• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Portabel AC, Eurom AC2401

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Funderar redan på sommaren :yes: och om det är dags att skaffa en AC. Har tittat på den här ett par gånger. Har någon testat den ? Fungerar det bra eller är det pengarna i sjön ?
Eurom ac2401
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag valde en portabel AC av flera anledningar:
Varför köra runt med 30 kg året om, Hur ofta behövs en AC? I sydligare länder finns det ibland bara 4 amp. Det räcker inte
Priset 25-30000 jmf ca 3000
Ljuset inne i bilen. Man sätter igen en taklucka.
Nackdel. Det är bökigt med en portabel. Jag har min i duschen. Värmeslang upp i takluckan. Men det är bara när man vet enl väderprognosen att det skall bli varmt som den följer med. Eller på de tider och ställe som man vet det ÄR varmt. Sällan i Sverige.
Bilden visar bara ett exempel. Det finns många i prisklassen 2500-6000

1610189222977.png
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Brorsan har den i sin husvagn och den kyler men den är förstås klenare än en takmonterad, men kostar även mindre. Lite bök att hänga den på plats när den ska användas + tar plats innanför fönstret.
Hade en Eurom som trådskaparen funderar på. Väldigt tungt och bökigt att få på plats och väldigt dålig effekt. Gjorde mig av med den ganska snart. Ifall jag känner behov igen blir det att testa med en portabel inomhusmodell t ex placerad i duschen och varmluften via slang ut genom ett fönster. Många verkar få det att funka bra.
I Sverige och norra Europa finns inget behov av AC, hellre fläkt, enligt min mening.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har också en smidig golvportabel variant som funkar ok men den ställer ju lite krav på luftflödet som är rätt svårt att få bra.
Dels skall man ju få ut varmluften och det kan ju gå hyffsat smidigt med en slang ut någonstans men samtidigt måste man också få in luft till AC'n och helst då skall den också tas utifrån och gärna i slang rakt in i AC'n. Annars blir det undertryck i bilen vilket drar in ny varm luft utifrån som i sin tur höjer temperaturen inne igen.
Inte helt lätt :(
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
B
Hade en Eurom som trådskaparen funderar på. Väldigt tungt och bökigt att få på plats och väldigt dålig effekt. Gjorde mig av med den ganska snart. Ifall jag känner behov igen blir det att testa med en portabel inomhusmodell t ex placerad i duschen och varmluften via slang ut genom ett fönster. Många verkar få det att funka bra.
I Sverige och norra Europa finns inget behov av AC, hellre fläkt, enligt min mening.
Bra det var det svaret jag var ute efter ! Den ser bra ut men dålig effekt. Får bli en vanlig portabel fungerar bra så länge det finns ström !
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
B

Bra det var det svaret jag var ute efter ! Den ser bra ut men dålig effekt. Får bli en vanlig portabel fungerar bra så länge det finns ström !
Ja en vanlig portabel har betydligt bättre effekt. Har varit nere i Kroatien och Italien med portabla aggregat. På en husbil lyckades jag sätta den i garaget o blåsa in kylan mellan sängarna bak. Varmluftslangen ut genom garagedörren. Funkade nästan lika bra som en fast monterad då jag fick övertryck inne i bodelen. På en annan ställde jag den mellan framstolarna med slangen ut genom sidorutan. Där fick den jobba mer då det blir undertryck inne o varm luft sugs in genom ventilationen =den fick jobba hårdare.

Föredrar så klart fast monterad AC, men portabel är en bra kompromiss om man inte vill lägga för mycket pengar
 
F

F.d. 22252

Guest
Synd att det inte finns någon smidig AC som kan fungera som värmepump med en knapptryckning, är ju ofta varmt på dagen men kan vara kallt på natten. Med ett coop på runt 5 som jag har på den fasta skulle man klara sej med 200w in och 1kw värme det skulle bli bra mycket billigare att stå på elplats med mätare. Finns ju någon portabel som har det men dyr och svårplacerad.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Synd att det inte finns någon smidig AC som kan fungera som värmepump med en knapptryckning, är ju ofta varmt på dagen men kan vara kallt på natten. Med ett coop på runt 5 som jag har på den fasta skulle man klara sej med 200w in och 1kw värme det skulle bli bra mycket billigare att stå på elplats med mätare. Finns ju någon portabel som har det men dyr och svårplacerad.

Det finns, men smakar det så kostar det
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja den var dyr och trots en massa beskrivningar så anger man inte COOP vilket är väldigt viktigt, sen var det knepigt att man har ett 500w element som går i värmeläget.
Det föreslog jag för många år sedan att använda på en fullstor värmepump när den börjar avfukta vid 0 grader och fuktig luft eller när utetemp är neråt -20grader och den avfuktar flera ggr i timmen.
Jag har en liten kamin stående strax bakom pumpen 200w som lurar pumpen att fungera bättre ingen avfrostning alls så länge.
Har fungerat bra i många år har föreslagit detta på forum och även för nibe men det blev tyst där.
Man anger ju numera att de jobbar på mycket lägre temp än tidigare trots sämre kylmedel, finns ju ingen möjlighet att köra så låga temp. som man anger - såtillvida man inte som jag föreslagit byggt in ett värme element som värmer inluften så att pumpen klarar lägre temp.
Men det behöver man ju inte visa i reklamen att man gömt ett värmeelement i pumpen för att den överhuvudtaget ska fungera.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja en vanlig portabel har betydligt bättre effekt. Har varit nere i Kroatien och Italien med portabla aggregat. På en husbil lyckades jag sätta den i garaget o blåsa in kylan mellan sängarna bak. Varmluftslangen ut genom garagedörren. Funkade nästan lika bra som en fast monterad då jag fick övertryck inne i bodelen. ......
Precis så fick jag till det i vår förra bil. Varmluften gick ut med slang genom hålet i garagegolvet där elkabeln kommer in och inluften till garaget blev genom en av lastluckorna som fick vara lite öppen. Kalluften gick in till bodelen mellan sängarna.
Helst skulle man vilja ha en liten fristående AC som har slanganslutning för både till och frånluften på den "varma" sidan. Då kan man dra ut båda slangarna bredvid varandra och ställa AC'n var som helst inne i bilen. Inget under eller övertryck och maximal effekt.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi funderade på en AC men till slut valde vi en takfläkt istället.
Lägre vikt då vi har begränsat med lastvikt (plåtis).
Lägre kostnad. Samt att den drivs av 12V vilket passar oss perfekt på vi ofta fricampar.
Jätteskönt att ha över sängen. Kan köras åt bägge hållen dvs först dra ut värmen, och sedan fläkta skönt när yttertemperaturen går ner och man ska sova.

IMG_5709.JPG
 
Toppen