• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Privat Import!

F

F.d. 52927

Guest
Sv: Husbilar o import

Hej Olof!
Vi har köpt en ny husbil i Tyskland. De tyska skyltarna gäller högst i 7 dagar men vi har inte fått tid på bilprovningen inom den tiden. Vi ska då ansöka om tillfällig registrering, men för att få det kräver Vägverket SVENSK försäkring. Kruxet är att svenska försäkringsbolag inte vill teckna en försäkring på en bil som inte är registrerad i Sverige. Suck!
Enligt 5:e EU-direktivet finns nya regler från 1 juli som säger att man kan teckna en 30-dagars internationell försäkring för mellan 3-4000:- som ska gälla fram till man har fått sin svenska registering.
I Tyskland kände man till detta så vi har inskrivet i kontraktet att vi har en helkaskoförsäkring som gäller i 30 dagar. Men nu verkar det som att Vägverket inte accepterar den.
Enligt samtal med Motormännen innan vi åkte till Tyskland skulle man utan problem kunna teckna en sådan försäkring genom Caravan Club eller genom IF. Men nu visar det sig att Caravan Club bara erbjuder denna försäkring om man har alla sina försäkringar hos dem. Och på IF kunde man bara få en trafikförsäkring! Den vi talade med senast kände inte till EU-direktivet. Men vi vill inte åka runt med en dyr bil utan helförsäkring. VAD GÖR MAN? Kan du svara på detta?
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilar o import

Hej Jback.

Sannolikt köpte du den gula exportskylten som är en korttidsskylt som man inte får köra på i Sverige. Du verkar dock har tagit dig hem med den. Allt gott så långt. Jag skulle inte göra en förregistrering på bilen, det är bara en massa kostnader helt i onödan. Det bästa är att låta bilen stå till man får en besiktningstid. När du fått tid för besiktning så får du göra den körningen med ett oregistrerat fordon. Det innebär att du kan åka till och från bilprovningen för registreringsbesiktning utan några registreringskyltar på fordonet.

Dock är det ju att rekommendera att man har en trafikförsäkring för just denna resa. Hos länsförsäkringar är det inga problem att få en försäkring för att göra denna resa. Man får betala i förskott och med kvittot från posten så skriver de ut en försäkring. Det går dock inte att få något annat än en trafikförsäkring i det här fallet.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Privat Import!

Ni som Privat Importerar Husbil så har Ni här tips var Ni kan få den Besiktat av GASOL och i övrigt innan BILPROVNINGEN.


MVH / 571 :music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: :) :) :) :)
 

Bilagor

  • car.gif
    car.gif
    16 KB · Visningar: 1.047
  • karta.jpg
    karta.jpg
    19 KB · Visningar: 527
  • prislista1.jpg
    prislista1.jpg
    134 KB · Visningar: 44
  • motor.pdf
    67,8 KB · Visningar: 32
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Privat Import!

Vad jag kan förstå så ska man kunna teckna en helförsäkring idag efter 1/7 med enbart chassienummer.
Detta gäller alla försäkringsbolag.
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej!
Är det någon som vet vilken av nedan kravkontroller som MTC gör/har gjort tidigare

Jämförande kontroll av ventilationssystem kan utföras. Denna provning utförs på fordon som redan tidigare är testade av AVL MTC

6250

EN-721 kan utföras. Denna provning utförs på fordon som aldrig är testade

7500

Ventialtionsprov enl nordiska provmetoden måste utföras. Denna provning utförs på fordon som aldrig är testade

10625​



och som M-testet "husbilstest" motsvarar med tanke på priset hos M, 2450:-
// andersson
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Privat Import!

Inga problem att importera från Tyskland. Bilar på lager att välja bland och nya bilar också mycket billigare även med den lilla merkostnaden av 6% högre moms. Övriga kostnader inte speciellt stora. Bilarna har gällande garantier från respektive leverantör som kan kontaktas direkt i Sverige (Fiat, Dometic, Alde etc.) Övrigt strul har man mycket pengar över att fixa för samt dessutom inga problem att få stöd från handlaren i Tyskland på samma sätt som av handlaren i Sverige. Använder husbil bara vintertid och de senaste 5 åren kört tysktbyggd på Fiat chassi, inga problem.
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Privat Import!

