• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Priserna på dieseln i Europa

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tror vi är rätt många som har husbilen parkerad på uppfarten, nytvättad, redo att åter ta oss på nya resor ut i Europa, snart får vi hoppas...

Medans vi väntar på EU:s digitala covidintyg, har jag på Tyska motorklubben AvD’s sajt hittat en aktuella prisjämförelser på dieselpriserna runt om i Europa, som vi kan använda när vi planerar vår nästa resa.

2BDC2F6D-97BC-410F-9B7E-386A58BE2F51.png
Att ligga högst upp på den den listan kanske inte är så smickrande för Sverige, när den tyska husbilsresenären planerar sin resa med husbilen och då med sitt EU:s digitala covidintyg I telefonen.

Tommy
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Skulle vara intressant också att se dieselpriset relaterat till tex medelinkomsten i resp land. För bulgarer är deras pris på diesel mycket högt. Troligen väl så högt som vårt dieselpris i Sverige. Mycket beror på perspektivet. Och sen finns det några riktigt bra vägar i Bulgarien, dom är också lätträknade. De övriga är ”mindre” bra. You get what you pay for.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Skulle vara intressant också att se dieselpriset relaterat till tex medelinkomsten i resp land. För bulgarer är deras pris på diesel mycket högt. Troligen väl så högt som vårt dieselpris i Sverige. Mycket beror på perspektivet. Och sen finns det några riktigt bra vägar i Bulgarien, dom är också lätträknade. De övriga är ”mindre” bra. You get what you pay for.


Kristian, tycker du verkligen att vi har den bästa vägstandarden i EU?

Mvh. Krister.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu gällde det pris i Europa , men ska ni tanka billigt så är ett semestertips en utflykt till Venezuela eller Iran, två ganska ovanliga husbilsmål, dyrast i världen är Hongkong.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kristian, tycker du verkligen att vi har den bästa vägstandarden i EU?

Mvh. Krister.
För att skryta med att vi är bland rikaste så har vi sämre vägar oavsett om man räknar landsväg riksväg eller stadsgator, håi i
Tror vi är rätt många som har husbilen parkerad på uppfarten, nytvättad, redo att åter ta oss på nya resor ut i Europa, snart får vi hoppas...

Medans vi väntar på EU:s digitala covidintyg, har jag på Tyska motorklubben AvD’s sajt hittat en aktuella prisjämförelser på dieselpriserna runt om i Europa, som vi kan använda när vi planerar vår nästa resa.

Visa bilaga 211419
Att ligga högst upp på den den listan kanske inte är så smickrande för Sverige, när den tyska husbilsresenären planerar sin resa med husbilen och då med sitt EU:s digitala covidintyg I telefonen.

Tommy
Fast det är lite dyrare i alla fall på Shell macken i Westerrönfäld /Rendsburg några Cent
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja då kanske man kan få ekonomi i vår sedan länge planerade önskeresa ”Donau, från källflöde till utlopp”, det är ju billigt i både Rumänien och Bulgarien. Donau är ju 285 mil så det blir ju en rejäl tripp men med 10 kr milen är det ju bara att köra och njuta av hur billigt det är.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Om våra barn och barnbarn skall kunna leva vidare här måste vi minska våra utsläpp. Det tror jag vi kan vara överens om?? För vår Subaru betalar jag 3418 kr per år i fordonsskatt p gr av hög bränsleförbrukning. Det tycker jag är fel då det är en mycket bra miljöbil då den mesta tiden står i carporten. Körs ca 400 mil per år. Kan inte vara motiverat, för oss, att byta till någon miljöbil och sälja vår lortoxe till någon som kör mycket. Lägg all skatt på bränslet så att man får betala för sina utsläpp. Subarun är en mycket trevlig bil för övrigt.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Tror vi är rätt många som har husbilen parkerad på uppfarten, nytvättad, redo att åter ta oss på nya resor ut i Europa, snart får vi hoppas...

Medans vi väntar på EU:s digitala covidintyg, har jag på Tyska motorklubben AvD’s sajt hittat en aktuella prisjämförelser på dieselpriserna runt om i Europa, som vi kan använda när vi planerar vår nästa resa.

