• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC i husbil

F

F.d. 58001

Guest
Hej!
Har just köpt första husbilen, en Hymer B114. Funderar på att använda en portabel AC i den. Någon som har erfarenheter av det?

Mina tankar:

Fristående i bodelen. Kan ju bli lite trångt, och struligt med frånluftslangen.

Montering i garaget, och fixa så att den blåser in luften i bodelen. Men hur blir det då med temperaturregleringen?

Montering i garaget, och en separat fläkt som blåser in den kalla luften i bodelen. Borde inte det funka?

Synpunkter och idéer?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Har just köpt första husbilen, en Hymer B114. Funderar på att använda en portabel AC i den. Någon som har erfarenheter av det?

Mina tankar:

Fristående i bodelen. Kan ju bli lite trångt, och struligt med frånluftslangen.

Montering i garaget, och fixa så att den blåser in luften i bodelen. Men hur blir det då med temperaturregleringen?

Montering i garaget, och en separat fläkt som blåser in den kalla luften i bodelen. Borde inte det funka?

Synpunkter och idéer?

Har du funderat över behovet av AC, det fungerar ju bara när du har 230V landström tillgängligt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
På noliamässan hittade jag en bords AC som hade fjärkontroll och temperaturreglering. Den hade ingen slang som behövde ett utblås, untan den hade en kondensvattenbehollare, och så lät den inte så mycket heller.
Utan ett utblås som leder bort den varma luften kan du knappast få en fungerande AC med kyleffekt, möjligtvis en avfuktare.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej!
Har just köpt första husbilen, en Hymer B114. Funderar på att använda en portabel AC i den. Någon som har erfarenheter av det?

Mina tankar:

Fristående i bodelen. Kan ju bli lite trångt, och struligt med frånluftslangen.

Montering i garaget, och fixa så att den blåser in luften i bodelen. Men hur blir det då med temperaturregleringen?

Montering i garaget, och en separat fläkt som blåser in den kalla luften i bodelen. Borde inte det funka?

Synpunkter och idéer?
vi provade en ien plåtis som vi nyss har bytt oss till från en kabe större modell...tänkte inte på dräneringen...jag satte den på sängen på eftermiddagen....det blev en aning blött där....sätt den i badrummet o ut med varmluftslangen i takluckan...så kyler man ner lokalen...vi körde inte på natten...jag fick sitta o sova för sängen var blöt....annars ok...nu är det verkligen varmt så det behövs..
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Jag vet att det ska finnas små AC med kondensvattenbehollare. De kan svänga fram och tillbaka som en bordsfläkt och låter inte särskilt mycket. Har även fjärkontroll och man kan ställa in önskad temperatur.
Du menar nog luftkylare. Troligtvis inte med kompressor. Ingen kompressor ingen ac.
That's it.
 
Toppen