• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pris på service!!!!!!!!!!

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Pris på service!!!!!!!!!!

Jag tror - vet alltså inte helt, men nånstans har jag läst om att EU har reagerat på detta med stämpel i servicebok som måste finnas för att garantin skall gälla.

EU har troligen uttalat sig om att även andra verkstäder och tom en privatperson får stämpla i serviceboken med gällande garanti.

Låter otroligt - nån som vet säkert ??

Nu gäller det isåfall att hitta på nåt bra namn på min verkstad, typ - hundvaktens bilservice eller nåt annat förtroendeingivande och att införskaffa stämpel.

ds

Senast redigerad av en moderator:
S

SevenEleven

Guest

Det stämmer att man enligt EU inte behöver serva bilen på märkesverkstad för att garantin ska gälla. Jag är dock tveksam till att man som privatperson har samma status på utförd servcie.

Läser man t.ex. på Mekonomens hemsida skriver de:
Ny bil med garanti?
Du behöver inte oroa dig om din bil fortfarande har fabriksgaranti. Garantin gäller även om du servar och reparerar din bil hos oss på Mekonomen Bilverkstad då vi alltid utför ett fackmannamässigt arbete enligt tillverkarens instruktioner. Och vi använder reservdelar med minst motsvarande kvalité som biltillverkaren föreskriver.
I enligthet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte

Det verkar innebära att man behöver tillgång till både information och teknisk utrustning. Sen vet man ju inte vad detta innebär iofs.

/Lasse

F

F.d. 53133

Guest

hej! jag satt och ringde runt hela fm i går för att få en service på min bil,och jag skall lämna den i dag ons för att hämta den på tors,en service som kommer att kosta mej 1945:-och det kan jag tycka är väldigt billigt .......

Får man lov att fråga vad verkstaden heter och var den ligger?

F

F.d. 4879

Guest

Det är den Svenska konsumentlagen som gäller i Sverige precis som Hundvakten skriver. Jag har skrivit om det här tidigare vad som gäller för garantier mm, ja man kan serva bilen själv.

F

F.d. 50016

Guest

Hej Jamoswe! Jag säger, som så många andra, att det är aldrig försent att lära sig något nytt, det heter så klart bromsvätska. Vad det gäller rost i bromsokens cylindrar vill jag påstå att det i de flesta fall beror på dåliga dammskyddsgummin. Mellan packningen och dammskyddet ska det normalt inte finnas någon bromsvätska, därför är det av största vikt att dammskyddet är helt, så att det inte tränger in vatten och smuts utifrån för då har man snart rostangrepp i cylindern. Ägde en Volvo Amazon i 12 år som vi körde med dagligen utan vare sig rostiga bromscylindrar eller bromsproblem. Rosten höll sig i skärmbalkar och tröskellådor, ett känt amazonproblem. Hälsn. Jonas 796

F

F.d. 3581

Guest

Jonas,
jag ägde en Audi 100 -86 som jag körde närmare 30.000 mil med ...

Utan byte av bromsvätska. Tror inte ens jag fyllde på nåt, dylikt.

en kanonbil..
ds

F

F.d. 11346

Guest

Hej.Byte av bromsvätska är absolut inget onödigt.Jag själv har råkat ut för bromsbortfall 2 ggr p.g.a att bromsvätskan inte var bytt.Bägge gångerna var det i Alperna där dom långa och branta utförsbackarna fick vätskan att förångas.Otäckt så något in i h....... men jag överlevde.Så på en husbil som är till för resor, så byt efter serviceföreskrifterna (står i inst-boken).
Bromsvätska

Om vi börjar med bromsvätska eller bromsolja som de flesta säger, så är den faktiskt en vätska mer än en olja. Den består av en blandning av glykoletrar, glykolestrar och diverse tillsatsmedel. Dess uppgift är att överföra en liten kraft, den i din bromspedal, till bromsbeläggen för att få ditt fordon att stanna. Detta sker med stor precision hundratals gånger vid varje körning. Därför är det mycket viktigt att skydda bromsvätskan mot föroreningar, både I systemet och vid påfyllning.
Glykoleter är en mycket bra vätska att använda tillbromssystemet, men tyvärr har den en negativ egenskap och det är att den är hydroskopisk. Med det menas att vätskan mycket lätt tar upp fukt.
Förutom att fukt kan ge korrosionsskador invändigt i bromsledningarna så kan fukten även leda till s k ångblåsor. Dessa bildas i bromsledningarna när bromsarna blir varma i t ex nedförsbackar. Det är helt enkelt vattnet (fukten) i bromsvätskan som kokar och bildar ånga. Denna ånga, som sammanpressas när bromspedalen nedtryckes leder till att bromspedalen känns "svampig" och bromsarna kan i värsta fall helt upphöra att verka.
Tänk på att bromsvätskan är fuktkänslig även vid lagring. Om du får något över vid t ex ett byte, spara detta i ett tättslutande kärl i ett utrymme med jämn temperatur.
Ovanstående problem har man tagit fasta på när man upprättat de specifikationer som gäller för, olika bromsvätskor. I dessa specifikationer har man även reglerat bromsvätskans köldegenskaper vilket naturligtvis är viktig för oss nordbor.
Titta alltid i bilens instruktionsbok vad det är som gäller, innan du häller i bromvätskan. Sök efter koderna DOT 3, 4 eller 5. DOT 4 överlappar DOT 3 men DOT 5 går inte att ersätta med någon annan kod. DOT 4 är den allra vanligast förekommande koden. Framför allt om du har en bil med ABS-bromsar då dessa bromsar är mycket känsligare än vanlig bromssystem. I instruktionsboken står också hur ofta man skall byta bromsvätskan men som ett mått mellan tummen och pekfingret kan man säga vartannat år. Det är alltså i första hand och inte antal mil som avgör bytesintervallerna.
Man får aldrig hälla i motorolja eller någon annan typ av mineralolja i bromssystemet då dessa oljor ganska snabbt fördärvar packningar i systemet, vilket medför läckage och minskad bromsverkan. Då ny eller begagnad bromsvätska är klassad som kemiskt avfall, får du aldrig slå det i avloppet eller i kärl för olje spill. Lämna det till de miljöstationer som finns din kommun. Tänk också på att bromsvätska är skadlig för bilens lack- så spill inte!

