• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Polera bilens bakparti

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Hej befinner mej i Spanien och tänkte då polera bakpartiet (tror det heter gelcot). Tvättade först så det blev rent, sedan avfettningsmedel för att få bort det som såg ut som rostfläckar. Tyvärr försvann inte rostfläckarna, och det hjälpte inte heller med vax, vad göra?

Hälsar Marianne och Lars från ett soligt Spanien.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Sv: Polera bilens bakparti

Gelcoat kan du polera med Autosol, det kan var lite grovt så börja med nått finare typ 3M finesse-it, gå in på en marina eller båtvarv och fråga det finns en uppsjö av polermedel.
Vaxa efteråt.

F

F.d. 50069

Guest

Hej
De röda prickarna på en lackering brukar vara sk. Flygrost som egentligen är partiklar från dubbdäck. Kan vara litet helskotta att få bort. Fast det finns en speciell lera som man blöter och drar bort prickarna med. Sälj av de flesta firmor som sysslar med bilvård... Proffsen brukar kalla den för clay (engelska).

Lycka till

S

Sören-6830

Guest

Gelcoat kan, i alla fall på båtar, också missfärgas på djupet, detta brukar kunna blekas med citronsyra.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Är det riktigt illa kan man använda slippapper men det är inget att rekommendera om man inte gjort det förut.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Försök först med tandkräm. "Milt" polerande.
//W

hjonzon

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2025

Hej ! dom i båtbranchen rekomenderar inte autosol efter som det innehåller polerkorn, utan dom använder sig av gelcoat clener som tar bort missfärgningar längs vatten linjen,finns att köpa i dom flesta butiker som tillhandahåller båtvårdsprodukter..Har du provat med vim,man behöver bara en liten droppe på en fuktad trasa.Det använde jag när vi behövde rengöra lite extra förr när man hade båt,efter vaxade man..

Soliga hälsningar Håkan

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Nu har du fått många förslag! Här får du/ni ett till: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxalsyra
Rent kemiskt är produkter som innehåller oxalsyra de enda medlen som effektivt tar bort rostfläckar på gelcoat eller liknande färgunderlag. Effektivast är en utspädd blandning av oxalsyra som finns att köpa i färg- och/eller båtvårdsprodukthandel. Jag använder det varje år på min vita båt! Oöverträffat!
Sök på "oxalsyra" på nätet och läs själv om alla fördelar med ämnet men obs. även (de relartivt ofarliga) hälsoriskerna.
Julian

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Fälgrengörning som tex den som OK säljer innehåller oxalsyra.
Den kör jag på båten och även på bakpartiet på vår husbil som är en ända stor plastdel.

F

F.d. 50069

Guest

Fälgrengörning som tex den som OK säljer innehåller oxalsyra.
Den kör jag på båten och även på bakpartiet på vår husbil som är en ända stor plastdel.

Kör du med Fälgrengöring på plastytor?
Det var tufft gjort, var du inte sketarädd första gången?

Jag sabbade en Cheva Van en gång i tiden med fälgrengöring! Jag gjorde rent grabbens cross och passade då på att blåsa på bilen lite:(!

Slutade med en hellack!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Inga problem. Köpte ett båtrengörningsmedel som skulle vara ett fantastiskt medel. Det innebar att det också va fantastiskt dyrt.
Kände direkt igen lukten på medlet, fälgrengörning. Provade på en liten yta och det fungerade bra till en kostnad på ca 1/4 av båtmedlet.

Är ju ingen skillnad mot att tvätta plastkapslar(fast det är väl ingen som har det numera):D

F

F.d. 50069

Guest

Ett medel som jag har testat med mycket goda resultat är Turtles Plastmöbeltvätt...............Och det hörs ju på namnet att det funkar på just plast, men vete tusan om det biter på flygrost som är ett jäkla gissel.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

När jag har haft flygrost på nederkanter på dörrar på personbilen så har det alltid slutat med att man får ligga där och plocka dom med naglarna.

När det gäller polermedel till plast så tycker jag Biltemas båtpolisch fungerar bra. Både rengör och polerar lite.

F

F.d. 50334

Guest

Hej
Det är skillnad på avfettningsmedel och avfettningsmedel. Själv brukar jag kolla olika tester. Två stycken som fick högst poång var Turtle Extreme Prewash-T Sonax Power Wash. Turteln har jag provat och är alldeles utmärkt. Att köra med sandpapper eller naglar är det sista du ska göra.
Lycka till
Ulf

Toppen