• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

priser på kamremsbyte

F

F.d. 52945

Guest
Hej!

Jag undrar om någon vet om det är olika prissättningar på kamremsbyte påvde olika modellerna alkov, halvintegrerad samt helintegrerad?

Mvh
Pilot

F

F.d. 17959

Guest
Sv: priser på kamremsbyte

Vet gör jag väl inte precis. Men på alkovare eller halvintegrerad bör det väl vara samma arbete. Om helint är mera jobb, tror jag inte, men vet ej.
Däremot vet jag att priserna på kamremsbyte är lite "underliga". Förra året frågade jag på en verkstad i Kvänum (mellan Skara och Vara) vad det skulle kosta på en Fiat modell id TDI 2.8. De sa då cirka 2.000-2.200. Oj, det var ett bra pris sa jag. Ja sa verkmästaren, det är ju så att det är verkligt enkelt att demontera och byta och montera på just den motorn.
När man ser hör att grannen nu fått reda på att det kostar 4.700-6.000 kr på samma motor så undrar man vad en del verkstäder sysslar med. Ändå bara ett år emellan.
Men de kanske vill ha en prima vinstmaximering kanske.
Grannen tyckte också det var underligt att verkstäder som gjorde reklam för mångårig verksamhet med Fiat ändå behövde 8 minuter i telefon för att leta fram ett pris på en sån reparation.
Det tycker faktiskt jag också.

F

F.d. 29809

Guest

När jag ringde runt vid mitt kamremsbyte 2006 så frågade alla verkstäder om det var en helintegrerad. Tydligen är det dyrare att byta en hel del saker på dessa då verkstaden inte kan komma åt på samma sätt som på en bil med originalmotorhuv. Jag har en alkovbil så jag frågade inte vad påslaget för helintegrerad skulle bli.

F

F.d. 27368

Guest

tranan;

Om du fick pris på 2000-2200 kr på en verkstad så visste inte den verkstaden vad dom sysslar med . Då kamremssatsen ligger på 1800 - 2100 kr på privat marknaden och säkert mer hos fiat . Så ser man enkelt att prisbilden din granne fick är mer rimligt än den du fick .

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Ofta tar märkesverkstäder 1000-2000 kr. / tim. Ju större bil desto högre timpeng?????????. Desutom en hög vinstnivå på reservdelar. Jag fattar iallafall inte varför folk högskoleutbildar sig!!!

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

Hej, jag betalade 8000:- för kamremsbyte inkl. byte av motorolja o filter samt byte av bränslefilter. Halvintegerad Fiat 2,8 JTD -01

Piraten

F

F.d. 2752

Guest

Eftersom kamremsatser med spännhjul kostar mellan 1500 kr och 2000 kr som piratdel till de olika motormodellerna och arbetstiden bör vara mellan 1-1,5 tim bör det inte kosta mer än 4-5.ooo s.kr inkl. m.v.s. för att skifta kamrem och spännhjul på en icke auktoriserad märkesverkstad ! Obs! detta är min personliga reflektion eftersom jag under många år innehaft bilverkstad, och inte anser att man skall bli rånad varje gång man besöker en verkstad!
M.V.H.
Fri-herren m. familj:mcride:

F

F.d. 4697

Guest

När jag bytte på min 2,8jtd i våras så fick jag betala 6000 kr för kamremssats,ac rem och multirem.

Kammremssats pris 2565kr
Multirem pris193 kr
Ac-rem pris185kr
Summa delar 2943kr

Jm service center göteborg/kärra

F

F.d. 2752

Guest

Bäste Kjell A!
Som jag skrev ovan, var det min personliga reflexion,och jag har inte nämt varken Ac-rem eller multirem, däremot vet jag att monteringstiden av detajerna är 1,05-1,5 tim, och som du kanske sett ovan finns det dom som betalat 4,100 s.kr på Sjölins i Växjö!
M.V.H.
Fri-herren m.familj:mcride::twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9319

Guest

Dom tar hemska överrpriser ibland.

Eftersom ingen gör det själv verkstad orkade lyfta bilen så ringde jag till en Husbilsverkstad i Arlöv. Dom skulle ha över 4000:- för oljebyte.

Så det vart att köpa olja och filter löst sedan kravla under själv. Efter någon timme med urtorkning av oljetråget mm., så var det klart. Kostnad några hundralappar ! Och jag tror inte dom hadde tänkt att demontera oljetråget och torka det helt rent

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest

Bytte kamrem och drivremmar på husbilen nyligen. Fiat originaldelar såklart. Arbete och delar 4600 kr. Fiat 2,8 jtd -06. Bilservice i Kylinge. Trevlig personal och bra pris. Rekommenderas.

F

F.d. 25193

Guest

:music-icon:då ni skall byta kamrem sja det mesta för bra pengar på husbilen personbilen ta er till FEMMEX iKAllinge ligger utanför Ronneby trevligt bemötande omtänksamma Dit skall ni uppsöka bra arbete m.m.:mcride:

Toppen