• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plastlukt vid användande av luftburen värme

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Har en helt ny HB med Truma 6 E. När jag startat upp värmen så luktar det varm plast. Kommer denna obehagliga lukt att försvinna om jag kör värmen ett antal gånger?
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Plastlukt vid användande av luftburen värme

Kan ju vara både ock, men att bränna bort plastlukten känns ju lite våghalsigt ?? Det kan ju vara låt lösningsmedel som inte ventilerats ur.

Tur att du har garanti kvar, men jag skulle nog köra värmen mycket under bevakning för att se till att det försvinner eller åtgärdas på garantin.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Plastlukt vid användande av luftburen värme

Vi har en 2012 med samma värmare. Tämligen omgående gjorde vi återförsäljaren uppmärksam på att pannan föreföll gå varm och att fläkten arbetade intensivt emellanåt, dessutom luktade det varm plast.
Vi blev snabbt avfärdade av återförsäljaren. "Det ska vara så" var budskapet trots att vi ägt likadan värmare i bilen som byttes in och aldrig upplevt detsamma.

Pga andra bekymmer med bilen företogs en kortare semesterresa än vad som var planerat. Under vistelse i Tyskland tilltog problemen och vi fick avsätta drygt ett dygn på att uppsöka Trumaservice i Mannheim. De kunde snabbt identifiera kretskortsfel och detta byttes. De berättade att pannan gick så varm så fläkt höll på att smälta. Därav plastlukt! De lät oss förstå att det kunnat sluta riktigt illa.

Vi hoppas givetvis att det är ett enklare bekymmer i ditt fall men det finns skäl att undersöka verkstadens kompetens och undersöka om de är auktoriserad Truma-verkstad!
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Plastlukt vid användande av luftburen värme

Även jag har ett problem med Truma 6002 E. Först blinkade omkopplaren rött för att senare bli helt död, antagligen sitter det en säkring eller någon tempgivare som löst ut. I första hand söker jag ett kopplingsschema eller tipps från någon som råkat ut för samma problem.
Tacksam för att detta forum finns!!!
 
Toppen