• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polera risig lack

C

cheetah1

Guest
Vi har precis köpt en Hobby 600 -99 som förre ägaren tydligen har tvättat med scotch brite eller vittat tvättsvampen på ett grustag eller nåt, för hela bilen är täckt av längsgående repor. Tillsammans med silverfärgen ser set nästan ut som att bilen är av borstat rostfritt på sina håll.

Vill nu göra vad som kan göras kan med den här lacken. Har provpolerat lite med sonax bilpolish, och det verkar lovande. Funderar kort och gott på om man kan köra på med en grov polish med maskin för att sedan få upp glansen med en finare och avsluta med ett lackskydd. Är det nåt man behöver tänka på när man polerar en husbil, om det är nån speciallack eller nåt?

Tack på förhand!
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Polera risig lack

Så mycket aktivitet på det här forumet, och ingen som har några idéer?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Polera risig lack

Det går säkert bra att göra som du beskriver. Du skall tillföra vatten när du rubbar och polerar, det går lättare då och resultatet blir bättre.
//W
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Polera risig lack

På husbilsdelen är lacken ofta väldigt tunn så ta det lite försiktigt med maskinen.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Polera risig lack

Ett mycket bra poler medel är 3m du bör använa det i tre steg du behöver alltså en flaska av varje. Det är olika färg på dem grön gul och blå och används med olika poler dynor även de i samma färg. du börjar med grön sen gul och sist blå. Du hittar det nog hos en välsorterad färg handlare eller biltillbehörs firma.Lycka till.

Argos747
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Polera risig lack

Har beställt Menzerna PG för grovpolering och FF för slutpolering, samt lera för rengöring innan, och Glare lackförsegling, samt blåa, orangea och svarta polertrissor och en bunt microfiberdukar.

Bära eller brista!
Men jag tar till mig av rådet att ta det lungt med lacken på bodelen. Mer än vad nån på bilvårdsforum kunde berätta när jag frågade där.

Gäller det att man kör med vatten när man polerar med Menzernas grejer också?
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Polera risig lack

Provade att köra med vatten. Resultat: det gick så trögt att mina rondeller slets i bitar efter bara några sekunder...

Hursomhelst var det ett jäkla slit. Så mycket krumbukter och prång överallt, och till på köpet mer yta att polera än typ 5 personbilar... Undrar om jag blir klar innan säsongen är slut...
 
O

Osten

Guest
Sv: Polera risig lack

Tänk på att inte gå på för hårt eller att det blir varmt så du bränner lacken. Börja på nåt ställe som inte syns så väl och jobba med små partier i taget. Sen kommer du bli stark i arnarna när du är klar.:wink:
 
F

F.d. 29478

Guest
Sv: Polera risig lack

Har beställt Menzerna PG för grovpolering och FF för slutpolering, samt lera för rengöring innan, och Glare lackförsegling, samt blåa, orangea och svarta polertrissor och en bunt microfiberdukar.

Bära eller brista!
Men jag tar till mig av rådet att ta det lungt med lacken på bodelen. Mer än vad nån på bilvårdsforum kunde berätta när jag frågade där.

Gäller det att man kör med vatten när man polerar med Menzernas grejer också?

Tja helt rätt vaö av produkt, fick samma råd via Bollnäs bilvård. Det kommer att bli kanonbra men ta det lungt till en början
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Polera risig lack

Inga problem med lacken på bodelen på den här bilen, bara att köra på. Möjligen att det blir lite tunnt på hörnen på fönsterramarna, men det kan mycket väl ha varit skavt innan, så det är därför det ser så ut.
Bodelen, särskilt kjolen som är av aluplåt (tror jag), var riktigt tacksamt att polera.

8bbb0c39.jpg


9acdf498.jpg
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Polera risig lack

Såg ett par annonser i M-shop om Quixx och Xerapol repborttagning. Någon som har testat?
 

Bilagor

  • Xerapol - repborttagning.jpg
    Xerapol - repborttagning.jpg
    11,1 KB · Visningar: 68
  • Quixx - repborttagning.jpg
    Quixx - repborttagning.jpg
    12,1 KB · Visningar: 37
Toppen