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Har hört någonstana att till veteranbilar använder man ibland silikonolja som bromsvätska eftersom den inte tar upp vatten. Är det någon som känner igen detta? kan det vara något för husbilar som står stilla en stor del av året?

undrar EssoJ

F

F.d. 4879

Guest

Bromsvätska av silicontyp amvänds ibland till bland annat veteranfordon som sagt för att dom lörs så lite och sakta samt att vätskan inte absorberar fukt. Problemet med den typen av silíconvätska är att den inte tål hög värme som kan bli vid alpkörningar tex. Jag provade den typen av siliconvätska en gång i min racingbil, en Corvette GTS, och det slutade med en bärgning av banan, alla hjulen låste sig till slut. Vätskan hade emulgerat och stelnat, fick riva hela bromssystemet och blåsa ur med tryckluft, vätskan kom ut som spagetti.. Se finns det en annan typ av siliconvätska som är avsedd för tävlingsbruk och är oftast en DOT5 vätska. Den vätskan ska dock bytas var sjätte månad. Summa av det hela: Kör med en vanlig alkoholbaserad vätska av det DOT talet som biltillverkaren rekommenderar då moderna ABS system kan vara känsliga på den punkten.

F

F.d. 1883

Guest

Tackar för all information om kostnaden på servicen, min första reaktion var att jag var på väg att bli blåst!
Har faktiskt bytt verkstad då förra service stället betedde sig lite konstigt när jag var med på hela servicen, eller rättare sagt SKULLE vara med på servicen lite i bakgrunden.
Eftersom jag ändå var där så tänkte jag hålla mig lite i bakgrunden och få lite nyttig information på plats och ställe men när jag gick ut ur verkstaden ett par minuter när meken gjorde nått annat så gick helt sonika porten ner och jag kom inte in igen!
Så jag gör nu servicen på ett ställe som bara utför detta arbete på Fiat transportbilar.
Att förra stället "sparkade" ut mig poängterade jag på detta ställe för att "smörja" dom lite men det påverkade nog inte priset i nämnvärt!:wink:
Tack Kölis 75 för att man fick lite inside information om kostnader, jag förstår att inget är gratis men vidhåller att jag fortfarande är lite konfunderad över priset.
Dock ligger tiden på Måndag kvar så jag åker väll dit och betalar "glatt" men sedan ska jag kolla upp Mekonomens service och verkligen kolla upp pris skillnader o.dyl!
Är inte helt dum när det gäller att utföra arbeten på mina bilar men det är inte så lätt när man bor i Bostadrätt och inte ens kan tvätta bilen hemma!
Har för övrigt en väldigt gammal bil till vardags och servicen på den inskränker sig till minsta möjliga när det gäller omtanke, hade väll varit en annan sak om man haft en V70 av nyare modell och varit van att serva den till ordinarie priser, då hade nog chocken vart mindre med husbilen!
Alltså, service på Måndag kl. 8.00 och sedan mindre pengar till mat!:twitcy:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Av trafiksäkerhetsskäl är det för mig självklart att byta bromsvätskan (rätt sådan) enligt de anvisningar som fabrikanten anvisar. När man märker att bromspedalen nästan behöver ”pumpas upp/sviktar” bör man dra ”öronen åt sig”. Bromsvätskan kokar (180°C) vid hård frekvent bromsning och vad som då händer kan man inte veta i förväg men man kan söka undvika detta.

Jag vill inte upptäcka att bromsarna inte fungerade, när något redan har hänt. Bromsar och deras skötsel/service tillhör de allra viktigaste säkerhetsförutsättningarna på ett fordon. Att t.ex byta eller inte byta olja i motorn och diverse filter är ju något helt annat, det drabbar bara en själv om något händer.

Sedan kan man tycka att det är dyrt med service men det går ju att ställa frågan till resp tänkt verkstad före servicen hur de kalkylerar sina timkostnader innan verkstaden får förtroendet att serva min bil.

