• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plastvax

F

F.d. 52938

Guest
Hej på er!

Är det någon som har ett bra tips vad man ska använda för vax/polish till plasten på min bil ? Den är lite matt på hela fronten, Hymer= plastfront.

Mvh Frank 59:confused:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Plastvax

Till både personbilen och husbilen använder jag Diamantvaxet. Säljs av Kama, Husvagns-Svensson och allra billigast köper man det på Elmia-mässan av en pratglad göteborgare.
På husbilens glasfiber ger det en mycket bra yta och även på plåten fungerar det fint.
Hur det blir på plast om den är mycket nernött är svårt att säga, men prova går ju.
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Plastvax

Hej Frank!
Jag köpte idag en produkt från Turtle Wax som heter Ice, som ska vara bra Även på Plast, Vinyl, Gummi. Köpte den på Jula,var dyr 269 :- har jag för mig. Vet inget om den är bra, men blev rekomenderad denna Av en annan Husbilsägare. Ska bli spännande att testa.
Du kan läsa mer på SEAB,s hemsida där det finns en del tips ang bilvård.

PS! Ice ska även ge en bra lyster på lackerad plåt också DS!
Lycka till!
En glänsande hälsning från
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax

Om plasten har några år på nacken kan jag varmt rekommendera polering med Autosol innan vaxning. Plasten blir som ny och det går att spegla sig i den. Det går faktiskt att handjaga begränsade ytor med bra resultat. Mycket populärt bland båtåkare.

Har precis handpolerat fronten på min 10 år gamla husraket och man känner knappt igen den.

Autosol slipar en del så det är väl inget man skall använda regelbundet.
Finns att köpa på burk för ca 200:- på ClarkOlofsson. Kan vara bra att prova på en liten yta först...
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax


Turtle Wax ICE Fungerar på alla typer av lacker, men också på fälgar, krom, vinyl, plast och gummidetaljer. Ger överlägsen glans och lyster och lämnar inga vita rester på skrovliga ytor av plast och vinyl. Turtle ICE går t o m att använda på solvarma ytor och i direkt solljus.
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax

Et tips.
Om du vill kan du blanda autosol och vax och på så sätt kan du avgöra hur mycke slipmedel du vill och behöver använda. Har gjort så i alla år med vår båt särskilt vid vattenlinjen där det är smutsigast.
Putsa på.
Till vår nya husbil använder jag turtels nya vax som du spreijar på direkt efter du tvättat den, alltså på blör bil, och sedan skinnar den torr. Fantstiskt smidigt och håller bra.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plastvax

Håller med "Roger 67" till 100%. För det är så att försöka få upp en riktig glans med vax är totalt bortkastad tid. Sedan finns det lika många läror som användare på olika produkter. Fast har man en riktigt nedgången lack/plast så börja med att rengöra med en plastrengöringsprodukt typ Turtle´s plastmöbeltvätt. Ta sedan en lackrengörare och enl. min uppfattning så är Autosol kanon. Först därefter så lägger man på vaxet som egentligen är ett skydd. Sedan finns det ju olika kombiprodukter som innehåller både polish(mild rengöring) och vax. Det kan ju duga om man är en som regelmässigt håller på med lacken/plasten, fast övertar man en husbil med en nedgången finish så är det det grova som gäller.
Sedan vill jag säga att man skall låna/köpa en riktig polermaskin som orkar att man pressar på lite för att få upp lite temp i ytan. Dessa enkla enkel/dubbeloscillerande maskiner för ett par hundralappar är :mad:, kanske kan de duga att lägga på vax med men inte mer.
Fast detta är ju mina dyrköpta erfarenheter och säkert finns det många andra läror i denna glansens värld.


Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plastvax

Min erfaring med polering av plast er at en god rensende voks beregnet på plastbåter er bedre enn mange dyrere produkter. Prøvde på vår gamle Flair (epoxy nese) å få tilbake hvitheten og glansen med mange "vidundermidler", men det eneste som fungerte var Biltema sin rensende voks for båter - mesteparten av gulfargen forsvant nesten på første behandling, og glansen kom tilbake. Svakheten er holdbarheten på glansen med denne voksen, endte opp med to behandlinger pr. år - en om våre og en om høsten.

De svarte "sørgerendene" som oppstår når skittvann renner nedover sidene forsvant også lett med denne voksen. Brukte samme voks på hele bilen - ingen problemer med de lakkerte flatene.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax

Brorsan jobbade på Volvo (Rolf Ericsson bil) tidigare och knäckte extra på bilvård/rekonditionerings sidan.
Han introducerade Autosmart för mig, har inte använt något annat sedan dess, "Autosmart Mirror Image" använder jag till MC/bil/glasfiber/plast/lack med mycket gott resultat för lätt polering och vaxning, "Autosmart Amaze" om det är repigare.
Som vaxpåförare/poler fungerar de billiga med två trissor alldeles utmärkt, några av killarna på rekonditioneringen körde de även hemma som "nödlösning".
vax/rubbing maskin a la vinkelslip fast med lägre varvtal har jag sett hos Biltema.

Turtle anses bland bilvårdare som "amatörvax" med snyggare förpackning än resultat.

Länk till Smartab (Autosmart):
Här hittar du produkterna.

Dom kostar en del men räcker väldigt långt med mycket bra hållbarhet, förpackningarna är ju inget att hurra över men det är ju innehållet man vill åt ;)

Peter :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Plastvax

Tack för alla tips!
Nu ska det nog bli en blank front på den "nya bilen".

Mvh Frank 59
 

RolfH

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax

Smartab är det vaxet som jag också använder då jag vaxar såväl båt och bil och vill lägga lite tid på arbetet. Fick tips från profsverkstad.

Putsa på.

RolfH
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plastvax

Jag har använt en metod att testa olika vax. Polera halva motorhuven med ditt kända märke och ett okänt på andra halvan. Sen ser man efter någon månad vilket som håller bäst.
På blanka plastytor finns risk att t.ex. flytande hårdvax skapar en gulnande yta i lacken.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Plastvax

Hej på er!

Är det någon som har ett bra tips vad man ska använda för vax/polish till plasten på min bil ? Den är lite matt på hela fronten, Hymer= plastfront.

Mvh Frank 59:confused:
Kan detta vara något, det står på burken: TurtleWax Polishing Compound And scratch Remover.
Jag fick en regäl repa för ett tag sedan, mötte en bil o släp med en gummibåt på släpet, den drog en repa över halva bilen,:swoon: och fortsatte som om inget hade hänt :mad:
Grannen som är duktig på att reparera, tipsade om detta, med en polermaskin o den pastan reparerades, hela skadan. bra till plast detaljer
:)
glad igen
 
Toppen