• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Portabelt bredband hemma"

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Fick idag info om höjning av månads-abonnemanget från 1/1-2015 för hemmets fasta bredbandsuppkoppling. Då dök upp frågan om vi verkligen ska ha det kvar då vår HB äventyr börjar nästa år! Efter lite surfande fick jag veta att det fanns något som heter "portbelt bredband hemma" men som var upplagt 2012 på nätet(?!)

Min fråga är: vem ska man välja som operatör & vad för utrustning bör man ha om man vill ha bredband både hemma & på resande fot?

Villkor:
1) Kan tänka mig en portabel router med SIM kort (1 till 2 st.) & WiFi med riktantenn hemma och rundstrålande (eller annan lämplig) på husbilen
2) lämplig operatör (nu har vi "fast" abonnemang hos bredbandsbolaget som erbjuder tillägg "Surfa mycket överallt" med 10 Gb för ytterligare 99:-/mån)
3) bästa hastighet (3G/4G) relaterad till "tillräckligt" med Gb/månad och kostnad
4) skall fungera i övriga Europa (ev. med andra SIM kort)

OBS! Är medveten om att det finns massor med trådar i ämnet, både gamla och nyare, men det skulle ta mig evigheter att "söka" sig igenom allt som är skrivet.

Tacksam för bra tips!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: "Portabelt bredband hemma"

Vi har 3s 4G med 100Gb/mån för 239:-/mån och en fast router Huawei E5172s-22 med riktantenn hemma.
I husbilen har vi en batteridriven router Huawei E589 som laddas från USB och när vi åker ut så tar vi med SIM kortet.
Kjells rundstrålande antenn MidiMag 3G/4G (LTE) vid lite svårare förhållanden men oftast räcker den inbyggda antennen.
Routern stoppar jag i fickan när vi är utanför husbilen för att slippa ha dyra mobilabbonemang och utomlands har jag det lokala landets SIM kort med bredband i den.

Det finns nyare och bättre routers med MIMO numera men för oss fungerar det väldigt bra med bara mobilt bredband och det blir även en del Netflix,SVTPlay etc.
Vi har aldrig lyckats förbruka mer än drygt 50G en månad under det år vi haft enbart mobilt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er ikke lett, men tar en utgangspunkt i hemmet så bør en finne hviket 3G/4G nett som har best signal. En har 4 nett som bør testes - 3 (kan testes gratis med Wifog), Telia, Telenor og Tele2. Alle 4 nett har endel virtuelle operatører med forskjellige priser. Med hemort Gbg så er Net1 ikke et alternativ, de har for mange brukere i forhold til kapasitet i det orådet.

Angående router så er det 2 prinsipielle løsninger, komplette 3G/4G løsninger og routere som benytter USB modem. Bruk av eksterne antenner kan gi bedre signal, men kabelen mellom antenne og enhet har et signaltap.

Har selv ikke benyttet annet enn mobilt utstyr de siste 3 årene, med forskjellige operatører - har erfart stor forskjell i hvilkt nett som har vært best. Mange steder utenom de større stedene har Net1 gitt bedre båndbredde enn både 3 og telenor, men på vestkusten har Net1 de fleste stedene levert for dårlig samband.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi har TREs 4G med 50 Gb/mån för 148:-/mån (kampanjpris) och en fast router Huawei E5172A med Kjells riktantenn hemma.
Riktantenn för GSM/3G/4G, 11-12 dBi > Antenn | Kjell.com

I husbilen har vi en batteridriven router Huawei E589 som laddas från USB 5V. Kjells rundstrålande antenn MidiMag 3G/4G (LTE) på husbilstaket (magnet).
MidiMag 3G/4G (LTE) > Antenn | Kjell.com

Eftersom jag har en massa kameror hemma som behöver komma ut på nätet så har jag två abonnemang. Men båda modemen/routrarna är mobila och har batteridrift.

PS! Sen har jag även NET1 som reservnät. DS.

F

F.d. 55451

Guest

1) Hem Dovado Pro router*** med Huawei modem 150 Mbps MiMo i direktionel parabol
1a) Husbil Dovado Pro router*** med Huawei modem 150 Mbps MiMo i taket rundstrålande.

