• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Plasten är lite gul i toan

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett tips att få plasten lite vitare.
Får inte göra några repor
Provade med lite såpa och en mjuk trasa, vilket inte gjorde någon skillnad
Kanske ättika funkar? Någon som har provat?
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett tips att få plasten lite vitare.
Får inte göra några repor
Provade med lite såpa och en mjuk trasa, vilket inte gjorde någon skillnad
Kanske ättika funkar? Någon som har provat?
Jag skulle tvätta ren den noga, och sedan växa den med ett hårt vax. Har prövat själv.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hittade denna artikel, kan vara värt att prova!
Väteperoxid (som inte längre går köpa är bra)
Ett alternativ är att ta lite oxalsyra och blanda med tapetklistrer (tapetlim) så det blir lite geleaktikt. Stryk på låt verka, verkningsgraden nära väteperoxid
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej för länge sedan så hittade jag recept på att fixa allvarligt gulnad plast som var framtaget av kemistudenter i Australien tror jag, för att renovera gamla klassiska datorer och Tv spel m.m.
Det gick ut på olika blandningar med aktivering med OxiAction, inslutning i plastfolie och UV ljus från solen eller från en UV lampa.
Lite krångligt och mest användbart på lösa plastdelar.
Jag hittade bara en sida som har anknytning till det jag läste då. Dataöversatt och lite diffust med okända flaskor här hemma, men kan kanske ändå ge någon vägledning.

M.v.h. JANKRO.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hej för länge sedan så hittade jag recept på att fixa allvarligt gulnad plast som var framtaget av kemistudenter i Australien tror jag, för att renovera gamla klassiska datorer och Tv spel m.m.
Det gick ut på olika blandningar med aktivering med OxiAction, inslutning i plastfolie och UV ljus från solen eller från en UV lampa.
Lite krångligt och mest användbart på lösa plastdelar.
Jag hittade bara en sida som har anknytning till det jag läste då. Dataöversatt och lite diffust med okända flaskor här hemma, men kan kanske ändå ge någon vägledning.

M.v.h. JANKRO.
Visst problem kan det bli med väteperoxiden som det inte bara är att köpa hur som helst.
10 % rekomenderas. Är det 5 eller 7,5 man kan köpa i Sverige (föra in som privatperson?)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Visst problem kan det bli med väteperoxiden som det inte bara är att köpa hur som helst.
10 % rekomenderas. Är det 5 eller 7,5 man kan köpa i Sverige (föra in som privatperson?)
Hej, jag vet inte alls tyvärr. Det här tror jag var tio år sedan som jag läste originalet från kemistudenterna. Jag kommer ihåg att jag funderade på vad OxiAcktion som aktivator var t.o.m. Numera är det ju reklam dagligen för tillsatsmedlet vid tvätt så man fått nog.

Något som jag kom på nu däremot, var att jag köpte en sprayflaska med "Insect Remover" av någon dyrare sort, också för länge sedan, och kanske mer än 50% av det gula på plastventiler och även luckramen till toakassetten rann bort med medlet.
Mycket senare köpte jag någon billigare variant som knappt inte tog bort något alls (inte ens insekterna kanske).
Problemet är att jag inte vet vad fabrikatet var på första "fina" flaskan :( som funkade bra. Kan eller borde ha varit Turtle eller liknande....
Men receptet kan ju även där ha ändrats på senare tid till något snällare så att det inte längre biter på gul plast.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Till plastbåtar finns ett antal produkter för att ta bort gul missfärgning vid vattenlinjen. Vet inte om just denna fungerar AUTOSOL WATERLINE men kan ju vara värt ett försök.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Är det någon som har ett tips att få plasten lite vitare.
Får inte göra några repor
Provade med lite såpa och en mjuk trasa, vilket inte gjorde någon skillnad
Kanske ättika funkar? Någon som har provat?
Använd inte ättika, det kan vara väldigt aggressivt mot vissa plaster, isättika svetsar man vissa plaster med.
 
Toppen