• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen mm och internet

F

F.d. 50209

Guest
Jag har Comvik surf och det funkar ju bra i Sverige. Om vi nu tänker åka i Polen Slovakien Tjeckien i sommar. Kan man tänka sig att det går att besöka nätet även där med Comvik surf??:wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polen mm och internet

Koppla aldrig med upp via 3G-nätet utomlands. Då blir det riktigt dyrt!
Vill du surfa utomlands så kopplar man upp sig med WiFi, t.e.x. McDonalds.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

OK och vad är WIFI ??? är inte hemma på all ny teknik. Finns det på t.ex. campingar runt om eller??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polen mm och internet

WiFi finns på en del campingar, ställplatser, turistkontor m.fl. och på alla McDonaldsrestauranger. Många är gratis.

Sök på WiFi i detta forum, där finns mycket att hämta.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

ok jag får söka vidare på det. Tack så länge
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

Nu har jag tittat lite på WiFi, men är ingen datanörd. Om jag har med min dator i t.ex. Polen och vill kunna gå ut på nätet. Måste jag då ha en antenn och sedan hitta en McD eller en camping som har WiFi. Kan jag där logga in på WiFi och måste jag då ha nåt abonnemnag eller fråga om inloggningsuppgifter eller hur funkar det??

Hade ju tänkt ha datorn som karta över campingar mm samt betala räkningar och kolla mail
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polen mm och internet

Om jag har med min dator i t.ex. Polen och vill kunna gå ut på nätet. Måste jag då ha en antenn och sedan hitta en McD eller en camping som har WiFi. Kan jag där logga in på WiFi och måste jag då ha nåt abonnemnag eller fråga om inloggningsuppgifter eller hur funkar det?

Det finns förstärkare som man sätter i USB-porten i datorn vilket innebär att man får kontakt flera hundra meter från källan. Finns bl.a. hos Kjell & CO. McDonalds i Tyskland kräver inloggningsuppgifter men inte i andra länder vad jag vet. Hur det förhåller sig i Polen vet jag inte, varken hos McDonalds eller andra WiFi.

Google har svar på det mesta!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Polen mm och internet

Kontrollera på plats om det finns någon WiFi signal (trådlöst nätverk). Är de öppna prova att koppla upp dig. Är de låsta och du känner igen namnet, ex. McDonalds så be att få lösenordet i kassa.

Håkan
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

Hej Båstad. Hjärnarp här.
Såg på kjell & Co om en trådlös USB sticka med antenn. Är det en sån man ska ha för att söka efter WiFi anslutning?? Ibland funkar det direkt utan inloggning men ibland får man be om inloggning. är det så?? jag är inte riktigt hemma på detta område tyvärr. Har Comviq Suerf hemma i sverige, men det är ju inte gångbart österut. tacksam för all hjälp jag kan få kring detta, vi tånker oss neråt i juni och genom Polen mm.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.061
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Polen mm och internet

Hej Hjärnarp,

Antar att du har en bärbar dator från de senare åren. Dessa har med all säkerhet inbyggd WiFi och då behöver du inget extra. Extra antenn endast om du står långt ifrån sändare.

Annars rätt uppfattat.

Har du dina vägar förbi Ängalag så skall jag ge dig en "lektion".

Håkan
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

Hej och tack.
Tyvärr har jag bara en vanlig mobil så jag har nog ingen nytta av iPhone info, eller??
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

Köpte en HP bärbara för tre veckor sedan men vet inte om WiFi finns iden, får väl skruva isär den och titta :D eller åka till Båstad
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polen mm och internet

Och du tror att alla har iPhone/iPad ? Det finns fa<ktiskt många som inte är prylgalen. Vi t.ex. och vi tänker inte heller att köpa.

Det var inte er jag försökte hjälpa utan frågeställaren som frågade vad WiFi är! Ni kan skapa en egen tråd vid namn "bakåtsträvande".
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Polen mm och internet

Och du tror att alla har iPhone/iPad ? Det finns fa<ktiskt många som inte är prylgalen. Vi t.ex. och vi tänker inte heller att köpa.

Jag tror att även du skulle uppskatta en iPhone eller Android när du upptäcker alla dess finesser.
Livet blir lite enklare med moderna hjälpmedel, i synnerhet om man är på resande fot med en husbil.
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Polen mm och internet

Hej Knarrevik, tack för dina svar helt ok, jag frågade om WiFi och har fått svar från dig. Jag tar gärna emot mer info från dig om du har mer att lära ut :) jag har varken ipad eller iphone men är lika glad för det
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Polen mm och internet

Tack skall du ha för ditt trevliga svar

Men du kan vara lugnt, vi är inte bakåtsträvande

Jag undrade bara vad anledningen var till ditt spydiga inlägg i en tråd som inte gällde dig överhuvudtaget. Här försökte jag hjälpa till med en fråga som gäller ny teknik och får till svar att vi är prylgalna. Om du vill framföra sådana åsikter kan du åtminstone göra det i en egen tråd.
 
Toppen