer på minneskort...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har lyckats med att oavsiktilgt radera bilder på ett minneskort, och ännu värre, det var inte ens mina bilder...:mad:

Bilderna var JPEG, tagna med en kompaktkamera.

Jag har ett program installerat på datorn som följde med ett SAN DISK minneskort jag köpte en gång som heter SANDISK Rescue PRo Deluxe.

Har aldrig tidigare använt detta, men jag startade programmet och tryckte på Recover Photos. Då scannade den av minneskortet och efter en stund hade programmet skapat en mapp på min dator med de återställda filerna. Jag kan se att filerna är JPEG filer, varje fil är ca 1,5MB stor, MEN när jag öppnar bilden är den pytteliten, alltså endast 160 px bred och med en upplösning på 72px/tum. Alltså bara små thumbnails...
Men hur kan då filen vara så stor som 1,5MB? Vad har jag gjort för fel?
Eller är programmet kass? Ska jag skaffa nåt annat?

Undrar Annette....

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Sv: Problem att rädda filer på minneskort...

Vilket mardrömsscenario. Något man tror aldrig ska hända.
Precis som att alldeles för många bilder ligger i datorn utan att backup är tagen.
Vårt digitala liv är lite känsligt.
Ska nog ta fram en trave skivor och bränna bilder redan ikväll.
Hoppas du får hjälp och att det löser sig!
/Gunnar

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det konstiga var att jag skulle hjälpa barnens fritidsfröknar, som har varit hemma hos oss idag tillsammans med alla fritidsbarnen och grillat korv samt klappat våra lamm, att flytta över bilder från deras kameras minneskort till ett USB, eftersom minneskortet var fullt, för när jag hade klippt ut och flyttat över alla bilder från minneskortet, kunde jag se att alla bilderna låg på USB:t. Sen när jag öppnade USB minnet en andra gång, så var mappen där jag hade flyttat över bilderna till helt tom...snopet till tusen, rent av pinsamt eftersom de litade på mig att jag kunde sånt här...:oops:
Jag begriper fortfarande inte hur det kunde hända...
För dom där små thumbnailsen jag fick ut genom räddningsprogrammet är ju helt värdelösa annat än till avatarer...

F

F.d. 50034

Guest

Jeg hadde en gang software som reddet det som var mulig. Da fikk jeg alltid tilbake jpeg i riktig størrelse, men jeg husker ikke helt hva programmet het, men det var noe jeg kjøpte en gang i tiden i den digitale fotografiens barndom. Her er forslag på noen gratisalternativer som kanskje kan være til hjelp. Jeg har aldri brukt noen av de selv:
GUIDE: Gjenoppretting eller sletting av filer - Redd slettede bilder - Hardware.no

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I gamle DOS verden hadde vi et program unerase som opphevet delete funksjonen, men om det er brukt format til sletting som en lett gjør med et kamera så er alle håp ute. Lykken er at minnekort til kamera benytter FAT filformat og der er det for FAT-32 to nivåer med filnamn - 8+3 tegn og langt. Om kamera bruker begge eller endast 8+3 vet jeg ikke, unerase fikser 8+3 namnet tilbake og så lenge det ikke er skrevet noe til kortet så skulle file-allokation tabellen finnes der.

Det programmet du brukte skulle klare begge filnamnene, men om det virkelig kopierer mer enn thumnail over til disken det er spørsmålet. Ser at det finnes både som demo og en kjøpeversjon. Om det er demo versjonen du har så kan det være noe av den reduserte funksjonaliteten.

UNERASE Your Memory Card: DataRescue's PhotoRescue kan være en løsning.

F

F.d. 4220

Guest

Även jag har ett tips på program som kan hjälpa dig: Recuva Ett gratisprogram från samma folk som gör Ccleaner.
Det hjälpte mig att få tillbaka ett flertal filmfiler jag raderade av misstag...

Var bara noga med att avmarkera alternativet för den toolbar som följer med av reklamskäl... (eller ladda ner den från ninite.com, för då tas den bort automatiskt).

//Stefan

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tack för hjälpen, jag körde Rolands version, den var bra. Några filer var tyvärr skadade, men de flesta gick att rädda.
Återigen, detta är ett fantastiskt forum, jag skulle inte klara mig utan HBK!
/Ludde

PS sandisk rescue pro är ett betalprogram med nyckel, fick det när jag köpte ett dyrt minneskort ds

F

F.d. 10159

Guest

Hej Annette, jag har också haft problem med att radera bilder av misstag.

Detta gratisprogram räddade mig.

PC Inspector - kostenlose Software für die Datenrettung von CONVAR - Die Datenretter.

Jag hade också formaterat minnet på min digitalkamera
av misstag! Man får ingen varning när man valt FORMAT
bara valen OK eller CANCEL. Kameramanualen anger sedan
att bilderna är borta och inte kunde återfås. Sökte på nätet
efter PC inspector. Medföljande manual talar om hur det används,
det tog tid men alla bilder räddade!! /Krister

Toppen