• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prinsessan på ärten

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Nån som har en uppfattning hur stor höjdsklilnad man kan acceptera i sängbotten under madrass när man ligger till sängs? Jag har utgått från att det skall vara helt slätt men om man tex tänker sig att en 15mm skiva ligger ovan en annan, märks denna nivåskillnad? Obs den blir i så fall på tvären under sängen. Denna nivåskillnad kan i värsta fall hamna under axlar eller bäckenet.

Skumplastmadrass ca 10-12 cm och någon form av bäddmadras ovanpå det. Tror/hoppas att jag kan få plats med en ca 2-3cm bäddmadrass ihoprullad i en stuvfacken.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Prinsessan på ärten

Kan du inte se till att nivåskillnaden hamnar där du har benen? 1½ cm lägre för benen är jag tämligen säker på att du inte kommer att besväras av. Om du ser till att köpa en kallskummadrass med riktigt god bärighet så räcker det med mindre än 10 cm.

aake
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Prinsessan på ärten

Jo kallskum blir det nog. Hade det i min förra och inte minst när man sitter krävs lite mer "stuns" i skummgummit.

Det jag tänker mest på är inte nivåskillnaden i sig utan just kanten som ev. skulle komma tvärs sängen om en plyfa ligger ovan en annan. Och denna kant hamnar dessvärre där den hamnar i så fall ca 70 cm från sängens ändar. Men en viss fasning av kanten kan ju förbättra förståss.

Jag har en ide om att man kommer ligga med huvudet åt olika håll beroende på lutning då det ju är trevligare att sova med huvudet högre än fötterna. Och det är ju inte alltid det går att välja hur marken lutar eller använda ramper eller dylikt. (inte minst om man parkar på vanlig p-plats i städer tex.

Luftfjädringen kan kompensera en del men skulle behöva kompletteras till helluft fjädring även fram samt helst även bygga om bak för att kunna nivåreglera mer.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Prinsessan på ärten

Du kan lägga en träribba, 7-8 mm tjock, längs kanten för att jämna ut övergången, så det blir som en trappa.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Prinsessan på ärten

Pontus, kan du inte fästa mellanskivan med pianogångjärn och vika in den under sittdynan på ena sidan? Då for du 15 mm högre sittdyna på den sidan, dit du kan hänvisa långbenta personer.
// Göte J
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Prinsessan på ärten

Tack Göte och Willype. Det blev kanske lite dubbelt med egen tråd om just denna fråga.

Jag tror därför vi stänger denna tråd nu så fortsäyten jag i Ambulansen tråden så slipper vi dubbleringar.

Götes ide skulle absolut funka men tror det blir knöligt att flytta runt dynorna.
 
Toppen