• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Larsa2

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
28817
Medlemskap
2024
Jag har fått ett erbjudande från Reisemobil-Service Fischer på EP till en Hymer T 668 -15 med ALKO-chassie. Ca 1200 € billigare än motsvarande i Sverige. I ebjudandet ingick lånebil 8 timmar.
Bytte bil så jag utnyttjade inte erbjudandet. En nackdel i mitt fall var att företaget ligger drygt 50 mil söder om Kiel.
Reisemobil-Service Fischer - Home
Larsa
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Vad jag sett med alla inlägg av hydraliska stödben i sverige eller tyskland, så skall man ha billigt
pris ,TÄNK OM ,jag har monterat genom pr stog i Lysekil och skulle köra i väg ,men hydralbenen gick
ej upp ,då fick jag hjälp från pr och ep - hydraliska stödben I skene, med ett telefonsamtal så löste jag problemet och
kunde köra vidare,om jag inte fått hjälp hur skulle jag kunna ta mig där i från ,all heder till pr o ep hudraliska pga
hand havande fel av mig själv,mvh håkan
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Stämmer! Det underlättar verkligen montetingen av kjedjor. Har även haft nytta av EP när jag körde fast i lera i Tyskland. Lyfte hjulen ur smeten och la under Biltemas slirskydd, sen va de bar å åk.
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Hej Tommy
Jag svarade på en fråga från Turbin om det underlättar att montera snökedjor. Läser du hela tråden så förstår nog även du det.
 
Senast ändrad:

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Har för avsikt att montera på Al-ko hy4 på vår carthago 5,4 ton. Har frågat tre firmor i Sverige som kan åta sig jobbet men saknar erfarenhet av just al-ko. Samtliga ska ha 65 000:-.
Har frågat en firma i Flensburg som erbjuder lånebil samt ett pris på 5 600 €.
I runda slängar en skillnad på 10 000:- eller ca 17%. Och som har erfarenhet.
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Någon som monterat hydrauliska stödben på en Carthago på senaste tiden ? Tacksam för förslag på verkstad pris märke osv .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Höja Bil motor, 58000kr,bra service,fri lånebil.
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Prisskillnad hydrauliska stödben Sverige vs. Tyskland?

Nu kender jeg ikke priserne i Sverige , men i Danmark er der en forskel i mellem de 2 systemer på ca. 7.000 kr med EP som det billigste.

Har netop fået tilbud fra en Tysk forhandler på Goldschmitt installation og her var besparelsen ca. 4.000 kr , tillagt transport og opholdsomkostninger kan det ikke svare sig ,så jeg vælger nok en dansk installation.

Her priserne:
Goldschmitt monteret i Danmark kr. 53.000
EP monteret i Danmark kr. 46.000
Goldschmitt monteret i Tyskland ( Oldenburg) kr. 49.000

Er lidt usikker på forskellen mellem de to systemer - måske er der nogen der kan bidrage med forklaringer ?
Vad heter firman i Danmark och var ligger den ?
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Höja Bil motor, 58000kr,bra service,fri lånebil.
DE skulle ha 76000 nu
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Har för avsikt att montera på Al-ko hy4 på vår carthago 5,4 ton. Har frågat tre firmor i Sverige som kan åta sig jobbet men saknar erfarenhet av just al-ko. Samtliga ska ha 65 000:-.
Har frågat en firma i Flensburg som erbjuder lånebil samt ett pris på 5 600 €.
I runda slängar en skillnad på 10 000:- eller ca 17%. Och som har erfarenhet.
Vad heter firman i Flensburg ?
 

ViJa

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025
Har för avsikt att montera på Al-ko hy4 på vår carthago 5,4 ton. Har frågat tre firmor i Sverige som kan åta sig jobbet men saknar erfarenhet av just al-ko. Samtliga ska ha 65 000:-.
Har frågat en firma i Flensburg som erbjuder lånebil samt ett pris på 5 600 €.
I runda slängar en skillnad på 10 000:- eller ca 17%. Och som har erfarenhet.
Lånebil och erfarenhet kan man väl väga in i beslutet men i dagsläget är 5600€ drygt 62000SEK så skillnaden blir ganska liten efter resekostnader.
Har också stödben på önskelistan
Må gött
Jan-Åke
 

Kent & Marita

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Nu är det två år sedan vi monterade i Flensburg. Tyvärr så borrade man fel och benen fram blev sneda. Man försökte korrigera men det blev inte bättre. Al-ko i Sverige rekommenderade EP-hydraulics i Skene som gjorde ett kanonjobb. 6 000:- kostade "reparationen" men den kostnaden fick vi ersatt av firman i Flensburg. Så vi ligger fortfarande på plus om man bortser från det negativa i att det inneburit besvärligheter. Al-ko äger EP så det är samma ägare till båda systemen.
 

Bilagor

  • IMG_2661.jpeg
    IMG_2661.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 55

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Hej!

Är det någon prisskillnad på köp inkl. installation av hydrauliska stödben i Tyskland vs. Sverige?

Vi skall importera en bil, så fort vi hittar den, och frågan är nu om vi skall leta rätt på handlare som säljer och installerar dessa I Tyskland eller om vi lika gärna kan vänta tills vi kommer hem?

Yes, priserna är sjukt höga, tycker vi med, speciellt med tanke på att komponenterna kostar någon stans runt 15000 kr +/- några tusenlappar (MAX). Men vi ser, förutom bekvämlighet, att det kraftigt kan underlätta användandet (uppställandet) av husbilen för i 1:a hand min sambo (vi åker inte alltid 2st).

Extra surt är det när jag har kompetensen att själv installera men de jag varit i kontakt med vill inte sälja ett komplett kitt exkl. installation.

Nåväl, frågan nu handlar inte om prissättningen e huruvuda det är värt det eller ej så jag ber er som ev. svarar att lämna den typen av kommentarer därhän. Det finns så många andra trådar med dessa synpunkter som kan få stanna där.

Mvh!
// Niklas
Här prisas sätt på EP hydraliska stödben EP i Skene till en kostnad av 62000kr inklusive våg som väger bilen. Mycket nöjd med företaget.
 
Toppen