• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plats för flera fiskespön

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Under alla år jag varit på "väg" har jag försökt fundera ut en bra plats för fiskespön... 3 av mina 4 spinnspö hänger i innertaket och är säkra där... men sen har jag 6-7 spön under min säng, där ligger de farligt då även bord stolar mm delar platsen, genom åren så har jag redan brytit 2 spön, varan ett var ett svindyrt Anderson & son´s spö.
Men häromdagen hittade jag en lösning för 4 av spöna.... Jag kastade blicken på den skilljeväg som sitter mellan sovdelen och köksdelen... jag har ju nästan aldrig använt den, så jag tog fram skruvdragaren och snart var väggen borta... glidlisten i taket behåller jag och så hade jag några små krokar som jag satte fast på plasten som glider i skenan, sen var det bara att hänga upp 4 båtspö... och sen låta de glida in i utrymmet där väggen tidigare var.... nu har jag haft detta i ett par veckor och det fungerar kanon bra...

IMG_0782.JPG IMG_0783.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har bara 3 st. fiskespön i husbilen med placering under sängen (intill Truma värmaren). Övriga 8 st. har ett eget ställ hemma och tas med när det är dags för bl.a. flugfiske som just nu är en vilande kapitel. Men Peter, var har du stuvat in alla fiskedrag? Övrig utrustning måste väl väga närmare ett ton med tanke på alla linor och rullar! Mina spön har varsin rulle eftersom det är olika klass på dom... Tyvärr inget foto.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det slut med alla spännande fiskeberättelser? :(

Tyvärr så har det inte blivit så mycket fiske efter Afrika turen.... men jag har fått tillbaka motorn från service och så snart jag hittat en bra ställplats här på Limnos så skall båten också få en hel del service innan den kommer isjön.... Vi är på väg till Plakas som ligger på den norra delen av ön, här skall vara bra fiske bl.a röd snapper.... och stor fisk.... men som alltid så är det "han där upp" som bestämmer om jag skall få en fin fisk... Skall också prova fiske med Helium ballong men mer om detta framöver....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har bara 3 st. fiskespön i husbilen med placering under sängen (intill Truma värmaren). Övriga 8 st. har ett eget ställ hemma och tas med när det är dags för bl.a. flugfiske som just nu är en vilande kapitel. Men Peter, var har du stuvat in alla fiskedrag? Övrig utrustning måste väl väga närmare ett ton med tanke på alla linor och rullar! Mina spön har varsin rulle eftersom det är olika klass på dom... Tyvärr inget foto.

Det hade varit himla trevligt att flugfiska.... men tyvärr så klara jag inte längre av det (pga. min atros värk) så mitt Orvis Helium flugspö har inte sett dagen ljus på flera år.... men det ligger säkert i en Aluminium väska under sängen. :spinny: (har funderat på att sälja spöet och rullen)

Sen är där två garderober i min HB... en dag insåg jag att det är bättre att jag använder den.... istället för att ha en tom garderob till gäster som kommer på besök... så nu är garderoben späckad med fiskegrejer från golvet till taket :swoon:
Ärligt talat vet jag inte hur många fiskerullar jag har i HB men här finns minst en rulle till varje spö, sen har jag två elektriska rullar... och en halv elektrisk (hemmabygge)..... drag mm har jag kilovis och linor har jag för flera år framöver, men mina Momoi Ryujin linor är snart slut så där måste jag beställa nya...
Ibland så säger vänner att jag har en hel fiskebutik i HB ....kan vara så, men då jag ofta fiskar långt ifrån en fiskebutik så måste jag ha med mig vad jag behöver om jag förlorar något (en gång förlorade jag i djupet ett dyrt jigingspö med en ambassadur 10000C på):( ... tex.. ett tag hade jag bl.a 42 st nya Max rapala storlek 17 i garderoben... men nu är de nere i 16 st...:eek:

Men jag kommer inom några år att avveckla det mesta och antagligen bara fiska med mitt ballong system då min värk hindrar mig mer och mer från att fiska....

På bildernar ser du bl.a. hur jag har hängt 3 spinnspön i taket på HB..... lätt att ta ner och även att hänga tillbaka....

IMG_0793.JPG IMG_0792.JPG IMG_0794.JPG IMG_0795.JPG

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja, det blir "lite" grejer under årens lopp och det är alltid problem med att stuva in allt. Hur som helst, en haspel och en multi rulle med motsvarande spö (inkl. kort båtspö) skall alltid vara med. "Ballongfiske" är något nytt för mig, måste ha med havsfiske att göra där det inte finns några träd att hänga upp linan på.

Du har bra ordning med prylarna i din HB...

upload_2019-7-8_8-22-48.png
Ballongfirre, en lånad bild från nätet!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja ....på fotot ser det ut så... men verkligheten är helt annorlunda. för skall jag spinnfiska så hamnar lite grejer där, blir det jiging så hamnar lite grejer där eller ballong fiske så hamnar lite grejer där.... och sen har jag glömt vart de "hör hemma" så i alla lådor kan jag hitta något som skulle varit i en annan låda... men en sak är säkert .... även om jag inte hittar saken så har den ju inte försvunnit :eek:.... och en dag så brukar jag hitta saken en där och en där och..... och då har jag plötsligt 3 av denna. :twitcy:

Ballongfiske är typisk ett pensionär system för fiske.... om du har läst när jag var i Turkiet så står där en hel del om hur Turkarna fiskar med ballong.... nu har jag modifierat systemet så att man kan göra det med små enheter, den största enheten är som 1 kg kaffe burk och kan skicka ut krokarna upp till 1000 meter :eek: ut i havet från land. Den största fisk jag har landat med balong är en 4 kg dorado.... men jag har som alla andra fiskar förlorat mycket stora fiska med detta system :eek: ända nackdelen är om det kommer en båt mellan dig och ballongen... oftast kapar då propellern linan och jag förlorar allt... har hänt mig flera ggr. :eek:
 
Toppen