Hur får man veta vilka bilar som sen tidigare har besiktigats här i Sverige och som därför bara behöver en mindre gaskontroll?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Du ringer AVL MTC och frågar. Här är deras länk: AVL Internet LPG & Ventilation

Med först tar du kontakt med bilprovningen och frågar efter närmsta station som registreringsbesiktigar och gas/ventilationskontollerar importbilar. Därefter kontaktar du AVL MTC. Om din bil redan finns provad i Sverige ber du att de sänder provningsrotokollet till den aktuella bilprovningsstationen. När nu bestämt dig för att hämta din bil bokar du lämpligen tid på pilprovningen och talar samtidigt om att du beställt ett provningsprotokoll.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Privat Import!

Map 98,

Jag vet att det finns andra bestammelsen nar man sa kallad importerar husbilen som flyttgods vilket jag har hort ska vara mycket enklare. Nagra utav kravorna ska vara att man masta ha varit skriven utomlands i minst ett ar och att agaren har haft husbilen langre an 6 manader, men jag tror att det finns en hel del till.

Ar det nagon som vet vart jag kan hitta upplysningar hur man ska bete sig ? Jag vet att Svenska tullverket kan ge en hel del information med det ar bara den economiska aspecten utav det hela, att fa den Svensk registrerad ar en annan.

Istallet for att importera husbilen till Sverige finns det ett annat alternativ, kop en ny eller begagnad i utlandet, ak ner till kontinenten med personbil och darifran med husbil. Forsakringen - skatt kan jag tanka mig ar betydlig billigare.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Det är lite konstigt med prisbilden på nya bilar i Tyskland jämfört med nya i Sverige. Just nu funderar vi på en Adriatik S 660 SL. Det finns sex stycken sådana på mobile.de och de är faktiskt dyrare än motsvarande i Sverige om man lägger till ca 15 000: för hemtagning och registrering. Det måste vara stora skillnader mellan olika märken. Kanske är det så att tyska bilar är mycket billigare i Tyskland? Eller har Adria samma pris på sina bilar oavsett varthän de exporterar?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Privat Import!

Hej, har med intresse läst alla inlägg om privatimport från Tyskland.Jag har tidigare importerat en husbil från Tyskland som varit begagnad och det har inte varit några problem alls. Frånsett det vanliga med ventilation och takluckor, samt att få en tid hos Bilprovningen förstås.
Nu är ju tack o lov problemet med Bilprovningen borta iom att Motormännen tar gasol o ventilationskontrollen.
Jag funderar nu på att köpa en helt ny i Tyskland med vikt 3495 kg (Pb2), modellen finns också reggad i Sverige innan.
Kan någon säga om det är ett annat förfaringssätt om den är helt ny jämfört med om jag tar in den begagnad. Är det samma tester och intyg som krävs? Får man ett Registreringsbevis från Tyskland även om den inte varit registrerad där, eller skall man ha ett sk CoC brev med därifrån?
Kan jag sedan som privatperson slippa momsen i Tyskland och betala in i Sverige, eller måste jag först betala i Tyskland och sedan ansöka om att få den tillbaka när den är betald i Sverige?
Mvh Roland
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Privat Import!

Hej!

En möjlighet för att slippa mellanskillnaden på momsen (6%) är att "hyra" av dig själv i 6 månader och se till att köra minst 600 mil. Om man förklarar Sveriges regler så brukar inte handlaren vara omöjlig.

Jag tror också att besiktningen går lite enklare när den har varit inregistrerad i Tyskland.

Mvh
Kicki
 
J

Jarn

Guest
Sv: Privat Import!

Hej Kicki, jag hittade en husbil nu i Tyskland, men den var 4 mån. så det blev ingen ny. Den handlaren hade gjort affärer med svenskar tidigare, så han kände till den svenska 6-mån regeln och erbjöd sig att hyra ut den i två månader. Hade jag tänkt använda den o kanske köra söderut en tid hade det kanske varit idé, men det skall jag inte. Det blev därför inte aktuellt, plus att handlaren krävde att jag sedan skulle köra dit igen och avregistrera den, samt exportregistrera den och att jag då också skulle få reg.papperna. Så nu har jag lagt en symbolisk handpeng och tar tåget ner o hämtar den i början av december då den fyller 6 mån.
// Roland
 
Toppen