Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Vi har tillsammans med Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF, ikväll distribuerat nedanstående pressinformation till rikspress och pressen i Västsverige, eftersom Statsministern imorgon skall besöka Skrea camping.
Pressinformation från Husbilsklubben:
Landets husbilsägare vill tala med statsministern om hotet mot husbilen
På måndagseftermiddagen, 16.35 enligt schemat, kommer Statsminister Stefan Löfven till Skrea Camping i Falkenberg. Där har han för avsikt att tala med vanliga människor och om deras livsvillkor.
En grupp vanliga människor vars semestervillkor drastiskt kommer att förändras efter 1 september 2019 är de som köper ny husbil efter den dagen. I ett nafs går fordonsbeskattningen från ca 14 000 kr/år (efter bonus-malus i fjol) för en ny 3,5-tons husbil, personbil klass II, till 28-30 000 kr/år enligt en ogenomtänkt schablonberäkning för den nya WLTP-formeln.
Skattemässigt likställs den lilla husbilen, som i snitt rullar under 700 mil/år, med en 16-tons tung lastbil som rullar 10 000 mil/år.
Husbilsbranschen, genom branschorganisationen Husvagnsbranschens Riksförbund, var tidiga med att reagera mot den orättvisa beskattningen av husbilsägarna genom att starta opinionskampanjen Husbilskampen. HRF menar att ”husbilsskatten” är en ogenomtänkt skrivbordsprodukt från Finansdepartementet, och de har fått medhåll av den beredande Transportstyrelsen. De ser den som ”olycklig” för framtida husbilsägare och bransch. HRF vill ha en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart och inte en som straffar ut den helt som semesterform för svenskar.
Turist- och besöksnäringen genom Svensk Camping var snabba att sluta upp eftersom beskattningen är ett reellt och långsiktigt hot mot campingnäringen.
Därefter har intresseorganisationen för mobilt friluftsliv, Caravan Club, ställt sig bakom Husbilskampen, och nu även Husbilsklubben med ca 15 000 medlemmar.
– Vi anser den nya föreslagna beskattningen är ett hot mot vårt fritidsintresse för mobil fritid med våra husbilar. Beräkningen bygger helt enkelt på helt felaktiga grundförutsättningar, därför orättvist och oproportionellt jämfört med andra fordonstyper säger Leif Edström, ordförande för Husbilsklubben.
Han säger också att statsminister Löfven med hustrun Ulla är något av urtypen för husbilsägare, ett gift par +55, i grunden löntagare med en bakgrund från landsorten.
– Men det pågår en strukturförändring, vi kan se allt fler barnfamiljer som väljer husbilen som semesterform. Nu hoppas vi på att de kan göra det även i framtiden, avslutar Leif Edström, Husbilsklubben.
Husbilsklubbens sluter upp bakom Husbilskampen:
https://www.husbilsklubben.se/forums/articles/därför-stöder-husbilsklubben-husbilskampen.192/
Husbilskampens hemsida:
https://husbilskampen.se
————————————-
TommyD
Pressinformation från Husbilsklubben:
Landets husbilsägare vill tala med statsministern om hotet mot husbilen
På måndagseftermiddagen, 16.35 enligt schemat, kommer Statsminister Stefan Löfven till Skrea Camping i Falkenberg. Där har han för avsikt att tala med vanliga människor och om deras livsvillkor.
En grupp vanliga människor vars semestervillkor drastiskt kommer att förändras efter 1 september 2019 är de som köper ny husbil efter den dagen. I ett nafs går fordonsbeskattningen från ca 14 000 kr/år (efter bonus-malus i fjol) för en ny 3,5-tons husbil, personbil klass II, till 28-30 000 kr/år enligt en ogenomtänkt schablonberäkning för den nya WLTP-formeln.
Skattemässigt likställs den lilla husbilen, som i snitt rullar under 700 mil/år, med en 16-tons tung lastbil som rullar 10 000 mil/år.
Husbilsbranschen, genom branschorganisationen Husvagnsbranschens Riksförbund, var tidiga med att reagera mot den orättvisa beskattningen av husbilsägarna genom att starta opinionskampanjen Husbilskampen. HRF menar att ”husbilsskatten” är en ogenomtänkt skrivbordsprodukt från Finansdepartementet, och de har fått medhåll av den beredande Transportstyrelsen. De ser den som ”olycklig” för framtida husbilsägare och bransch. HRF vill ha en beskattning som tar hänsyn till husbilens särart och inte en som straffar ut den helt som semesterform för svenskar.
Turist- och besöksnäringen genom Svensk Camping var snabba att sluta upp eftersom beskattningen är ett reellt och långsiktigt hot mot campingnäringen.
Därefter har intresseorganisationen för mobilt friluftsliv, Caravan Club, ställt sig bakom Husbilskampen, och nu även Husbilsklubben med ca 15 000 medlemmar.
– Vi anser den nya föreslagna beskattningen är ett hot mot vårt fritidsintresse för mobil fritid med våra husbilar. Beräkningen bygger helt enkelt på helt felaktiga grundförutsättningar, därför orättvist och oproportionellt jämfört med andra fordonstyper säger Leif Edström, ordförande för Husbilsklubben.
Han säger också att statsminister Löfven med hustrun Ulla är något av urtypen för husbilsägare, ett gift par +55, i grunden löntagare med en bakgrund från landsorten.
– Men det pågår en strukturförändring, vi kan se allt fler barnfamiljer som väljer husbilen som semesterform. Nu hoppas vi på att de kan göra det även i framtiden, avslutar Leif Edström, Husbilsklubben.
Husbilsklubbens sluter upp bakom Husbilskampen:
https://www.husbilsklubben.se/forums/articles/därför-stöder-husbilsklubben-husbilskampen.192/
Husbilskampens hemsida:
https://husbilskampen.se
————————————-
TommyD