2) Oister data 120GB 3G + 3' telefon/data 2 GB 3/4G

3) 3/4G

4) 3' 3/4G i Europa 2GB data på telefon SIM i router/modem, x-tra 10GB 129,- 1 månad
4a) Aldi.de 3/4G data i HELE Europa - betal efter forbrug

*** med central harddisk för alla enheter - ingen belastning av mobilt bredband.

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

För drygt 1,5år sedan skaffa de jag Telenors "stort mobilt bredband" hemma.
Dom bjöd på modem/router och datamängden var 100gb/mån.
Sen blev det sämre, först säkte de datamängden till 80gb/mån.
Sen det värsta, från att ha haft bra fart via 4g 30-50mbs,
så stryper de numera farten på både 3g/4g till exakt 10mbs.
Vilket så fint står som garantifart i avtalet.
Kommer inte att förnya när det går ut :mad::mad:

Lutar mot ett adsl-abb. igen, eller har ni något förslag?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Stort tack Håkan, Knut, Kenth, Bredo & Peter! Det här ämnet är verkligen något att bita i då tekniken utvecklas fort och operatörerna avlöser varandra på löpande band. Nu har jag en del att utgå ifrån och ska försöka pussla ihop en bra kombination som ger "valuta för pengarna". Hur ska jag annars komma i kontakt med er, betala räkningar och vara uppkopplad på kvällarna? Min förhoppning är att allt ordnar sig så att jag kan föra vidare era & mina egna erfarenheter till kommande generationer HBK:are : )

tack.jpg

Bearbetat underlag hämtad från Internet

F

F.d. 55359

Guest

Vi har 3s 4G med 100Gb/mån för 239:-/mån

OJ, dom prisens kan man bara drömma om idag? Eller 50Gb för 148:- också?
Verkar gå på en 500-ing för 60Gb idag.

Mobilt bredband verkar vara en ev de sakerna som backar i utvecklingen!

Vårt Telenor fungerar inte bra men med 24 månaders bindningstid är man fast ett tag. Router måste startas om ofta och när det inte hjälper får man ringa in då de får reset'a från Telenor. Nu senast funkade inte det heller utan vi var tvungna att göra det själva från en PC. Har ingen PC privat så nu har vi vart utan helt nån vecka. Som sagt, inte nöjda.... Dyrt som F är det också! 299/mån för 8!!Gb/mån

Bindningstid borde förbjudas. Många gånger erbjuds det ju inte ens. Köper gärna min router kontant å slipper bindningstid så man kan byta när bättre abonnemang kommer på marknaden. Fri marknad och fri rörlighet tvingar fram bättre produkter till konsumenten.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

OJ, dom prisens kan man bara drömma om idag? Eller 50Gb för 148:- också?
Verkar gå på en 500-ing för 60Gb idag.

Det går att förhandla med operatörerna om man är trogen kund, dvs om bindningstiden har upphört. Det är enklare och mindre kostsamt för operatören att behålla gamla kunder än att skaffa nya.

Mitt 4G-abonnemang kostar 174,50/månad för 80 GB.

F

F.d. 53585

Guest

Det går att förhandla med operatörerna om man är trogen kund, dvs om bindningstiden har upphört. Det är enklare och mindre kostsamt för operatören att behålla gamla kunder än att skaffa nya.

Låter intressant! Vilken leverantör har du?
Regards

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack för info Knarrevik, det var mycket glädjande!

OK! Jag är en "otrogen" kund som just nu är otroligt lätt att skaffa om jag kan upprätta ett bra avtal (ej bindande så klart!). Det borde funka bättre än att vara en "gammal" kund som måste förhandla...
För 174,50/mån och 80 Gb investerar man gärna "hela slanten" i bra utrustning då "pay-off" tiden ÄR helsjysst.

1. Jag håller med Lasse, vem ska man vända sig till i så fall?
  2. Är du nöjd med uppkopplingen, håller operatören vad han har lovat?

Mera info tack!

