• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Prakto vs ALUgas

F

F.d. 50277

Guest
Tja. Vi ska montera en LPG flaska i husbilen och har nu googlat runt en del på nätet och på forumet och sett att det är antingen Prakto eller Alugas som gäller. Finns det nån större skillnad på dessa två rent prestanda/säkerhetsmässigt/kvalitet/livslängd? Eller finns det nått annat argument till att välja alugas framför Prakto som är nästan hälften av kostaden mot ALUgas?
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Har försökt få fram uppgifter om att alugas skall vara säkrare än praktoflaska vid på fyllning finns det någon som kan hänvisa till vart man kan få kunskap om det ??? Detta bör naturligtvis uppmärksammas till återförsäljaren av Praktotuber om det är problem med fyllstoppet , kan hända farliga grejor där om dom inte funkar .
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Jag håller just nu på montera in en Prakto 44 liter i min plåtis.
Problemet jag upptäckt är att min slanganslutning som skall kopplas på kranen i Prakto tanken inte passar.
Jag köpte ju plåtisen i Tyskland och fick med tyska flaskor, den slang ände som man ansluter till flaskan har ett litet rör eller rörstump som går in i kranen på flaskan.
Nu passar inte röret in i Prakto kranen.Röret har en diameter på 7,0 mm och Prakto kranen har en håldiameter på 6,5mm. Röret som sitter på slangkopplingen verkar bara någon form av styrning.
Nu till min fråga finns det någon adapter som man kan lägga emellan?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Nu ser det ut så här när allt ligger på plats, fick rådet att inte fylla mer än 60% första gången.
Nu skall bara kabeln fram till instrumentpanelen för visning av tank volym. Pafyllningen sitter nere på vänster bakskärm.
 

Bilagor

  • IMG_20190704_110505.jpg
    IMG_20190704_110505.jpg
    3 MB · Visningar: 133
  • IMG_20190704_110431.jpg
    IMG_20190704_110431.jpg
    5,1 MB · Visningar: 128

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag antar att den orange slangen är påfyllning,det brukar alltid var svart hydralslang,vanlig slang skall man inte ha på påfyllnigen,men du kanske har en annan variant.
En bra lösning du har ordnat,istället för tank under bilen som finns för plåtis..
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Slangen är en Gasslang som har ett maxtryck på 4060 psi. Slangen skall skyddas med en yttre slang tyvärr inte hunnit med det ännu. Slangen har ett innerhölje av Kevlar vilket i mitt tycke borgar för bra kvalité.
 
Toppen