Jag har större problem med att anpassa t.ex Fiats serviceintervall till min situation som husbilsägare, Fiat har 3.000 mil eller 1 år som förutsatt intervall.
En distr bil körs oftast mer än 3.000 mil medan en husbil sällan körs mer än 1.000 mil/år. Med detta som grund kanske husbilar skulle ha ett annat serviceupplägg än distr bilar (t.ex annan oljekvalite, mm).

Fö beställde jag service hos Fiat i Kungsbacka 5.500 Sek och kunde få servicen utförd inom 1-2 veckor men så snabbt ville jag inte in med bilen (så jag väntetiden som helt ok).

F

F.d. 3088

Guest

Tråden började med pris på service tänk vad den kan fara iväg, här kommer lite till

Låg efter en husbil fram till göteborgsbacke där tändes hans bromsljus efter en stund kände man lukten av brända bromsar när backen var slut släcktes bromsljuset undrar hur mycket bromseffekt han hade kvar då, tur det inte var i alperna.:wideeyed:
Min tanke var den att bromsbeläggen blir så varma att bromsverkan försvinner i kombination av att bromsvätskan kokar om man kör på det sättet istället för att använda växellådan som broms.

Detta hände en dansk tradare ( van vid platt landskap) han rullade på för hög växel så beläggen blev glaserade
bromsverkan försvann, att poägtera är att han hade tryckluftsbromsar (ingen bromsvätska):confused:

F

F.d. 50016

Guest

Hej Jonas här! Ja du Gurra, du har just förklarat att det inte alltid beror på att man har färsk bromsvätska för dyra pengar i bromssystemet för att bromsarna ska fungera, utan oftast fel körsätt på branta utförsbackar. Det hjälper nog inte att byta luft på lastbilarna med tryckluftsbromsar, utan körsättet är A o O. När man är i alperna och kör ser man offta uppmaningen på skyltar vid branta backar, LOW GEAR. För övrigt är det här ett jäkla roligt forum för att ventilera olika åsikter. Ös på. Hälsn. jonas796

F

F.d. 4879

Guest

Dyra pengar för bromsvätska? 1 liter DOT4 av hög kvalitét kostar ca 100:-.

F

F.d. 4879

Guest

900:- totalkostnad för att inte köra ihjäl sig själv och sin familj tycker jag låter billigt. Har man råd att köpa en bil för 200.000 och uppåt som ett hobbyfordon så borde man även ha råd att hålla den trafiksäker.

F

F.d. 4879

Guest

Att byta bromsvätska tar ca 0,5 tim och sen är det ju beroende på vad vekstaden tar i timmen inkl.moms. Det stora märkesvärkstäderna tar ca 1500:-/tim och de mindre som in 600. Det blir i så fall en totalkostnad mellan 400 och 850:- om verkstaden inte är timtjyv och bara debiterar hela timmar..

F

F.d. 3581

Guest

Jag har märkt att det är skillnad på bromsar o bromsar.

De två Fiatar vi ägde tidigare osade pyton både från bromsar och koppling när vi körde i alperna.

I somras pressade vi vårt nya Renaultchassi (adria Vision) i fyra stora alppass o märkte ingenting, från bromsar eller koppling.

Samma körsätt med motorbroms och fullt ös i uppförsluten.

Dvs, aldrig mer FIAT

ds

F

F.d. 1883

Guest

Så här ser räkningen ut.

Byte bromsvätska
Byte kylvätska
Byte av olja i växellåda

Olja QS De luxe
10W-40 6.30 100.00 630.00kr
Oljefilter 1.00 286.00 286.00kr
Pluggpackning 1.00 15.00 15.00kr
Luftfilter 1.00 511.00 511.00kr
Bränslefilter 1.00 363.00 363.00kr
Växellådsolja
GL 75 3.00 140.00 420.00kr
Glykol 5.00 50.00 250.00kr
Tutela
Bromsvätska 3.00 95.20 285.60kr
Miljöavgift 1.00 30.00 30.00kr
Moms 25% 1222.65kr
Belopp Arbete 2000.00kr
Belopp Reservdelar 2790.60kr
Förbrukningmaterial 100.00kr
Öresutjämning -0.25kr
Belopp att betala 6113.00kr

Utöver detta som gjordes så har jag haft lite problem med Imobilizern, saken som gör att du inte kan starta bilen med fel nycklar!
Påpekade detta men hade tyvärr inte KeyCode kortet med mig vid gårdagens besök så har fått detta åtgärdat nu på morgonen, utan extra kostnader!
Fick också lära mig att man inte behöver använda alla nycklar en gång ibland för att "bilen ska känna igen dom"
Elektroniken känner igen dom om dom så ligger i 10 år eller mer!
Anledningen till mitt problem var förmodligen ett spänningfall någon gång.
Man kan dock byta batteri utan att koden försvinner, bara du inte vrider på nyckeln!
Så nu är bilen redo för Skörde Festen samt lite annat som är på G.
Plånboken är lättare att bära och samvetet gentemot bilen är rent, nu går den ett tag till.

Toppen