• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Planerar Europaresa efter dieselpris

Status
Stängd för vidare inlägg.

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Och elhusbilen ger inga utsläpp vid tillverkning och däcken lämnar inte partiklar när de slits......Tyvärr hjälper det föga om vi i Sverige betalar 30 kr/liter för dieseln det enda resultatet är att landets konkurrenskraft sänks och inflationen ökar än mer då drivmedelspriser är grunden till att exempelvis livsmedelspriserna ökar!
Nej den som verkligen vill bidra till en bättre framtid ser till att det inte sätts mer barn till världen än att jordens befolkning stannar vid vad den nu är och på sikt minskar dvs. 2 barn/par. Då kommer resurserna att räcka för att alla ska få en god levnadsstandard och samtidigt ge plats för vilda djur och orörd natur!
Självklart bör det vara miljöavgifter i samma, eller helst högre, grad på hobbyfordon oavsett drivmedel i framtiden.

Poängen är dock helt enkelt att den enskilda individen ska betala för att leka.
Jag vill inte betala för nån annans nöje.
Jag vill inte att våra ättlingar ska betala för det heller.

Klimat, natur och miljö bryr sig om en enda sak.
Att det blir lägre utsläpp.
Jag betalar gärna för det ut egen ficka.
Jag förstår att du inte vill det.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Självklart bör det vara miljöavgifter i samma, eller helst högre, grad på hobbyfordon oavsett drivmedel i framtiden.

Poängen är dock helt enkelt att den enskilda individen ska betala för att leka.
Jag vill inte betala för nån annans nöje.
Jag vill inte att våra ättlingar ska betala för det heller.

Klimat, natur och miljö bryr sig om en enda sak.
Att det blir lägre utsläpp.
Jag betalar gärna för det ut egen ficka.
Jag förstår att du inte vill det.
Jovisst skulle man betala för det om det skulle hjälpa ,men vi och gemene man vet att dom pengarna går till annat än till klimatet och vi kan inte vara hela världens samvete.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jovisst skulle man betala för det om det skulle hjälpa ,men vi och gemene man vet att dom pengarna går till annat än till klimatet och vi kan inte vara hela världens samvete.
Jag har aldrig riktigt förstått den här argumentationen.

Den verkar grunda sig i nån sort "ja men alla andra länder då där fabriker spyr ut skit?!?"-argumentation.
Jag lovar, det finns inte en fabrik i världen som har som uppgift att förstöra mijön. Noll.
Det fabrikerna har till uppgift är att producera någonting, med bieffekten att miljöln förstörs, och denna produkt köper vi. Jag, min granne, folk i Guatemala, Kanada och kanske till och med nån i samma stad fabriken ligger (låt oss säga i Kina).
Så den nedskräpningen ifrån fabriken i Kina är ditt och mitt fel den också.
Det går att stämma fan i bäcken hur mycket som helst om det, men faktum är ju att VI har valt att outsourca precis all tillverkning som finns till länder där miljötänket är noll.
Vi kan åtminstone "betala den miljöavgiften" vi slipper i den asiatiska tillverkningen på produkter som skitar ner i våra egna vattendrag. Kanske då genom _drivmedelsskatter för hobbyfordon_.

I takt med att drivmedelspriserna ökar så minskar nöjesåkandet.
Om inte annat väljer jag själv bränslesnålare fordon för att handla den där glasstruten med och kortare svängar med husbilen.
Jag är nöjd så.

(Skatterna från drivmedel går för övrigt i delar till annat än klimatet tråkigt nog; T.ex. vinster i välfärden, något som ivrigt påhejjas av samma politiker som lyckas lura i vanligt folk att dom ska sänka sagda skatt. Men det är något av en annan diskussion.)
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Elhusbilen kommer aldrig slå igenom, husvagnarna kommer återta marknaden igen eftersom elhusbilen är så beroende av campingar, husvagnen kommer vara ett bättre köp och säsongsplatser på campingar med husvagnar kommer öka i framtiden.

Såg en film på aftonbladet när deras reporter tankade en elbil, omräknat till diesel tankade han i 6 liter på 2 timmar och 45 minuter. :applaus:
Jag vill ha ett roligare liv än att stå och vänta bort mitt liv vid en elstolpe.

Jag har högre förhoppning än så på snabbladdning i framtiden, både kring tekniken i det kabelburna laddandet och den el som tillverkas vid färd på olika intelligenta sätt. Ta det här med solceller t.ex. Utvecklingen är enorm på området, åtminstone i slutprodukt till konsument.

Som en anekdot håller vi i skrivande stund på att få vårt solkraftsverk installerat, kommer vara kopplat och klart mot elnätet i veckan.
Vår urprungliga beställning var en liten anläggning på 17,4kwh där arean skulle motsvara södersidan på hus, och södersida på lada samt carport.
När väl grabbarna kom för att montera i förra veckan så besannades mina egan farhågor (som säljaren såklart sa att det var iiiiinga problem) att takkonstruktionen i ladan inte gick att montera på. För långt mellan takstolarna.
Fan tänkte jag, det är ju nästan en halvering av ytan för solceller.....
Ett snabbt samtal med platschef och en tanke på min kära hustru som inte visste att jag satt på egen hand och gjorde affärer långt över vad min arbetarplånbok kan hantera så blev slutresutatet en uppgradering av solcellspaneler till senaste modeschangen och 10m2 extra av dessa på vårt syd-östtak på huset.
Summa summarum, ett kraftverk på 17.2 kwh. Detta då med en yta på dryga 30m2 mindre solcellspaneler och faktiskt även ~4000 billigare än den ursprungliga offerten.

Det cementerar min uppfattning att det kommer bli bättre på elfordonsfronten, även för tunga hobbyfordon som ska rulla långt.
Sen kanske husvagnen tar över igen, åtminstone inom en översiktlig framtid om 15-20 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen