• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Pocket PC/ GPS-kunnig?

F

F.d. 5322

Guest
Då är du rätt man/ kvinna för mig!
Har en Acer n35, med Pocket Kartex jag använder i jobbet.
Nu till problemet: Ofta, alltför ofta, har den "Ingen kontakt med GPS-mottagaren" vid start. "Kontrollera inställningar och kablage".
Kablar finns det inga, så det borde ju vara inställningarna, eller hur?
För att komplicera det hela ytterligare, så är det inga fel i inställningarna heller.

Det brukar hjälpa om jag byter COM-port från 8, som brukar fungera, till exempelvis 7 och tillbaka igen.
Hjälper inte det, kan det fungera om jag byter baud-talet från 4800, som brukar fungera, till nåt annat och tillbaka igen.
Hjälper inte det heller, får man svära en stund medan man håller på att växla mellan de båda ovanstående och startar om datorn, en eller flera gånger.
Den brukar komma igång efter en mycket frustrerande stund.
(sch! säg inget till chefen! han betalar även för den tiden men det vet han inte om)

Det är den tredje maskinen jag är inne på. Den första var samma bekymmer medan den andra gick som en klocka!

Några idéer på vad det kan beror på? Kan nämna att jag har prövat att ominstallera Kartex, utan resultat.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pocket PC/ GPS-kunnig?

Høres ut som problem med driverene - som BerntMgn foreslår gå inn på nedlastningen for drivrutiner og prøv om det finnes noen som er nyere.

NB, kan være GPS sitter på en indre bus (tilsvarende USB) og det er denne driveren som skøyar. Drivstacken som benyttes er GPS-driver, bus-driver, bus-seriell driver. Alle tre kan hver for seg føre til ditt problem.

(Er 3 år siden jeg drev support på Windows Mobile, så er litt rusten idag)

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Pocket PC/ GPS-kunnig?

Kartex är det nyaste, nya men drivrutinerna ska jag kolla. Har inte tänkt på det. Tack!

Toppen