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Vi har Tele2s mobila bredband med Huawei router som hemma drivs av 12v dc via nätaggregat. När vi åker ut tar vi helt enkelt roter med i husbilen och kopplar den direkt till bilens system. Fungerar klockrent. Vi har fö även vår fasta telefon på liknande sätt. Tele2 fast via mobilnätet. Centralenheten drivs av 5 v dc.
ErikP

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Gör en behovsanalys innan ni bestämmer hur mycket GB som förbrukas/ mån.
Alldeles för många köper ett överskott av GB för att man inte har en " aning "
om verklig förbrukning.
Här kommer lite input på åtgång :

Exempel 80GB/mån räcker till...ca...

80 000 tusen websidor eller...osv.
80 tim streamad T V
600 tim streamad video
1100 tim streamad musik

Inte allt på en gång...men en liten vägledning av behovet.
Kasta inte bort GB i onödan. Nästan alla leverantörer ger en möjlighet att uppgradera...börja på rätt nivå och se vad ni behöver.

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

I mitt fall har jag svårt att få 80 Gb att räcka, får ta hjälp av Fogg och telefonabonnemanget på 10 GB vardera.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

I mitt fall har jag svårt att få 80 Gb att räcka, får ta hjälp av Fogg och telefonabonnemanget på 10 GB vardera.

Alla kanske inte gör av med den mängden... Så en vägledning är alltid bra...
Inte bar prata om GB hit och dit... Alla bor inte vid klösplattan.
Nu gällde det Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - Mariann & Rankos
behov inte vad du förbrukar.:cool:

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Alla kanske inte gör av med den mängden... Så en vägledning är alltid bra...
Inte bar prata om GB hit och dit... Alla bor inte vid klösplattan.
Nu gällde det Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - Mariann & Rankos
behov inte vad du förbrukar.:cool:

Jag vet många som underskattat behovet av datavolym och varit tvungna att skaffa extra volym till högt pris.

Har man flera telefoner och plattor i familjen försvinner 80 GB ganska snabbt och ännu mer om barn och barnbarn kommer på besök.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag vet många som underskattat behovet av datavolym och varit tvungna att skaffa extra volym till högt pris.

Har man flera telefoner och plattor i familjen försvinner 80 GB ganska snabbt och ännu mer om barn och barnbarn kommer på besök.
Suck...försök att förstå ..inte hitta på.

80 000 tusen websidor eller...osv.
80 tim streamad T V
600 tim streamad video
1100 tim streamad musik

Motsvarar...80 tim streamad video =40 filmer /2 tim
600 tim streamad video= 24 dagar streaming dygnet runt
1100 tim streamad musik= 46 dag dygnet runt.

Räcker till ett helt dagis eller en 9:eek:nde klass surf.
Försök inte med barn barn jag har 5 styck de har alldrig lyckats tömma mitt GB.

Köp inte en gris i en säck...:mad::D

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack Sonic!
Jag är inte bara förbrukare utan även "missbrukare" av Giga Byte's enligt Marianne. På den fasta uppkopplingen (optisk kabel) är det GB-bekymmersfritt dygnet & året runt. Det handlar mest om att hinna med att skumma igenom allt mellan himmel & jord dock mest nyheter, väder, fonder, HB prylar, prisläget på vartenda grej, HBK kommunikation (beroendeframkallande av någon anledning ;), osv...

Är helt medveten om att "gratis TV serier", musik/video/filmer/YuoTube och annat tidsfördriv är helt uteslutna från den portabla världen i relation till kostnad & kvalitet. Men HBK ska funka, nyheter, betala räkningar, mejl-kommunikation, fond-övervakning, nyheter, viss TV-play och absolut YR.NO (väder) ÄR obligatoriska oavsett GigaByte och kostnader. Sådant får kosta vad det vill, det är bara att gilla läget!

Det är väldigt svårt att göra en GB/SEK-bedömning som oerfaren i ämnet, men det kommer som brev på posten nästa år vilket aldrig blir så bra som det redan är! Syftet med min fråga i tråden är att relatera mellan nytta/nöje i förhållande till kostnad i den portabla världen. Tanken är att alla medlemmar ska kunna dra nytta av bra teknologi & dagens operatörserbjudanden (som lever på oss, kringfaklande abonnenter).

Jag spinner vidare i frågan och är oerhörd glad & tacksam för att så många har engagerat sig i ett behov som berör många fler än bara oss 2, blivande pensionärer!

Toppen