• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plastskollan över motorn!!! Ducato 08

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Mitt problem är att en varningstext rullar över displayen vid start av motorn. Den säger "check glow pluggs". (Risk för felstavning). Dessutom tänds en varningslampa som ser ut som en motor i profil. Av detta har jag förstått att ett eller flera glödstift inte fungerar. Det egentliga problemet är således att få kläm på hur man lossar plastskyddet över motortoppen.

Framifrån ser man ett fäste i höger ände (sett framifrån) av plastskyddet. I den vänstra änden av plastskyddet (också sett framifrån), där det är förbaskat trångt, måste det även vara någon som fästpunkt. Är det någon som vet hur sjutton man plockar bort plastskollan över motortoppen?

Leif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plastskollan över motorn!!! Ducato 08

Om du menar plastkåpan över motorn som skyddar mot regnvatten är det bara att rycka rakt upp.

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Skall bli spännande att prova. Tack för svaret.

Leif

F

F.d. 2621

Guest

Oops - som man ibland kan höra på verkstaden!

På min -07:a 3 liters motorn fick jag den mot vatten skyddande kåpan monterad med stadiga fästen och skruvar. Den ska man absolut inte bara "rycka upp"! En skruvmejsel är ett gott råd att använda - där det finns skruvar.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Just så! Ryck rakt upp. Ett av de få tillfällen när våld löser problem.-Så var det på vår 06:a 2,3 JTD.
Men sen till grundproblemet, om jag inte har fel för mig så finns det bara ett glödstift och det ska sitta i "kallstartanordningen" som vid kallastart sprutar in extrabränsle+luft över ett glödstift in i insugningsröret.
Någon har för länge sedan beskrivit detta här på forumet med bild och allt. Om du söker borde du finna.!
// Göte J

F

F.d. 2621

Guest

Göte J - du har / hade en -06:a, och på den fanns inte "Sållet"-problemet, som krävde den extra skyddande plastkåpan.

Trådstartaren Rullan har och refererar till sin -08, och där monterades kåpan.

Ryck eller skruva bäst ni vill - det är viktigt att välja sina rådgivare här i livet! Någon av oss här inblandade har kanske totalt missförstått allting - kanske är det jag själv? Men på min bil vet jag hur det ligger till.

Lycka till!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På min 08 sitter kåpan med snabbfästen som hakar ur när man rycker den rakt upp. Kanske finns det fler tillverkare?

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

På min 08:a var det bara att "rycka" upp skyddet. Vid återmonteringen lade jag små klickar av fett i respektive plastkopp som trycks över metallkulorna som sitter på motorn. Troligen går det lite lättare att demontera nästa gång. Tackar för visat intresse. Ännu är inte grundfelet löst.
Vid första start när motorn är kall startar motorn som den skall men går endast jämnt på tomgång. Om jag då låter den gå en liten stund på tomgång och sedan stänger av den några minuter går den normalt vid återstart. Det som har ändrat sig från ursprungssituationen är att det inte dyker upp någon text om "check glowplugs". Däremot lyser fortfarande den lilla gula motorsymbolen.

Blir förmodligen till att köra till verkstad när bilen är påställd.

Leif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Däremot lyser fortfarande den lilla gula motorsymbolen.
Leif

Det är ett känt problem att motorn vibrerar vid start i kall väderlek men det går över rätt snart.

Min gula symbol lyste också vid något tillfälle. Det visade sig vara dålig kontakt i elkontakten till spridarna. Jag ryckte några gånger upp och ned så var problemet löst.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Jag har en 08 och vad jag förstår sitter det ingen plastkåpa över motorn, kan någon lägga ut en bild på hur den ser ut?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har en 08 och vad jag förstår sitter det ingen plastkåpa över motorn, kan någon lägga ut en bild på hur den ser ut?

Tyvärr har jag ingen bild men det är en kåpa som skyddar motorn från regnvatten som annars rinner ned till spridarna. Vissa fick det gratis på "kampanj" andra köpte den själv (läs jag).

F

F.d. 2621

Guest

Jag tillhörde nog de första, som lät montera den där plastkåpan över motorn. Det kostade mig drygt 3.000.- och en massa trist tjat med både Dethleffs och Fiat, som inte ville kännas vid någonting alls. En trist historia, som man inte glömmer i första taget.

Men, som sagt ovan, plastkåpan sitter fast ordentligt där den sitter!

F

F.d. 52920

Guest

Några bilder på kåpan som sitter över spridarna.
imgp2037__skrivbordsuppl_sning.jpg

imgp2038__skrivbordsuppl_sning.jpg

imgp2040__skrivbordsuppl_sning.jpg

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej knarrevik!
På min 2010 var det original, kan det vara påverkan & allt negativt som skrivit
om läckaget, men varför skall det ta sådan tid när "dom" får gratis tips.
Mvhh.

På min 08 3.0 ser det annorlunda ut och kostade ca 500:-

Toppen