Visa bilaga 211419
Att ligga högst upp på den den listan kanske inte är så smickrande för Sverige, när den tyska husbilsresenären planerar sin resa med husbilen och då med sitt EU:s digitala covidintyg I telefonen.

Tommy
Bra info om man ska ge sig av söder ut.
Man kan ju välja i vilket land man vill fylla upp.
 
F

F.d. 22252

Guest
2020 var ju dieselpriset något lägre i spanien räknat i EU men då kostade en EU 10.60kr nu kostar den 10.07 så 1.2 EU är riktigt bra.
Men det ger inte riktigt hela bilden eftersom bilen går bättre och drar mindre med den spanska dieseln.
Det ger ju ett motsvarande mycket lägre kostnad /mil.
Ska tyskarna som har bättre billigare diesel köra upp till polcirkeln så kanske de tänker sej för två gånger. Så absolut inte bra för turismen och förmodligen blir det en förlustaffär för sverige som helhet.
Att sen sverige har ett väldigt eftersatt vägunderhåll är ju ingen överdrift. Hette ju vägskatt förr för att adressera pengarna men det var länge sedan det skulle idag lika gärna kunna kallas för något annat eftersom det är en påse pengar som inte på något sätt är öronmärkta för vägunderhåll.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kristian, tycker du verkligen att vi har den bästa vägstandarden i EU?

Mvh. Krister.
Det har jag inte uttalat mig om, dvs om Sverige har bäst vägstandard i EU. Var har du läst det? Läs igen vad jag skrev. Innantilläsning verkar vara en svår konst. Däremot har jag bott i rätt många år i Bulgarien och tror mig kunna göra den bedömningen att vägstandarden där, utanför huvudvägarna, har förbättringspotential.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja då kanske man kan få ekonomi i vår sedan länge planerade önskeresa ”Donau, från källflöde till utlopp”, det är ju billigt i både Rumänien och Bulgarien. Donau är ju 285 mil så det blir ju en rejäl tripp men med 10 kr milen är det ju bara att köra och njuta av hur billigt det är.
Den turen går ju förstås också att åka med båt, i alla fall till största delen. Det är dock ingen billig resa.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Om man orkar hålla i munstycket själv på en obemannad station i Spanien ( Costa Blanca) så kostar dieseln ca 1 euro / litern.
Har man en dieseltank på 125 liter så blir pris skillnaden märkbar, jämfört mot Sverige, då har man ca 700 sek mindre i plånboken.

Men den största prisskillnaden mellan olika EU-länder är fordonsskatten.
Spanien och Portugal har låga fordonsskatter.

På en ny plåtis ( 180 hk ) betalar man i Portugal 53 euro om året, hade den varit registrerad i Sverige så hade skatten blivit varit någonstans kring 30 000 SEK de tre första åren, därefter ca hälften. ( tror jag )

Läste att Spanien skall få ett återhämtningsbidrag, kallat ” Next generation EU ” utan återbetalningskrav på 700 miljarder SEK, som skall gå till att bygga ut infrastrukturen ytterligare, men endast 13 miljarder skall till återuppbyggnaden av turistnäringen.

En märklig fördelning kan man tycka, eftersom turistnäringen har fått mest stryk av alla och behöver pengarna som mest för att komma igång igen efter pandemin, i mitt tycke.

En stor satsningen lär vara utbyggnaden av laddstationer i Spanien, också konstigt !

Som sagt, det känns inte särskilt rättvist i svenska ögon med dessa enorma återhämtningspaket från EU till vissa specifika länder.
//T

Ps: Någon husbilsinvasion har ännu inte setts till på Iberiska halvön.
 

Bilagor

  • Dieslepris.jpg
    Dieslepris.jpg
    75,4 KB · Visningar: 24

Studde

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
32353
Medlemskap
2024
Har läst att någon ansåg sjödiseln ge bättre effekt. Men jag tror att priset är högre… Provar själv på mina dislar att köra på HVO100, och första intrycket är att den ger högre effekt/lägre förbrukning.
Går det få några bra ”kunskaps-svar” på det?!
 
Toppen