• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Preems tallolja

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Lördag och söndag sänker Preem dieselpriset med en krona för sin nya Evolution Diesel. Inblandning av tallolja höjer biodieselns energiinnehåll från 38 MJ/kg till 44 MJ/kg. Man kan undra om också bränsleförbrukningen minskar eftersom energinnehållet höjs?

Preem Evolution Diesel minskar de fossila koldioxidutsläppen med hela 16 % tack vare att den delvis är tillverkad av tallolja, en restprodukt från den svenska skogen. Och den fungerar perfekt till alla dieselmotorer. Hemligheten är en helt ny teknologi som omvandlar grön råvara till högklassig diesel, ända ner på molekylnivå.

Tallolja är en biprodukt vid massatillverkning och har hittills ersatt fossila oljor i värmekraftverk vid större effektuttag då biomassa och sopor inte räcker till.

Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Preems tallolja

Den kvaliteten blir intressant att prova eftersom deras ACL-diesel, eller vad den nu heter, gör att min motor går bättre på låga varv.
Tallolja finns det gott om, det används även till att göra såpa av.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här säger Preem:

Tillgången på tallolja är begränsad. Därför kommer vi att förändra sammansättningen i Evolution Diesel framöver. Men det är mycket att ta hänsyn till när man söker lösningen på morgondagens drivmedel. Det ska inte bara ha så liten klimatpåverkan som möjligt, utan det ska även vara etiskt försvarbart och ge upphov till så liten miljöpåverkan som möjligt.

Även om alternativa drivmedel oftast genererar mindre utsläpp av koldioxid jämfört med fossila, kan de ge upphov till andra problem så som matbrist och skövling av regnskog. Och eftersom tillgången på bioråvaror är begränsad, måste man vara försiktig. Det måste räcka till så mycket mer än bara drivmedel. Till exempel livsmedel, träråvaror och kläder.

Därför tittar vi alltid på lösningar som tar hänsyn till mer än bara bränsle och utsläpp. Det handlar om allt från energieffektivitet och livsmedelskonkurrens, till mänskliga rättigheter och skövling av regnskogar. Råvarorna till biodrivmedlen måste vara etiskt försvarbara, och verkligen leda till långsiktigt hållbara lösningar. Därför kommer vi alltid bara välja råvaror som lever upp till våra högt ställda hållbarhetskrav.

F

F.d. 14324

Guest

Det ska bli intressant att följa utvecklingen av preems nya diesel. Jag hoppas att ni som provar delar med er av era erfarenheter eftersom jag själv håller på att bli med dieselbil (personbilen) efter ett par års uppehåll från diesel. mvh jocke

F

F.d. 29908

Guest

Talloja är väl biprodukt från svartluten från pappermassa framställning, torde knappast påverkar livsmedelproduktion. Man har väl kört det som prov på Smurfit-Kappa i Piteå under ngt år. Att tillgången är begränsad beror väl snarare på att det är en biprodukt från en tillverkningsprocess.

T

Teddi

Guest

har idag varit o tankat husbilen,tjänade 60spänn, inte nog med det,dom bjöd på kaffe o bulle som vi tog med oss på premiärturen,säsongen kunde knappast börja bättre,,

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Jag är föreståndare på Preem-stationen Ludvika (vid sidan av mitt ordinarie jobb) och konstaterar ett stort intresse för den nya dieseln.
Alla motorgarantier innehålls enligt fabrikanterna och test-åkerier har inte märkt några negativa effekter av den, nu hoppas jag att stationer norr om Dalälven också snart får tillgång till den.
Priset är det samma som den vanliga ACP-dieseln.

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Har i dag tankat nya Evulotion diseln,en tanke? Det tar väl en stund innan vi får tanka den 100% den blandas ju ut med den gamla diseln i mackarns cisterner.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På många ställen sålde man slut på lördag vilket innebär att de som tankade på söndag fick den nya dieseln.

S

Sara & Micke

Guest

Jag tankade den nya dieseln i personbilen häromdagen och tycker att den går bättre nu, starkare och jämnare.
Vet inte om det är inbillning men jag hoppas inte det :yes:

/Micke

Toppen