• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prisbild på äldre husbilar

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Undrar hur prisbilden blir på äldre husbilar blir efter en kraftigt höjd inflation (mindre pengar kvar när det nödvändiga är betalt) och därtill kraftigt ökade bränslepriser. De äldre och gamla husbilarna ägs och körs ofta av personer i det lägre inkomstspannet och där blir bränslepriserna mycket mer påtagliga och ibland helt avgörande.
Vi har nära bekanta som för drygt två veckor sedan köpte en äldre/gammal husbil i mycket fint skick, väl underhållen och stått inomhus. Den hade varit till salu sedan slutet på förra sommaren och det tänkta priset var runt 150 000 kr men den hade varit omöjlig att sälja och till slut så blev våra bekanta erbjudna att köpa den för några tusen kronor. Ägaren (som de kände sedan länge) och numera pensionär angav att han inte längre hade råd att använda den och han kunde heller inte ha den kvar när han inte kunde använda den och trots att han var ganska bedrövad över att behöva sälja den så såg han hellre att någon han kände väl fick ta över den (nästan gratis) istället för att slumpa bort den på den öppna marknaden.
Det här är förhoppningsvis en isolerad affär men faktum är att i vår så har de gamla/äldre husbilarna minskat ganska rejält på våra vägar och vi får se fram på sommaren om de kommer ut då, det kan ju vara så att en hel del av dem har övergett helgturerna för att kunna göra en sommartur.
Det verkar inte ha inneburit någon större minskning för nyare eller större husbilar ( efter april månads inträde ökade husbilarna markant ) men här rör det sig om andra ägarkategorier där bränslepriserna inte har samma avgörande.
Så vad tror ni om prisbilden på äldre/gamla husbilar framöver?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag är nog av uppfattningen att om man annonserar ut en fin äldre husbil på rätt sätt och på rätt ställen samt rätt pris så har det för det mesta bara dammat till och den har blivit såld, och särskilt under corona då massor fick för sig att bli nya husbilsägare eller båtägare.

Verkar underligt. Men kanske. M.v.h. JANKRO.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Marknaden verkar ha ändrat sig! När jag sålde min Audi A4 diesel i augusti -21 så var det en galen marknaden, sålde till begärt pris inom 24 timmar.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Beg marknaden för husbilar blir intressant att följa, när baksmällan på senare års extrema uppgång kommer.
Jag tror att många som köpt husbil de senaste åren kommer att vilja återgå till det dom gorde förut på fritiden.
Många nästa nya bilar (4-8 år gamla) blir till salu samtidigt, utan att det finns lika många kunder som tidigare.
Priserna sjunker på dessa.
Detta kommer att tränga ut de älsta bilarna till skroten, då priset för en mycket nyare bil hamnar innom räckhåll.

Frågan är när detta händer.

Detta tror jag.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har grubblat en del på om veteranhusbilar har liknande status som veteranbilar. Finns det ägare i Sverige som njuter av en gammal husbil, inte bara för att den är smidig att bo i, utan för att känslan av en gammal husbil helt enkelt är mer estetiskt tilltalande? Jag själv skulle till exempel aldrig köpa en nyare husbil om jag inte var tvungen att bo i den året runt i ett kallt klimat där riklig isolering blir nödvändig. Jag bryr mig helt enkelt mycket mer om den mer subtila energin där jag befinner mig. En gammal husbil bjuder generellt på en helt annan (mer intressant) upplevelse än en ny husbil, och för mig är upplevelsen det mest centrala när jag ger mig iväg för att bo på vägarna.

Är det fler som tänker såhär, eller bor de flesta i husbil för att det är enkelt, smidigt och ekonomiskt? Jag hoppas att det framgår att jag inte tycker det ena eller andra sättet är fel eller rätt. Jag förstår att vi prioriterar annorlunda, men jag är också nyfiken på hur andra tänker kring just husbilar. Bilar verkar ju ägas och pysslas med oavsett hur otympliga de är att åka runt i.
 
Toppen